Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Jeg kjøper økologisk mest fordi behandling av produksjonsdyr i Norge er generelt dårlig. Sikkert bedre enn i en del andre land, men fortsatt dårlig. I tillegg er det utrolig miljøfientlig å bruke kunstgjødsel på all mat som produseres. Dette medfører at dyrelivet spesielt i elver dør ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjokomelk fra Tine har eg rar konsistens og altfor søt sjokoladesmak. Sjokomelk fra Q-meieriet derimot har en god kakaosmak som ikke er for søt. Har også hatt fryktelig mange problemer med Tine sine sjokomelker ( flak i dem, vannlag selv etter risting, ekkel ettersmak i kjeften osv).

Lenke til kommentar

Økologisk er fryktelig meningsløst i et land hvor mesteparten av hjemmegrodde (og -produserte) produkter, herunder meieriprodukter og diverse annet er så nære økologisk produsert at man betaler mer for sløsing av ressurser resten av verden kunne trengt på å gro nok mat til alle i stedet for å markedsføre nøyaktig den samme maten som "sunnere" til de rikeste 2-3% av jordens befolkning.

 

 

Edit: Økologisk er meningsløst fordi det er sløsing med plass og ressurser, og gjør skillet mellom de få som har råd til mat (og som tar seg råd til å være bortskjemte med hvordan grønnsakene deres er grodd), og de som aldri kommer til å få råd til det, fordi økologiske bønder opptar for mye plass og produserer for lite?

 

Skal vi gifte oss? Jeg er helt seriøs!

Lenke til kommentar

Jeg kjøper økologisk mest fordi behandling av produksjonsdyr i Norge er generelt dårlig. Sikkert bedre enn i en del andre land, men fortsatt dårlig. I tillegg er det utrolig miljøfientlig å bruke kunstgjødsel på all mat som produseres. Dette medfører at dyrelivet spesielt i elver dør ut.

Et stort problem i Norge er jo at viltfisken dør ut på grunn av kunstgjødselutslipp...? Retorisk, forresten, ikke svar på det.
Lenke til kommentar

Sjokomelk fra Tine har eg rar konsistens og altfor søt sjokoladesmak. Sjokomelk fra Q-meieriet derimot har en god kakaosmak som ikke er for søt. Har også hatt fryktelig mange problemer med Tine sine sjokomelker ( flak i dem, vannlag selv etter risting, ekkel ettersmak i kjeften osv).

Sjokolademelken fra Tine har en flott smak, mens Q-melkens sjokoladesmak var alt for kraftig i forhold til melka.

 

Vel, det finnes en del mat på det norske markedet som ikke er produsert i Norge..

Er vel derfor man bare kjøper norsk?

 

Jeg gjør iallefall det.

Lenke til kommentar

Vel, det finnes en del mat på det norske markedet som ikke er produsert i Norge..

Melk er ikke en av dem, siden meieridrift generelt er vernet i Norge. Ikke minst nevner du spesifikt produksjonsdyr her i landets behandling, så det er ikke helt ueffent å anta at resten av innholdet og omtaler ting grodd i landet, for jeg antar jo at når du er såpass smart at du innser den miljøpåvirkningen kunstgjødsel har på naturen rundt deg, så kjøper du ikke mat som er importert, og har et karbonfotavtrykk som tråkker seg vei fra tropene og nordover? Det finnes massevis av lokalgrodde grønnsaker som kan erstatte de mer eksotiske utgavene på ditt nærmeste bondemarked, og turen ut dit vil være mye mer miljøvennlig enn å kjøpe importert mat.
Lenke til kommentar

Hva har skjedd med appelsiner? Appelsina jeg kjøpte har en liten appelsin vokst inni seg helt "øverst". Er dagens appelsiner innavlet eller genmanipulert? De er jo helt ubrukelige.

 

Du tror de manipulerer genene til appelsinen slik at den blir deformert? Det er vel snarere den motsatte effekten en får? :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...