Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Jeg har kaffekvern fra 1950 omlag jeg og! Livet er for kort for dårlig kaffe!

Det er jeg så utrolog enig med deg i!

Fransk presskanne eller Moccamaster, altså. Valgets kvaler. Får tenke litt på det. ;)

vil du ha rask kaffe, er moccamaster tingen, vil du ha god kaffe er presskanne tingen :)

Men du kan jo altids ha begge deler :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg har lagt merke til , er at kokemalt kaffe smaker bedre en filtermalt kaffe i både trakter og presskanne, ikke spør meg hvorfor.

Det er ganske logisk tror jeg... kokmalt er grovere malt, og har større "korn" derfor vil den holde bedre på smaken enn det filtermalt med mindre "korn" vil gjøre mens den lagres... Men dette er ren gjetting fra min side

En annen ting er at når det er finmalt så får man i realiteten flere og større overflater som kan reagere med oksygen. Det er der smakstapet sitter. Over tid reagerer molekylene med lufta. Større korn = mindre overflate = mindre oksydasjon = mindre smak som forsvinner.
Lenke til kommentar

En annen ting er at når det er finmalt så får man i realiteten flere og større overflater som kan reagere med oksygen. Det er der smakstapet sitter. Over tid reagerer molekylene med lufta. Større korn = mindre overflate = mindre oksydasjon = mindre smak som forsvinner.

Jeg viste det var en grunn til at jeg er venn med deg! Til tross for at du ikke svarer meg på facebook :p

Lenke til kommentar

Lever kafeen fortsatt altså..? Hadde jeg aldri trodd. Til og med et par kjente navn her. Meeeerkelige saker.

Og dere... diskuterer kaffe. Så koselig. Vel, dere får fortsette å gjøre.. Gjøre det dere gjør.

Så går jeg over her og gjør noe samfunnsnyttig, nemlig å skru sammen litt frokost.

Lenke til kommentar

det er bare og komme innom... er ikke mer en 5 cm på kartet :)

Jeg har en fotfetish, så ikke døm meg hvis det skjer noe pinlig mens du masserer nie :)

Jeg jobber nattevakt på en bensintasjon rett utenfor bergen sentrum der store deler av klientellet enten er narkomane, overstadig beruset eller bare mentalt skadede... Jeg har gitt opp og dømme folk :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...