Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det morsomste under øvelseskjøringen var glattkjøring på bane! Da satt jeg bak rattet og fikk hjelp til å ta en 360 :)

Ellers synes jeg det var enkelt, noe som jo ble gjenspeilet da jeg like etter oppkjøring fikk beskjed av kjørelæreren til å vise fram tilbakemeldingen fra sensor til kollegaene hans :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøre bil er ikke så skummelt eller vanskelig som du tror Datasmurf. Det er derfor selv hollywood-blondinene kjører rundt i LA som om det var deres fødselsrett å gjøre det.

Det går mest av seg selv. Meninga er ikke at du skal slåss med bilen, det er at du kjører bilen, ikke at bilen kjører deg. Det var det en kjørelærer som sa til oss.

Og tro det eller ei, folk er ikke så dumme at de hopper foran enhver bil som kommer kjørende, selv om du tror det og hugger på bremsa hver gang du ser en fotgjenger. Det sa også min kjørelærer.

"Var det noen som så en rundkjøring?" sa han også på walkie-talkie til skolebilen foran, når både jeg og den andre eleven kjørte rett frem gjennom den.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Da er jeg hjemme fra mine to første kjøretimer.

Jeg trodde jeg bare skulle ned dit for å få unna papirarbeidet og lære å starte en bil og kanskje kjøre litt rundt på parkeringsplassen.

I stedet ble det å lære og starte, kjøre rundt i teknikken, svinge, to typer bakkestart i oppoverbakke, bakkestart i nedoverbakke, å kjøre ned en bakke uten motoren på, rygging og parkering. Samt det jeg trodde skulle bli umulig uten å se bort fra veien ... Girskifting. Gikk merkelig nok glatt etter mindre enn en halvtime.

Ser frem til at jeg om en 15-20 timer forhåpentligvis har lappen og endelig kan realisere drømmen om å kjøre Norge rundt på fototur / for å besøke forumfolk fra Lindesnes til Kirkenes. :wee:

LOL

Du skulle øvelseskjørt selv, slik at du slipper å betale for kjøretimer. What a waste.

Bakkestart er dritenkelt, med og uten brekk.

Jeg har øvelseskjørt i over 100 km/t på strynefjellet.

Pft, er det alt?

Har da ligget over 100 bare gjennom byen, jeg.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis, men husk nå på at jeg har vært livredd for å kjøre bil siden jeg ble 16 og hadde lov til å øvelseskjøre.

Jeg prøvde og å øvelseskjøre når jeg kunne, men la det på is fordi jeg ikke følte meg sikker selv. Men noen år etterpå gikk det helt fint. Det jeg gjorde i mellomtiden var å være veldig oppmerksom på hva folk jeg satt på med gjorde når de kjørte, og fulgte med i trafikken som om jeg var den som kjørte selv. Det er ganske lærerlikt. Tok lappen med minimum tillatte kjøretimer og nesten uten øvelseskjøring når jeg var 19-20 i stedet, siden jeg på det tidspunktet var veldig trygg på trafikkbildet. Jeg var jo også kommet over den alderen hvor jeg skulle tøffe meg osv så jeg regner med at siden jeg ventet noen år var en mye tryggere sjåfør enn andre ungdommer. Tipper du sikkert vil oppleve mye av det samme.

Vel, nå har jeg kjørt scooter siden 2002, så jeg har jo trafikkerfaring.

Og nå er jeg 25 og fant ut at jeg vil ha lappen slik at jeg kan komme meg rundt om i landet, uten å være avhengig av buss / tog og fly.

Hvorfor fly til Stavanger når jeg kan bile i 8-15 timer i stedet? Stoppe hvor jeg vil på fjellet, knipse bilder, stoppe opp ved en hver foss og gå amokk etc etc.

Greit, det tar lenger tid å bile, men åh, må være fantastisk. Fyer opp Pink Floyd på stereoanlegget, ha med seg en 5-10 liter vann og bare legge i vei på ukjente stier ...

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg kjørt scooter siden 2002, så jeg har jo trafikkerfaring.

Og nå er jeg 25 og fant ut at jeg vil ha lappen slik at jeg kan komme meg rundt om i landet, uten å være avhengig av buss / tog og fly.

Hvorfor fly til Stavanger når jeg kan bile i 8-15 timer i stedet? Stoppe hvor jeg vil på fjellet, knipse bilder, stoppe opp ved en hver foss og gå amokk etc etc.

Greit, det tar lenger tid å bile, men åh, må være fantastisk. Fyer opp Pink Floyd på stereoanlegget, ha med seg en 5-10 liter vann og bare legge i vei på ukjente stier ...

Da tar du nok lappen raskt og smertefritt skal du se!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...