Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser systemet er det delvis greit tilrettelagt. De svakeste svake får egne klasser, og utenom det går det meste (selvsagt ikke alt) på innsats. Det som ikke går på innsats blir tilrettelagt. Og når man er ferdig med grunnskolen får man velge noen fag selv. P eller T matte, for eksempel. I teorien ett helt greit system.

Problemet er at "innsats" ikke er noe som finnes blant småunger.

Det norske skolesystemet har jeg selv opplevd at det ikke har oppfordret meg til å studere. Jeg var i en periode blant de beste i klassen. To av lærerene jeg har hatt har gitt meg vanskeligere oppgaver som jeg med glede fortærte, men dessverre er to lærere og to skoleår ikke nok når det går over 10 år. Resultatet var en total mangel av interesse i å studere, og dermed strykkarakterer.

Og ja, det er min egen feil også, men hadde jeg fått prioriteringen som jeg burde hatt krav på, sammens med andre smarte elever, ville det mest sannsynlig gått mye bedre karaktermessig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Slimda er et imponerende fornuftig menneske. +1

Det skolene trenger (i tillegg til flere fagutdannede lærere), er et bedre tilrettelagt fokus på individet i skolen. Alle er ikke like, og skal derfor ikke behandles likt. Målet med skolen skal være en individuell utvikling, og denne utviklingen er nødt til å vektlegges bedre enn den gjør i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du liker meg ikke. Hvorfor skal jeg møte deg? :p

McHanseren er egentlig veldig koselig. Men ikke ta imot snopet han deler ut. Det er laget i jungelen i Thailand ellerno, og smaker møkk.

Dette stemmer, jeg er ytterst folkelig og jovial, selv om jeg liker å være spydig og jævlig på forumet :-----D

Lenke til kommentar

Problemet er at "innsats" ikke er noe som finnes blant småunger.

Det norske skolesystemet har jeg selv opplevd at det ikke har oppfordret meg til å studere. Jeg var i en periode blant de beste i klassen. To av lærerene jeg har hatt har gitt meg vanskeligere oppgaver som jeg med glede fortærte, men dessverre er to lærere og to skoleår ikke nok når det går over 10 år. Resultatet var en total mangel av interesse i å studere, og dermed strykkarakterer.

Og ja, det er min egen feil også, men hadde jeg fått prioriteringen som jeg burde hatt krav på, sammens med andre smarte elever, ville det mest sannsynlig gått mye bedre karaktermessig.

Innsats finnes hos småunger, om enn ikke alle. Og man kan nå i alle fall ikke peke på skolen av at en unge ikke har innsats-evnen. Ungen og foreldrene fortjener den pekefingeren.

Og det er helt greit med at sterke elever trenger større utfordringer, men vi ser problemer med den ordningen allerede på det stadiet vi er nå. Ungdom presser seg selv så hardt, fordi de hele tiden blir fortalt at de er smarte, de kan klare alt, at de blir utbrent før de er ferdig med vgs. Vi ser det med de mindre begavede elevene som gir opp og blir til de taperene de hele tiden har blitt fortalt at de er. Ett sterkere skille er det siste vi vil ha. Da er det bedre med den ordningen blant annet mattebøker har. Lette oppgaver fra kapittelet, middels og vanskelige. Velg selv i det stille. Og når jeg ser på de skolebøkene jeg har nå, versus de jeg hadde før så ser jeg at de er mer og mer på vei inn.

Lenke til kommentar

Og det er helt greit med at sterke elever trenger større utfordringer, men vi ser problemer med den ordningen allerede på det stadiet vi er nå. Ungdom presser seg selv så hardt, fordi de hele tiden blir fortalt at de er smarte, de kan klare alt, at de blir utbrent før de er ferdig med vgs. Vi ser det med de mindre begavede elevene som gir opp og blir til de taperene de hele tiden har blitt fortalt at de er. Ett sterkere skille er det siste vi vil ha. Da er det bedre med den ordningen blant annet mattebøker har. Lette oppgaver fra kapittelet, middels og vanskelige. Velg selv i det stille. Og når jeg ser på de skolebøkene jeg har nå, versus de jeg hadde før så ser jeg at de er mer og mer på vei inn.

Mesteparten av Norges beste idrettsutøvere kommer fra en privatskole fokusert på å bli best. De er ikke på vanlige idrettsskoler. Hvorfor er det greit at de får spesialbehanding for å bygge under deres egenskaper, mens andre ikke får lov til det?

Ungdom trenger ikke å presse seg FOR HARDT om de får et tilpasset studium som passer for deres nivå. Dagens system fungerer ikke. Norge er blant de dårligste når det kommer til skole og utdanning, og det er en forferdelig skam med tanke på de enorme resursene vi har tilgjengelig. Det er ikke noe galt med ungdommen, eller lærerene. Problemet ligger i systemet. Det er alt for mye piss og papirarbeid, og alt for lite læring. Alt for mange elever per lærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært trist å tenke på at vår felles kreativitet og dyktighet utgjør et mangfold av samfunnsnyttige fagområder, men at kun et fåtall av disse områdene prioriteres ved tildeling av ressurser. Vi er alle forskjellige, men det har dessverre skolesystemet en lei tendens til å glemme. Total mangel på individuell utvikling medfører altfor ofte at enkelteleven blir demotivert og lei av å påtvinges det samme som alle andre. Det som kunne ha endt lykkelig og godt, ender leit og trått.

Nå går jeg og lager meg egg og bacon. Fuck the system! :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...