Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det er her du tar feil. En kalori er en kalori. Det er fysisk umulig å gå ned i vekt med samme kaloriinntak som man har gått opp i/holdt samme vekt med, med mindre den fysiske aktiviteten øker.

Men noen kalorier metter da mer enn andre. Jeg blir mer mett av Scampi og grønnsaker enn av sjokolade. Selv om sjokolade har et mye høyere kaloriinnhold. Selv om faren hans spiser samme mengde i form av gram, betyr ikke det at han spiser samme mengde i form av kalorier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke leve på kosttilskudd, kjøtt er mye bedre enn proteintilskudd, men det er også mye dyrere. Proteintilskudd er bare noe man skal ta om man ikke får i seg nok proteiner fra det vanlige kosten. Dessuten smaker kjøtt en million ganger bedre enn en vassen proteinshake. Hadde jeg hatt råd til det skulle jeg utelukkende spist kjøtt og nærmest droppet proteintilskudd.

Jeg har nesten ikke råd til alkohol engang, tror jeg må brygge mitt eget hjemmebrenneri.

Jeg vet jeg ikke kan leve på det, men det hadde vært deilig om jeg kunne. Jeg liker virkelig ikke å spise. Eneste grunnen til at jeg spiser er for å faktisk overleve. Det er mye lettere å bare drikke melk med noe pulver i. Det tar 1 minutt å lage, og det tar 1 minutt å drikke. Lettvint og greit. Jeg gidder rett og slett ikke å bruke tid på steke kjøtt, lage tilbehør, sette meg ned, og bruke 15 min på å spise det opp. Derfor prøver jeg å finne de mest lettvinte løsningene som mulig, som bruker minimal tid på å lages/spises.

Og tro det eller ei, men jeg synes en proteinshake med sjokoladesmak er bedre enn hjemmestekt kjøtt.

Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skrev. DA GIKK HAN RUNDT OG VAR SULTEN HELE TIDEN. Han har prøvd dette, og han klarte rett og slett ikke å fungere normalt. Han gikk rundt å tenke på mat hele tiden. Jeg kan derimot garantere deg at han spiser like mye på lavkarbodietten. Vi har nemlig spist tilsvarende mengder mat de siste 6-7 årene.

Det er her du tar feil. En kalori er en kalori. Det er fysisk umulig å gå ned i vekt med samme kaloriinntak som man har gått opp i/holdt samme vekt med, med mindre den fysiske aktiviteten øker.

Helt korrekt. Snakker vi om kalorier, går man ned i vekt når man dropper kalorier. Men, vi snakket ikke om kalorier, gjorde vi? Du snakket om å kutte ned på matinntaket. Det er noe helt annet. Forskjellige matvarer har forskjellig mengde kalorier, og igjen forskjellige mengder mettelse. Så ja, inntaket med kalorier er lavere. Men matmengden er tilsvarende stor.

the data is inconclusive.

Dataene om helsefarene, ikke om dietten funker for å gå ned i vekt.

Ta også en titt på kommentaren til Michael Varney i kommentar-feltet. Det han skriver er veldig veldig likt det min far har opplevd, og resultatene ved å skifte diett gir også samme resultater.

"Studiene" til en person som bruker seg selv som testobjekt og opererer uten en kontrollgruppe er fullstendig upålitelig.

Likevel så fungerer det ypperlig for han. Og det fungerer ypperlig for foreldrene mine. Og det fungerer ypperlig for de som har fått tipsene fra mine foreldre.

Som sagt. Det er ikke en diett, men en livsstilsendring. Det fungerer.

Tommel ned fra alle verdens sivilisasjoner? Selv sultne afrikanere i Sahara? Kilder?

Tommel ned som i "det er ikke like godt", ikke "en døende mann ville ikke spist det". Se på forskjellige brød fra forskjellige kulturer, og du vil se at praktisk talt alle lages av mel, ikke "frø og lignende". Jeg vil ikke være foruten norsk grovbrød, baguette, ciabatta, pain de campagne, focaccia, flatbrød eller naan. For ikke å nevne ting som kaker og kjeks.

Du vil ikke være foruten nei. Jeg forstår det, for jeg spiser et halvt brød om dagen selv. Det gjorde også faren min, inntil han sluttet. Men hvor er den "tommel ned fra alle verdens sivilisasjoner"-kilden?

Bare fordi du har funnet noe som støtter ditt syn, betyr ikke at det er korrekt. Igjen, les kommentarene til Michael i kommentarfeltet, og du kan se at hans undersøkelse og egne vitenskapelige tester viser at det fungerer. For han. Ikke for andre, men for han.

Igjen, anekdotisk bevis er verdiløst. Å påstå at jeg bare har "funnet noe som støtter mitt syn" er som å si at Dawkins bare promoterer evolusjon fordi han ignorerer all motstridende forskning. Forskningen er entydig.

Forskningen er ikke entydig, ellers ville det ikke vært et slikt hett debatert tema. Hadde forskningen vært enstydig, ville vi faktisk hatt en fasit vi kunne slått opp i. Har du en slik fasit?

For all del, jeg bedriver ikke dette selv. Hadde jeg gjort det, skulle jeg kommet med alt av vitenskapelig data som ligger bak dette. Jeg har sett resultatene, jeg har hørt teorien bak det, og jeg har sett resultatet repeteres på andre personer. Mer trenger jeg ikke. At du ikke tror på meg, får så være. Ernæring er et tema vi kommer til å krangle om i mange år, og de finner ut mye rart som de trodde var feil tidligere. (F.eks, visste du at det er best å ha det største måltidet på kveldstid, og heller hoppe over/ha en liten frokost?)

Lenke til kommentar

Men noen kalorier metter da mer enn andre. Jeg blir mer mett av Scampi og grønnsaker enn av sjokolade. Selv om sjokolade har et mye høyere kaloriinnhold. Selv om faren hans spiser samme mengde i form av gram, betyr ikke det at han spiser samme mengde i form av kalorier.

Jeg vil tro det har noe med hva måltidet inneholder ellers. Er da kun en type kalori og en kalori er en kalori. (rett om jeg tar feil)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det har noe med hva måltidet inneholder ellers. Er da kun en type kalori og en kalori er en kalori. (rett om jeg tar feil)

Ja, en kalori er en kalori, men en kalori fra kjøtt f.eks. metter da mer enn en kalori fra en sjokolade..? Ikke det at én kalori metter så jævlig mye i seg selv.

Lenke til kommentar

Joda, men da snakker vi vel om mettet og umettet fett og ikke om selve kallorien? :) Uansett så er det ikke så viktig, jeg er bare nysgjerrig.

Jeg har selv lagt om livsstilen, men jeg følger ikke noen "guide" eller noe annet. Jeg bare begynte å spise mindre og byttet ut ting med grove alternativer og byttet ut pålegg med ting jeg visste var sunnere og på den måten er jeg vel nesten 15KG lettere siden Februar.. :)

Lenke til kommentar

Skal vaske klær for andre gang i mitt liv, wish me luck.

Vaskerikortet fungerte ikke :( Alle t-skjortene mine er skitne og jeg får trolig ikke vasket de før jeg får nytt kort en gang i neste uke.

Finnes det noen måter å vaske klær på, uten vaskemaskin? Stjele med meg litt vaskepulver fra vaskerommet, helle det i en bøtte med varmt vann og ha i alle klærne, kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...