Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det å jobbe nattskift? Tror jeg kunne klart meg på slike skift noen kvelder. Grei arbeidstid for meg, og liker meg på natten.

Har hørt at de som jobber mye natt får en slags "hangover"-følelse pga. twisted døgnrytme.

Spørsmålet er vel heller hvor lenge kroppen din tåler og vri på døgnet så fryktelig mye og hvor mye du må snu på døgnrytmen din for å komme tilbake til normalen. Det er vel hva som er det største problemet imo og som kan skape en del problemer både akutt og senskader (vanskeligheter med å sove ol.) Har du en turnus som er akseptabel for kroppen din og hvilke signaler kroppen gir så burde det gå greit men har man løp som f.eks sovepiller for å sove etter nattevakter (yeah, det er ansatte som gjør det) da er du litt vel ute å kjører.

Du setter muligens noen innskrenkninger på det sosiale planet og viktigheten av å se folk kan være en ganske avgjørende faktor. Jobber man alene som nattevakt så kan man ha en tendens til å asosialisere seg litt. Der jeg jobber så er nattevaktene så pratesyke at man sjelden kommer ut av døren på en senvakt etter overlapping.

Søkte på nattevaktstilling men fikk den ikke, var vist ønsket på dagtid til å bedrive semi-IT-support-ish-ting ^_^

Lenke til kommentar

For min del er det en blandet følelse, på den ene siden er det greit å legge seg på formiddagen og ikke trenge å ha på vekkerklokke. Men så er det mye bråk ute, man må ha vinduet åpent siden det er varmere ute, ha tjukke gardiner for å blokke ut sola.

Jeg jobber bare nattevakt hver 3. uke, så det er et evig kjør med å vri om døgnrytmen hver gang, spesiellt andre veien tilbake til dagskift. Går ofte som en zombie på ettermiddagene i dagskiftuka og lengter etter å legge meg kl 17-18 allerede, havner i koma før 20, og våkner igjen midt på natta selv om det er 3 timer til jeg skal på jobb.

For datanerder høres det kult ut å sitte oppe hele natta og sove på dagen, men det er så mange ulemper med det også. Klart, jobber man nattskift hele tiden venner kroppen seg til rytmen etter hvert. Men det går selvsagt ut over det sosiale livet mitt, jeg orker veldig lite sosialt utenfor jobben fordi jeg må "slappe av", i helgene gidder jeg ikke drikke eller besøke folk fordi jeg må "snu døgnrytmen" og er trøtt på feile tider av døgnet.

Du får heller ikke noe fast spiserytme, så det blir ofte bare et par måltider om dagen.

Helsemessig er det heller ikke bra, siden kroppen vår er stilt inn på å utskille melatonin tidlig på morgenen mens man vanligvis sover.

Derfor går vi ofte gjennom en periode i 4-5 tida der man gjesper ekstra mye og sliter mere. Derfor er vår bedriftpolicy å jobbe nattskift så kort periode som mulig (4 dager i strekk).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg også, må liksom hale fram gameren for å tvinge meg til å spille et par timer. Før var det bare refleks å spille alle døgnets tider. Spilte hva som helst.

Kaffe smaker oppvaskvann på jobb så jeg hat aldri giddet å "lære" å like det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, jeg prøver å holde det litt vedlike..har jo både PC'n, Wii, og 360 stående, og en flunkende ny

Atari Flashback 3

http://www.youtube.com/watch?v=UTRu_OQzc80

(på engelsk/arabisk for moro skyld)

som ikke blir så mye brukt..men er artig å ha når man plutselig får et retro-kick og vil spille Asteroids.

Hadde vært jeg mere gamer hadde jeg sikkert fullført ett spill før jeg begynner på et annet et. Istedet for å ha 50 halvferdige spill på harddisken og i DVD-hylla, da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...