Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg noe verdt å vite om Vietnamkrigen?

Grunnet at det var russisk personell i Nord-Vietnam (for å levere utstyr, observatører, "konsulenter" osv.) var amerikanerne livredde for å ved et uhell starte en større konflikt. Derfor hadde amerikanske piloter et strengt forbud mot å angripe andre mål enn det som var designert på forhånd. Faktisk ble det satt opp en liste over godkjente mål. Disse ble selvsagt satt opp i prioritert rekkefølge. Ett eller annet sted gjorde noen en blunder. Listen ble reversert. Altså ble pilotene bedt om å angripe de minst viktige målene først og jobbe seg oppover mot de viktigste.

Det var også under Vietnam-krigen at Top Gun-skolen (ja, den fra filmen) ble grunnlagt. Grunnen til det er at amerikanerne i begynnelsen av krigen hadde store lufttap. I Koreakrigen hadde man fremdeles mange piloter med erfaring fra WW2. De fleste av disse var forsvunnet fra aktiv tjeneste innen Vietnamkrigen. Piloter ble sendt til fronten med lite annet enn basic pilotskills og resultatet var mange unødvendige dødsfall. I tillegg trodde, feilaktig, amerikanske analyster at man ikke lenger trengte kanoner i luftkamp. Man regnet med at raketter ville være nok og at disse ville bli brukt på så lang avstand at man ikke en gang så sin motstander. Det var derfor ikke nødvendig å gi særlig opplæring i "dogfights". De lærte på den harde måten at realiteten var en annen. De gjenfokuserte opplæringen på gunfights, utstyrte fly som egentlig var designet uten kanoner med kanon (ofte i form av pods under vingene) og grunnla akademier som Top Gun. Ved slutten av Vietnamkrigen hadde de kun et tap for hvert tiende fiendlige fly som ble skutt ned og situasjonen var snudd på hodet.

Lenke til kommentar

Lykke til, Sjur. Hvordan jobb?

Praksisplass i lokalavisa. Starter sannsynligvis i neste uke. Woop!

Skal jobbe med digitalisering av arkivet, fikse hjemmesidene deres, få de ut på sosiale medier osv.

Nei, må vel forberede meg til jobbintervju. Toodles.

Skal neste uke igjen... :s

Var det enkleste jobbintervjuet jeg har vært på. Redaktøren var svært jovial og fikk meg til å føle meg ønsket, og sa så og si rett ut at han ønsket at jeg kunne starte så fort som mulig.

e:

Nei, må vel forberede meg til jobbintervju. Toodles.

Lykke til, kompis!

Takk for det!

Nei, det er det ikke. Hvordan jobber du er lovlig å spørre, eller Hva slags jobb.

:D

Heia! :D

Jeg hater virkelig den språkfeilen der. Det gjør faktisk vondt når jeg ser eller hører den.

Og bruk av "hvem" i stedet for "hvilken". Samt å skrive verken med "h", selv om det tydeligvis er blitt lov.

Det ser feil ut!

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...