Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Helt riktig, for mye karbohydrater er ikke bra. Det blir omgjort til sukker i kroppen. Så kudos til din far. :D

Leste du dette på kvinneguiden eller lavkarbo.no?

I en av mine biologibøker. Påstår du at jeg tar feil?

Lenke til kommentar

Jeg trur ingen spiser så mye brød som oss nordmenn. Vi burde vært vandrende fleskeberg hele gjengen.

For ikke å nevne kremeksempelet med asiater og ris, som nevt bare noen få poster bakover.

Hva mener du? Det har da ingenting med hva du spiser å gjøre. Vektøkning kommer av mengden du spiser..

Joda, men vårt brød vil jo da erstatte andre lands pasta/ris.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

I en av mine biologibøker. Påstår du at jeg tar feil?

Jeg påstår at det ikke har noe å si for vekttap.

Fint. Det har heller ikke jeg påstått. ;)

Lenke til kommentar

Jeg trur ingen spiser så mye brød som oss nordmenn. Vi burde vært vandrende fleskeberg hele gjengen.

For ikke å nevne kremeksempelet med asiater og ris, som nevt bare noen få poster bakover.

Hva mener du? Det har da ingenting med hva du spiser å gjøre. Vektøkning kommer av mengden du spiser..

Joda, men vårt brød vil jo da erstatte andre lands pasta/ris.

Godt poeng.

---

Kveldsmat:

Fløtegratinerte poteter, og svenske fleskepølser. Drikker øl ved siden av. Problem?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

1. Åh? Hva skal han gjøre da? Spise mindre? Det har han prøvd, og han gikk rundt sulten hele tiden.

Nøyaktig! Alternativt spise like mye og trene mer. Og sånn btw, han spiser mindre på lavkarbo også, eller så ville han ikke gått ned i vekt.

Leste du hva jeg skrev. DA GIKK HAN RUNDT OG VAR SULTEN HELE TIDEN. Han har prøvd dette, og han klarte rett og slett ikke å fungere normalt. Han gikk rundt å tenke på mat hele tiden. Jeg kan derimot garantere deg at han spiser like mye på lavkarbodietten. Vi har nemlig spist tilsvarende mengder mat de siste 6-7 årene.

Og dietter funker uansett ikke, noe du ville visst om du hadde lest lenken jeg gav deg.

"All diets that result in weight loss do so by reducing calories, and the macronutrient make up of those calories is irrelevant (to weight loss). Apparent advantages of low-carb diets are likely related to decreased hunger, which results in decreased caloric intake – but this effect is short term (3-6 months at most) and there is no long term advantage."

"- Weight loss diets, in general, do not work. Most dieters will experience short term weight loss, but about 95% will fail to maintain their weight loss long term."

Fungerer ikke står det. Likevel har min far holdt vekta de siste 3 årene (unntaket er rundt juletider, selvfølgelig).

Jeg leste hele bloggen, og kunne konstantere at han ikke hadde noen definitivt svar.

the data is inconclusive.

Ta også en titt på kommentaren til Michael Varney i kommentar-feltet. Det han skriver er veldig veldig likt det min far har opplevd, og resultatene ved å skifte diett gir også samme resultater.

Ja, de fleste dietter fungerer ikke, men det er fordi de fleste dietter er laget for en "tap vekt kjapt, kjøp oss!"-tankegang. Det er ikke en diett mine foreldre holder på med, men en livsstilsendring. Og det har fungert så langt.

3. Brødskiver er byttet ut med brød laget av frø og lignende, frukt nytes når som helst. Sjokolade, Yoghurt, kaker og slikt nytes sjeldent.

Ja, da kutter man jo ut masse godt, da. Og brød er frø får tommel ned av alle verdens sivilisasjoner.

Tommel ned fra alle verdens sivilisasjoner? Selv sultne afrikanere i Sahara? Kilder?

Altså, foreldrene har lest seg frem til dietten sin på egen hånd, og er ikke med på denne nye "low carb high fat"-greia som vandrer nå for tiden.

Da har de ikke lest på pålitelige plasser, for blant leger er det et overveldende konsensus om at dietter funker ikke.

"Regular exercise seems to be critical for long term weight management (and is good for overall health), as is making lifestyle changes in eating habits, rather than “going on a diet.” Even still – most dieters fail."

Bare fordi du har funnet noe som støtter ditt syn, betyr ikke at det er korrekt. Igjen, les kommentarene til Michael i kommentarfeltet, og du kan se at hans undersøkelse og egne vitenskapelige tester viser at det fungerer. For han. Ikke for andre, men for han.

Lenke til kommentar

Ekkelt? Nei.

Skal vaske klær for andre gang i mitt liv, wish me luck.

Hey, det flere ganger enn meg..

Du har flyttet for deg selv nå, sant? Hvor mye penger går av til mat pr. måned? Og hva pleier du å handle inn?

