Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan legge deg tidligere slik du får nok søvn. Ved å opprettholde en fast rytme, vil kroppen balansere seg rundt den rytmen.

Og når man ikke får sove?

Jeg la meg litt over 2, stuptrett. Lå til litt over fire og gjespa og vrei meg og venta på å sovne. Slappa helt av, hørte på regnet etc.

Sto opp, gikk en tur ut i et håp om å bli trettere av den grunn, gikk inn igjen og følte meg klar for å sove og la meg igjen, sovna en gang mellom 5:35 og 06:00 (antar jeg).

Jeg vet jeg burde lagt meg tidligere enn 2, selv om 2 føles veldig naturlig (for ikke å snakke om tidlig når man har fått beta-tilgang til et ny utvidelsespakke til et spill man har vært hekta på siden 2005), men gjort er gjort og jeg trenger å våkne. Dusj hjalp ikke i det hele tatt. :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du kan jo prøve å blande melk i kaffen. Smskrt bedre. Ellet te med mer koffein. Slikt funker egentlig ikke på meg da.

Lenke til kommentar

Sjur, det er ganske enkelt. Har kroppen et fast mønster å stå opp/sove til, så vil kroppen følge det etterhvert. Unntakene er selvsagt de få individene som faktisk har en eller annen form for søvnsykdom, men vanligvis er det bare latskap.

Lenke til kommentar

Sjur, det er ganske enkelt. Har kroppen et fast mønster å stå opp/sove til, så vil kroppen følge det etterhvert. Unntakene er selvsagt de få individene som faktisk har en eller annen form for søvnsykdom, men vanligvis er det bare latskap.

Vel, jeg har fått påvist en søvnsykdom (Kleine Levins syndrom), men gir ikke den skylden for dette, da jeg er rimelig sikker på at jeg holder på å vokse den av meg, og den stort sett bare rammer meg i ferier.

Og i motsetning til hva folk kanskje tror, så sitter jeg ikke oppe hele natten, det er svært sjelden at jeg sitter oppe etter halv to-to, da jeg liker å legge meg i ettiden når jeg ikke er på fylla / sosial. Og jeg står stort sett opp mellom 8 og 9 på hverdagene, men kan drøye det til 10 om jeg ikke har noe annet å ta meg til. Jeg hater å sove mer enn 8 timer, og jeg hater å sove til etter tolv, og synes det er ille nok å ligge lenger enn til 11:30 (sannhet med modifikasjoner, om jeg legger meg klokken elleve på formiddagen har jeg selvfølgelig ingen problemer med å sove til langt utpå ettermiddagen).

I går og dagen før sov jeg vel og merke hhv. 10 og 14 timer, men det var ikke med vilje, for å si det mildt. Jeg la meg rundt to i forgårs også, fikk bare ikke sove før i firetiden, og dagen før sovna jeg vel rundt midnatt. Lenge leve. Jeg har vekkerklokker på. Jeg har alarm på mobilen, kaldt gulv, folk som kommer innom og prøver å få liv i meg før de drar på jobb / skole. Ikke ofte det hjelper. Ei heller hjelper det mye å messe før man legger seg at man skal opp klokken halv åtte, selv om det tydeligvis er et gammelt kjerringråd. Har prøvd varm kamillete for å sovne og kald kamillete for å våkne, men det har heller ikke gitt noen resultateter.

I tillegg så prøver jeg faktisk å ha en tilnærmet A4 døgnrytme.

Jeg kan faktisk holde på en i så mye som 10 dager nå, før jeg legger meg til samme tid som de forrige dagene (like før midnatt), men i stedet for å våkne 7:30 (groggy som faen vel og merke), sover jeg plutselig 14-15 timer og folk får ikke liv i meg om de så står og poker meg i ribbeinene eller kiler meg under føttene i 10 minutter (dette er utprøvd flere ganger).

Det handler ikke bare om holdning og det å legge seg tidligere, det er ikke bare det at jeg har KLS (og muligens andre nevrologiske aber, ifg. den merkelige nevrologen på Rikshospitalet), jeg vet bare ikke hva det er.

Dog, om man skal tro mine foreldre, har jeg aldri klart å opprettholde en døgnrytme av noe slag i mer enn to uker om gangen.

/rant

tl:dr; fuck you

Lenke til kommentar

Jeg er en av de fire.

Det var tre, til jeg fikk det påvist, og da gikk jeg på Wikipedia og fikk det endret til fire.

e: Men så igjen, hvorfor skal dere tro meg?

Oddsen er stor for at selv om jeg scannet inn journalen min, så hadde dere ikke trodd på meg.

I grunn forstår jeg ikke hvorfor jeg fortsetter å skrive om hva som plager meg og hva jeg lider av, det er jo likevel ingen av dere som tror på meg. ;)

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...