Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi diskuterte det der på hotellet i dag. Hva er greien med de store, store fatene og den lille, bittelille maten?

Når mat blir presentert på denne måten blir den øyeblikkelig mer appetittelig. ingenting er værre enn en overfylt tallerken som renner over kantene, da føler man seg mett før man i det hele tatt har begynt.

En annen ting angående størrelse på maten: Husk at dette er en del av en 10 retters meny hvor det er 2-3 hvileretter i mellom. Hvis du etter 10 retter kan klage på at du er sulten har du ingenting på en gourmet restaurant å gjøre. Det er stor forskjell på gourmet og gourmand: Gourmand = Storspiser, en fråtser. Gourmet = En som nyter mat, og som har sofistikerte smaksløker som kan skille mellom bra og dårlig mat.

Det er også bevist at flere, mindre retter gjør at maten smaker bedre, fordi hjernen rekker ikke å bli ''lei'' av smaken, og får hele tiden nye impulser fra forskjellige smaker som salt, søtt, surt, bittert, umami, osv, osv.

Dette ble bevist ved hjelp av tyggegummi: Det er faktisk slik at tyggegummien mister ikke smaken etter du har tygget den ihjel(vel, mer eller mindre), men hjernen blokkerer smaken, fordi du har fått den impulsen så mye over så lang tid.

Håper dette kan fikse litt på det dere kaller mat for maur. Det er altså stor forskjell mellom gourmet og gourmand.

Lenke til kommentar

Så jeg har ikke sofistikerte smaksløker fordi jeg liker store porsjoner mat? Lurer på om jeg skal begynne å spise masse små måltider så jeg kan skryte på meg sofistikerte smaksløker og kalle meg selv gourmet.

Lenke til kommentar

Synes ikke den er mer appetittelig, jeg. Synes ofte det ser litt generisk ut, og veldig trendfiksert. Dessuten, det eksisterer mellomting mellom overfylte tallerkener og tallerkener med én hovedrett som òg er den eneste du skal ha, uten at du føler deg robbet etterpå.

Lenke til kommentar

Når mat blir presentert på denne måten blir den øyeblikkelig mer appetittelig. ingenting er værre enn en overfylt tallerken som renner over kantene, da føler man seg mett før man i det hele tatt har begynt.

Uenig. Det gjør meg mer sulten og når jeg har fortært hele tallerkenen, har jeg den gode, smertefulle følelsen av å være skikkelig overspist. Akkurat som på julaften. :D

Har forøvrig tilbragt kvelden med å se halve sesong 3 av Lost. Gudene vet hvorfor, men det virker bedre når jeg ser gjennom Lost denne gangen enn da jeg så det på TV. Da gadd jeg ikke mer etter de tre første episodene av sesong 2. :p

I tillegg har jeg spilt World of Tanks, lagt kabal på kabal, spist en bedre middag bestående av kylling i karrisaus med ris, nan og raita og ledd meg skakk av Nytt på nytt.

Typisk fredagskveld med andre ord. :p

Hadde lyst til å legge meg for en time siden, men Tornerose har vært på russedåp og jeg må sitte oppe for å slippe henne inn når enn hun kommer hjem. :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...