Har ikke satt opp budsjett enda, men har bodd alene i fire dager og har allerede brukt tusen kroner på mat :p

Tror nok ikke at jeg kommer til å bruke noe særlig mer enn rundt 700 på mat i uka. Kjøper alltid det billigste, og drikker heller litt proteinhake og gainer for å gi få i meg nok næring. Når man prøver å ligge på 3000 + kalorier daglig, så går det litt penger på mat. Proteiner er tross alt ganske dyrt. Drikker også melk for 150 til 200 kroner i uka, det koster litt.

Blir mye havregryn, knekkebrød, frosne grønnsaker, pasta, ris, tunfisk, bønner, helmelk og det billigste kjøttet. Generelt mye kjip billigmat. Går sikkert an å lage noe godt ut av det, men når man er en så dårlig kokk som meg, blir det vondt uansett.

Lenke til kommentar

Har ikke satt opp budsjett enda, men har bodd alene i fire dager og har allerede brukt tusen kroner på mat :p

Tror nok ikke at jeg kommer til å bruke noe særlig mer enn rundt 700 på mat i uka. Kjøper alltid det billigste, og drikker heller litt proteinhake og gainer for å gi få i meg nok næring. Når man prøver å ligge på 3000 + kalorier daglig, så går det litt penger på mat. Proteiner er tross alt ganske dyrt. Drikker også melk for 150 til 200 kroner i uka, det koster litt.

Blir mye havregryn, knekkebrød, frosne grønnsaker, pasta, ris, tunfisk, bønner, helmelk og det billigste kjøttet. Generelt mye kjip billigmat. Går sikkert an å lage noe godt ut av det, men når man er en så dårlig kokk som meg, blir det vondt uansett.

Hvordan er prisen på gainer/proteinshake vs. ris/kjøtt?

Har selv vurdert å bare leve på kosttilskudd og melk da det både smaker bedre og er mer lettvint å lage/spise.

Kan skjønne at muskelbygging og studentbudsjett ikke hører helt sammen..

Lenke til kommentar

Hvordan er prisen på gainer/proteinshake vs. ris/kjøtt?

Har selv vurdert å bare leve på kosttilskudd og melk da det både smaker bedre og er mer lettvint å lage/spise.

Kan skjønne at muskelbygging og studentbudsjett ikke hører helt sammen..

Du kan ikke leve på kosttilskudd, kjøtt er mye bedre enn proteintilskudd, men det er også mye dyrere. Proteintilskudd er bare noe man skal ta om man ikke får i seg nok proteiner fra det vanlige kosten. Dessuten smaker kjøtt en million ganger bedre enn en vassen proteinshake. Hadde jeg hatt råd til det skulle jeg utelukkende spist kjøtt og nærmest droppet proteintilskudd.

Jeg har nesten ikke råd til alkohol engang, tror jeg må brygge mitt eget hjemmebrenneri.

Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skrev. DA GIKK HAN RUNDT OG VAR SULTEN HELE TIDEN. Han har prøvd dette, og han klarte rett og slett ikke å fungere normalt. Han gikk rundt å tenke på mat hele tiden. Jeg kan derimot garantere deg at han spiser like mye på lavkarbodietten. Vi har nemlig spist tilsvarende mengder mat de siste 6-7 årene.

Det er her du tar feil. En kalori er en kalori. Det er fysisk umulig å gå ned i vekt med samme kaloriinntak som man har gått opp i/holdt samme vekt med, med mindre den fysiske aktiviteten øker.

the data is inconclusive.

Dataene om helsefarene, ikke om dietten funker for å gå ned i vekt.

Ta også en titt på kommentaren til Michael Varney i kommentar-feltet. Det han skriver er veldig veldig likt det min far har opplevd, og resultatene ved å skifte diett gir også samme resultater.

"Studiene" til en person som bruker seg selv som testobjekt og opererer uten en kontrollgruppe er fullstendig upålitelig.

Tommel ned fra alle verdens sivilisasjoner? Selv sultne afrikanere i Sahara? Kilder?

Tommel ned som i "det er ikke like godt", ikke "en døende mann ville ikke spist det". Se på forskjellige brød fra forskjellige kulturer, og du vil se at praktisk talt alle lages av mel, ikke "frø og lignende". Jeg vil ikke være foruten norsk grovbrød, baguette, ciabatta, pain de campagne, focaccia, flatbrød eller naan. For ikke å nevne ting som kaker og kjeks.

Bare fordi du har funnet noe som støtter ditt syn, betyr ikke at det er korrekt. Igjen, les kommentarene til Michael i kommentarfeltet, og du kan se at hans undersøkelse og egne vitenskapelige tester viser at det fungerer. For han. Ikke for andre, men for han.

Igjen, anekdotisk bevis er verdiløst. Å påstå at jeg bare har "funnet noe som støtter mitt syn" er som å si at Dawkins bare promoterer evolusjon fordi han ignorerer all motstridende forskning. Forskningen er entydig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...