Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Min far har mistet 25 kilo siden han har begynt, uten å øke fysisk aktivitet.

Det kunne han fint gjort uten å kutte karbohydrater.

2. Skadelig? Hva er skadelig med å kutte ut ris, poteter og brød?

"- Low-carb, high-fat diets are likely not heart healthy, although this data is mixed. It seems that there are negative effects of a high-fat diet, but these are offset in the short term by weight loss. So if one loses weight on a low-carb, high-fat diet the net effect is positive for heart risk factors."

"So there does not appear to be any difference in terms of risk of diabetes. However, they did find an increase in arterial stiffness in the low-carb group. This could translate to increased cardiovascular risk. Other studies have also linked low-carb diets to increased atherosclerosis, which would explain the increased stiffness."

Du kan lese mer her.

3. Masse digg mat? Du må nesten komme med noen eksempler, for de måltidene jeg har fått når jeg bodde hjemme var mer eller mindre digg i nesten samtlige tilfeller.

Liker du ikke brød? Ris? Potet? Pasta? Kaker? Blåbær? Banan? Eple? Appelsin? JORDBÆR?! Yoghurt? Sjokolade?

Det er heller ingenting galt i å nyte poteter eller lignende en gang iblant. Det er tross alt lov å skeie ut. Det er bare viktig at det ikke er noe dagligdags.

Sludder og pølsevev. Det er ikke noe problem med å spise potet/ris/brød hver eneste bidige dag. Lavkarboforkjempere er veldig flinke til å ignorere all forskning, for så å lene seg utelukkende på anekdotisk bevis.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"- Low-carb, high-fat diets are likely not heart healthy, although this data is mixed. It seems that there are negative effects of a high-fat diet, but these are offset in the short term by weight loss. So if one loses weight on a low-carb, high-fat diet the net effect is positive for heart risk factors."

"So there does not appear to be any difference in terms of risk of diabetes. However, they did find an increase in arterial stiffness in the low-carb group. This could translate to increased cardiovascular risk. Other studies have also linked low-carb diets to increased atherosclerosis, which would explain the increased stiffness."

Liker du ikke brød? Ris? Potet? Pasta? Kaker? Blåbær? Banan? Eple? Appelsin? JORDBÆR?! Yoghurt? Sjokolade?

Hvem sa noe om high-fat?

Yoghurt inneholder mer protein enn karbohydrater btw.

Lenke til kommentar

Jeg trur ingen spiser så mye brød som oss nordmenn. Vi burde vært vandrende fleskeberg hele gjengen.

For ikke å nevne kremeksempelet med asiater og ris, som nevt bare noen få poster bakover.

Hva mener du? Det har da ingenting med hva du spiser å gjøre. Vektøkning kommer av mengden du spiser..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har kuttet ned på brødinntaket. Max 2 måltider med brød prøver jeg og holde meg til. Noen ganger færre. I dag har jeg kun spist 2 skiver f.eks :)

Lenke til kommentar

Jordbærsyltetøy og CC er godt, spiste det for en time siden.

Nice. Hvordan er blandingsforholdet?

Noen flere gode anbefalinger?

Du spiser tunfisk, sant? Hvordan får du ned det?

Alle sammen? Low-carb er i praksis high-fat, for det er det man spiser istedet for karbohydrater.

Ok. Trodde folk som gikk på low-carb erstattet det med protein jeg..

Lenke til kommentar

1. Åh? Hva skal han gjøre da? Spise mindre? Det har han prøvd, og han gikk rundt sulten hele tiden.

2.

- Limit carbohydrates with a high glycemic index (simple sugars and starches)

3. Brødskiver er byttet ut med brød laget av frø og lignende, frukt nytes når som helst. Sjokolade, Yoghurt, kaker og slikt nytes sjeldent.

Det er ikke forbud mot karbohydrater. Det er et bevisst mindre inntak av karbohydrater.

Altså, foreldrene har lest seg frem til dietten sin på egen hånd, og er ikke med på denne nye "low carb high fat"-greia som vandrer nå for tiden.

Lenke til kommentar

Jordbærsyltetøy og CC er godt, spiste det for en time siden.

Nice. Hvordan er blandingsforholdet?

Noen flere gode anbefalinger?

Du spiser tunfisk, sant? Hvordan får du ned det?

3 deler cottage cheese, 1 del jordbærsyltetøy. ¨

Når det gjelder tunfisk, pleier jeg blande en til to bokser tunfisk med en boks mais og to spiseskjeer olivenolje. Eventuelt med en halv boks cottage cheese oppi. Du kan også ta en boks tunfisk og skylle hver munnfull ned med en slurk vann.

Lenke til kommentar

3 deler cottage cheese, 1 del jordbærsyltetøy. ¨

Når det gjelder tunfisk, pleier jeg blande en til to bokser tunfisk med en boks mais og to spiseskjeer olivenolje. Eventuelt med en halv boks cottage cheese oppi. Du kan også ta en boks tunfisk og skylle hver munnfull ned med en slurk vann.

Takk, skal testes ut.

Det hørtes utrolig ekkelt ut, men får vel prøves ut det også...

Lenke til kommentar

Helt riktig, for mye karbohydrater er ikke bra. Det blir omgjort til sukker i kroppen. Så kudos til din far. :D

Ja, han har skjønt det. Inntil videre velger jeg å nyte mine 6 brødskiver til frokost. :p

Ekkelt? Nei.

Skal vaske klær for andre gang i mitt liv, wish me luck.

*knis*

Lenke til kommentar

1. Åh? Hva skal han gjøre da? Spise mindre? Det har han prøvd, og han gikk rundt sulten hele tiden.

Nøyaktig! Alternativt spise like mye og trene mer. Og sånn btw, han spiser mindre på lavkarbo også, eller så ville han ikke gått ned i vekt.

Og dietter funker uansett ikke, noe du ville visst om du hadde lest lenken jeg gav deg.

"All diets that result in weight loss do so by reducing calories, and the macronutrient make up of those calories is irrelevant (to weight loss). Apparent advantages of low-carb diets are likely related to decreased hunger, which results in decreased caloric intake – but this effect is short term (3-6 months at most) and there is no long term advantage."

"- Weight loss diets, in general, do not work. Most dieters will experience short term weight loss, but about 95% will fail to maintain their weight loss long term."

3. Brødskiver er byttet ut med brød laget av frø og lignende, frukt nytes når som helst. Sjokolade, Yoghurt, kaker og slikt nytes sjeldent.

Ja, da kutter man jo ut masse godt, da. Og brød er frø får tommel ned av alle verdens sivilisasjoner.

Altså, foreldrene har lest seg frem til dietten sin på egen hånd, og er ikke med på denne nye "low carb high fat"-greia som vandrer nå for tiden.

Da har de ikke lest på pålitelige plasser, for blant leger er det et overveldende konsensus om at dietter funker ikke.

"Regular exercise seems to be critical for long term weight management (and is good for overall health), as is making lifestyle changes in eating habits, rather than “going on a diet.” Even still – most dieters fail."

Lenke til kommentar

Jeg trur ingen spiser så mye brød som oss nordmenn. Vi burde vært vandrende fleskeberg hele gjengen.

For ikke å nevne kremeksempelet med asiater og ris, som nevt bare noen få poster bakover.

Hva mener du? Det har da ingenting med hva du spiser å gjøre. Vektøkning kommer av mengden du spiser..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...