Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge mangler vaksineavtale

Norge har ingen avtale som sikrer hurtig levering av vaksiner neste gang verden står overfor en pandemi, opplyser Folkehelseinstituttet.

(...)

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=10081889

 

 

Er det mulig? Etter svineinfluensa-"krisen" ble det slått stort opp i bl.a. VG at Norge hadde kjøpt mange flere vaksiner enn det som ble brukt pga. en avtale som skulle sikre rask leveranse. That was aperantly bad. Og nå slår de opp at vi mangler en avtale. Bestem dere, VG! Er det bra å ha en avtale eller ikke?

Hvem trenger avtale når man har nesten 3 000 000 000 000 på bok?

Vi kjøpte dobbelt så mange som det vi hadde trengt om alle tok vaksinen, vi stod først i kø, prisen for dette var vel sikkert at vi kjøpte dobbelt så mye som vi trengte, samt at vi betalte en sum pr år for å være først i køen.

 

" En betingelse er at Norge forpliktet seg til å kjøpe 9,4 millioner vaksinedoser i det øyeblikk Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærte at vi hadde en influensapandemi på nivå 6. Det skjedde 11. juni i år. Dermed var vi solgt. "

 

Vi hadde vel en grei avtale, men å måtte kjøpe dobbelt så mange vaksiner som folk er vel ikke optimalt, er vel det de klager på, ikke at vi fikk rask leveranse?

Lenke til kommentar

Hvem trenger avtale når man har nesten 3 000 000 000 000 på bok?

Vi kjøpte dobbelt så mange som det vi hadde trengt om alle tok vaksinen, vi stod først i kø, prisen for dette var vel sikkert at vi kjøpte dobbelt så mye som vi trengte, samt at vi betalte en sum pr år for å være først i køen.

 

" En betingelse er at Norge forpliktet seg til å kjøpe 9,4 millioner vaksinedoser i det øyeblikk Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærte at vi hadde en influensapandemi på nivå 6. Det skjedde 11. juni i år. Dermed var vi solgt. "

 

Vi hadde vel en grei avtale, men å måtte kjøpe dobbelt så mange vaksiner som folk er vel ikke optimalt, er vel det de klager på, ikke at vi fikk rask leveranse?

Vi trenger en avtale. Det er mulig jeg er egosentrisk, men ved en eventuell apokalytisk pandemi (la oss forberede oss utfra verste skjebne) hadde jeg foretrukket at norske sykehus stod et stykke frem i køen hos legemiddelprodusentene. Og for at de skal gidde å tegne noen avtale med oss må avtalen gi noe til begge parter. Vi får en forkjøpsrett. Ja, vi er den personen som tråkker ned andre for å komme oss ut av en brennende bygning. Men, hey, det er tilfeldigvis også han som overlever infernoet. Bedre sidemannen enn meg.

Man kan selvsagt kritisere denne holdninga, men flertallet ser ut til å ha det komfortabelt slik det er.

Lenke til kommentar
i]Vi[/i] trenger en avtale. Det er mulig jeg er egosentrisk, men ved en eventuell apokalytisk pandemi (la oss forberede oss utfra verste skjebne) hadde jeg foretrukket at norske sykehus stod et stykke frem i køen hos legemiddelprodusentene. Og for at de skal gidde å tegne noen avtale med oss må avtalen gi noe til begge parter. Vi får en forkjøpsrett. Ja, vi er den personen som tråkker ned andre for å komme oss ut av en brennende bygning. Men, hey, det er tilfeldigvis også han som overlever infernoet. Bedre sidemannen enn meg.

Man kan selvsagt kritisere denne holdninga, men flertallet ser ut til å ha det komfortabelt slik det er.

Egosentrisk, definitivt. Men, når det gjelder egen overlevelse er det ingenting galt i det.

Jeg tipper at de drar igang en avtale som gjør at vi stiller oss først i køen igjen. Vi er så alt for mange som bor i Norge, og har haugevis av penger, så det er en relativt liten investering. Man kan også spare penger på det, mtp. behandling av infiserte.

Det er MYE billigere med en vaksine enn en lang behandling av sykdom.

Norge som nasjon må jo først og fremst tenke på seg selv, det er mye vi kunne gjort for andre land, antagelig kunne vi fôret hele afrika om vi hadde ofret all "unødvendig" velstand her i landet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...