Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da tar vi det her:

Trykk Ctrl-Alt-f1 på innloggingsskjermen, det vil ta deg til noe som kalles for TTY1 (Teletypewriter 1, den historien kan vi ta en annen gang). Det er et sort konsollvindu med en såkalt login prompt. Skriv brukernavn og passord der og fortell meg alt som skjer. Det kan gi en indikasjon på hva som er galt.

Da kommer jeg inn uten feilmeldinger...

Lenke til kommentar

Ok, det betyr at det ikke er brukeren din det er noe galt med, men at det er miljøet som ikke spiller på lag. Det hjelper oss veldig mye.

Prøv å skifte miljø på brukeren din (trykk Ctrl-alt-f7 for å komme tilbake til innloggingsskjermen). Velg "Ubuntu 2D desktop" i stedet for Ubuntu Desktop der det står "Session" (eller noe sånt, jeg bruker ikke Ubuntu)

Lenke til kommentar

Ok, det betyr at det ikke er brukeren din det er noe galt med, men at det er miljøet som ikke spiller på lag. Det hjelper oss veldig mye.

Prøv å skifte miljø på brukeren din (trykk Ctrl-alt-f7 for å komme tilbake til innloggingsskjermen). Velg "Ubuntu 2D desktop" i stedet for Ubuntu Desktop der det står "Session" (eller noe sånt, jeg bruker ikke Ubuntu)

Fungerer ikke med 2D eller GNOME heller.

Lenke til kommentar

Det fungerer ikke med 2D? Ok, kan du beskrive hvordan det ser ut når du logger inn med gjestebrukeren? Ser du to paneler, et med ikoner på venstre side og et tynt panel med et såkalt system tray (nettverksikon, klokke, lyd etc) helt til høyre?

Omtrent som dette:

ubuntu-unity.png

?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det fungerer ikke med 2D? Ok, kan du beskrive hvordan det ser ut når du logger inn med gjestebrukeren? Ser du to paneler, et med ikoner på venstre side og et tynt panel med et såkalt system tray (nettverksikon, klokke, lyd etc) helt til høyre?

Omtrent som dette:

?

Ja, er sånn som det.

Lenke til kommentar

Hm, det er merkelig.

Nå skal vi gjøre noe halvkomplisert igjen. Trykk ctrl-alt-f1 og logg inn (med din bruker). Når du har logget inn, skriv:

cat .Xsession-errors

Og kopier outputen hit.

For å forklare: Det som skjer er at brukeren din klarer å logge inn (bekreftet med tty1-forsøket fra i stad), men klarer ikke å få opp desktopmiljøet. Vet ikke hvorfor, men tipper det har noe med vmware å gjøre. Uansett, det som er merkelig er at en annen bruker klarer det, som kan tyde på at noe er galt med -din bruker-. Det kan hende det er registrert feil i .Xsession-errors-filen, og dersom det er det kan jeg komme langt med å få lese det.

Lenke til kommentar

Hm, det er merkelig.

Nå skal vi gjøre noe halvkomplisert igjen. Trykk ctrl-alt-f1 og logg inn (med din bruker). Når du har logget inn, skriv:

cat .Xsession-errors

Og kopier outputen hit.

For å forklare: Det som skjer er at brukeren din klarer å logge inn (bekreftet med tty1-forsøket fra i stad), men klarer ikke å få opp desktopmiljøet. Vet ikke hvorfor, men tipper det har noe med vmware å gjøre. Uansett, det som er merkelig er at en annen bruker klarer det, som kan tyde på at noe er galt med -din bruker-. Det kan hende det er registrert feil i .Xsession-errors-filen, og dersom det er det kan jeg komme langt med å få lese det.

No such file or directory...

Lenke til kommentar

Altså, tidligere i dag var problemet mitt at jeg ikke fikk opp noe grafisk i det hele tatt, men fant ut at x ikke var startet, så skrev startx, og da fungerte alt helt fint. Men så skulle en venn av meg driver å loke med den og installere gnome, og nå fungerer det ikke å logge inn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har nynorsk facebook da. Men hva er galt da?

Last ned MalwareBytes og ta en fullstendig sjekk på PC-en din.

Download now

Driver på! har allerede funnet 125 800 errors. Huff.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Typisk. Ikke hør på vennene dine, hør på meg.

X er startet om du får loginvinduet (ikke konsollvinduet på TTY1, men et grafisk vindu). Hvorfor de skulle inn med Gnome3 skjønner ikke jeg, men det er ikke noe jeg skal legge meg opp i.

Startx er et lite program for å starte X uten en såkalt Login manager.

Kan du gi meg output av dette?

cat /var/log/Xorg.0.log

Edit: Om det samme skjer med openbox tyder det på at noe helt annet er brukket.

Sjekk om denne gir noe. Fra tty1 (ctrl-alt-f1):

cat .xinitrc

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det kan hende det er hans forsøk på GNOME som har ødelagt ting (igjen, vet ikke hvordan Ubuntu behandler akkurat dette).

Prøv (fra TTY1):

sudo apt-get purge gnome-shell && sudo apt-get install ubuntu-desktop

Kommer det output kan du lime det inn her

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har nynorsk facebook da. Men hva er galt da?

Last ned MalwareBytes og ta en fullstendig sjekk på PC-en din.

Download now

Driver på! har allerede funnet 125 800 errors. Huff.

Den har fikset 100 feil, skulle den fikse de resten 900 måtte jeg laste ned og kjøpe. -_-

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...