Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

To ulike retninger innen psykologien da, eller går det på tiden du har studert?

Nei. Og Nei. Den eine er ei lege med 5 ekstra år med psykiatrisk utdanning/erfaring kombinert, den andre er ei som har eit profesjonsstudie innen psykologi (5 år? 7 år? Hugser ikkje).

En sykepleier med videreutdanning innen psykiatri kan også fungere som psykolog. Ene psykologen jeg hadde en gang var bare psykiatrisk sykepleier på papiret.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kan en lege se psykologiske problemer på lik linje som en psykolog?

Jeg brukte feil sitat nå, men poenget var at antidepressiva er noe dritt. Fucker mer med deg, eller du kan være så heldig at du blir apatisk og driter i alt, og masse koselige bivirkninger. Finn heller en god psykolog og finn roten til problemet.

To ulike retninger innen psykologien da, eller går det på tiden du har studert?

En psykiater er en videreutdannet lege. Det betyr at du må ha grunnutdanning som lege før du utdanner deg videre som psykiater.

Lenke til kommentar

Skjønner. Det blir jo litt ulogisk at en psykiater med mindre kunnskap, skal kunne få gi ut resepter, mens psykologen kan ikke...

Dei samarbeider vanlegvis? Når eg fekk medisinar så var det psykologtimar, og så samarbeida psykologen min med psykiateren min for å sørge for best mogleg opplegg.
Lenke til kommentar

Skjønner. Det blir jo litt ulogisk at en psykiater med mindre kunnskap, skal kunne få gi ut resepter, mens psykologen kan ikke...

Hvordan fikk du det til å bli mindre kunnskap? Psykiateren har fått tilnærma samme utdanning som en psykolog på toppen av flere år med medisinstudie. En psykolog derimot har ingen medisinsk bakgrunn, så kunne blitt farlig hvis de skal begynne å tukle med resepter.

Lenke til kommentar

Det er nå en gang slik at det bare er leger som kan skrive ut resepter. En psykolog er ikke en lege per se. En psykiater er en lege som har spesialisert seg innenfor psykiatri og kan derfor skrive ut resepter.

En psykolog som vil ha deg på medikamenter får legen din eller sin overordnede psykiater/overlege til å skrive ut de medikamenter som h*n mener er riktigst for deg.

Lenke til kommentar

Når du er her. Får du og ein heil jævleg bitter, kjip smak av imovane/zopiklone dagen derpå? At nokon vert avhengig av det er beyond me. Kan ikkje drikke noko uten å føle at eg har munnen full av bitre urter i tolv timer etter å ha vakna, for faen.

Ca. 25% eller noe sånt merker mindre til den smaken enn andre. Noen merker den nesten ikke i det hele tatt. Personlig merker jeg det, men ikke like ille som enkelte. Men joda, den metalliske smaken er noe herk.
Lenke til kommentar
Ca. 25% eller noe sånt merker mindre til den smaken enn andre. Noen merker den nesten ikke i det hele tatt. Personlig merker jeg det, men ikke like ille som enkelte. Men joda, den metalliske smaken er noe herk.

Er det noko dei har tilsatt for å gjere det mindre fristande å ta dei? Oppdaga at smaken ikkje er der når eg drikk kaffe, som er praktisk mtp. jobben min. x)
Lenke til kommentar

Når du er her. Får du og ein heil jævleg bitter, kjip smak av imovane/zopiklone dagen derpå? At nokon vert avhengig av det er beyond me. Kan ikkje drikke noko uten å føle at eg har munnen full av bitre urter i tolv timer etter å ha vakna, for faen.

Jeg kan ta 2 stk, for å SOVE. (faktisk)

Og enda ha helt jævlig smak i kjeften. Er ikke så stor forskjell fra 20 stk og 2 stk akkurat..

Få no stilnoct istedet. (hvis de funker for deg)

Husker en gang jeg snakket med masse mørke skygger, skikkelig lenge. Også skulle jeg se på ansiktet til han ene fordi han spurte meg om noe, så var alle sammen borte.

Delerium, eller hvordan det staves.

Lenke til kommentar

Eg tek dei tilnærma aldri. Skulle eigentleg ikkje fått dei i utgangspunktet, spesielt sida eg nekta antidepressiva på sida. Så når denne pakken er tom er det full stopp. Like greit. Om eg vil bli kjip og føle meg uggen ei heil dag kan eg drikke ei flaske tequila.

Lenke til kommentar

Er det noko dei har tilsatt for å gjere det mindre fristande å ta dei? Oppdaga at smaken ikkje er der når eg drikk kaffe, som er praktisk mtp. jobben min. x)

Om det er virkestoffet som gir smaken eller om de har tilsatt noe er jeg faktisk ikke sikker på. Men jeg har også lagt merke til at enkelte drikker eller mat på en måte nøytraliserer smaken. Fant noe godteri som fjernet ettersmaken ganske bra, men husker ikke hva det var akkurat nå.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...