Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne hva vennen din har gjort som har brukket installasjonen sånn.

Vi kan prøve et gøyalt eksperiment: gå i TTY1 og skriv:

sudo adduser

Følg instruksjonene (dvs, lag brukernavn og passord). Så prøver du å logge inn igjen.

Edit: med den nye brukeren, selvfølgelig.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne hva vennen din har gjort som har brukket installasjonen sånn.

Vi kan prøve et gøyalt eksperiment: gå i TTY1 og skriv:

sudo adduser

Følg instruksjonene (dvs, lag brukernavn og passord). Så prøver du å logge inn igjen.

Edit: med den nye brukeren, selvfølgelig.

Kommer inn med den. Skjønner ingenting jeg heller, er det mulig å ødelegge noe så mye på 10 minutter, liksom. Ikke at jeg har noe liggende der, men rart at det skal være så helt umulig.

Lenke til kommentar

Så, vi kan oppsummere litt:

Du kommer inn med ny bruker.

Du kommer inn med gjestebruker.

Du kan IKKE logge inn med deg selv.

Det eneste du har som de to andre ikke har er hjemmemappen. Hvorfor den krasjer deg vet jeg ikke, og du skal ha klart å fjerne det. Det eneste jeg kan forestille meg at hjelper er å fullstendig fjerne den mappen (/home/tale) og lage den på nytt. Prøv med:

sudo mkdir /home/tale && sudo chown -R tale /home/tale

Fra starten av kunne det sikkert vært lettere å bare reinstallere, men jeg har gjort et lite poeng ut av at dette er mulig å fikse.

Og tips: ikke la han gjøre noe mer med maskinen din. ;)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Så, vi kan oppsummere litt:

Du kommer inn med ny bruker.

Du kommer inn med gjestebruker.

Du kan IKKE logge inn med deg selv.

Det eneste du har som de to andre ikke har er hjemmemappen. Hvorfor den krasjer deg vet jeg ikke, og du skal ha klart å fjerne det. Det eneste jeg kan forestille meg at hjelper er å fullstendig fjerne den mappen (/home/tale) og lage den på nytt. Prøv med:

sudo mkdir /home/tale && sudo chown -R tale /home/tale

Fra starten av kunne det sikkert vært lettere å bare reinstallere, men jeg har gjort et lite poeng ut av at dette er mulig å fikse.

Og tips: ikke la han gjøre noe mer med maskinen din. ;)

Deeeer, ja! Nå fungerte det! Tusen takk for all hjelp :D Nå har jeg lært meg masse og fått øvd på de tingene jeg alleredet kan. Ikke vits å reinstallere, når man kan finne feilen og fikse den i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Deeeer, ja! Nå fungerte det! Tusen takk for all hjelp :D Nå har jeg lært meg masse og fått øvd på de tingene jeg alleredet kan. Ikke vits å reinstallere, når man kan finne feilen og fikse den i stedet.

\o/ Null problem, vet du.

Skal hvertfall ikke la han fikse på den når han har drukket og slikt..

Hah, det er stort sett en dårlig idé.

Lenke til kommentar

Nei. -R betyr rekursivt, det vil si at eierbytte av filen/mappen skjer så dypt som det eksisterer.

Altså blir det som om du skulle kjørt chown på alle filene i mappen, så gått inn i alle mapper i mappen og kjørt chown på alle der (og så videre). Du får bare rettighetene én gang, men det går på alle filene nedover i mappen.

Lenke til kommentar

Jammen... jammen, da blir det isåfall ikke motorsykkel i det heletatt :hm:

Jeg vil kjøre motorsykkel.

Hadde ikke du en motorsykkelulykke for en stund siden? Uansett, kjør på! Har alltid hatt lyst på motorsykkel selv, men har sett for mange ulykker til at jeg kommer til å vurdere å få meg en.

Lenke til kommentar

Ser Game of Thrones om igjen jeg. Varmer opp til ny sesong.

Fy faen som jeg gleder meg! Leste ut A Dance With Dragons i går.. egentlig dumt gjort av meg, for nå må jeg jo vente i evigheter før jeg får noen fortsettelse :(

Men TV-serien er fin å ha :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...