L4r5 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Poenget er om man greier og si den setningen raskt 10 ganger etter hverandre. Ingen greier det vistnok. Prøv "Norsk sildesalgslag".Ja, det er faktisk noe som heter det. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Fettfaren er oppskrytt. Det er kreft også, for å ikke snakke om HIV og AIDS... Jeg vil si at fettfaren er det du gjør ut av det selv. Finnes mange som lever et langt liv selv om de lever usunt. Men så er det også mange som dør av dette og lever et mye kortere liv på grunn av dette. I tillegg blir energien/helsen svekket. Men en ting jeg ikke skjønner; hvorfor spise usunt når det finnes mange sunne alternativer som er like gode eller til og med bedre?! Hvorfor ikke spise mat som får deg til å føle kvikk og energifull. Og hvis man trener eller il holde seg i god form, hvorfor spise mat som gjør at man ikke får noe utbytte av treningen og ikke tjener noe på det? (Ja, man trenger rett næring for at trening skal virke, noe annet er bare innbilning.) Endret 29. juli 2011 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Begge de tungetwisterne der er relativt enkle. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 ALDRI kjøp HP. Jævla dritt-PC. Jævla dritt-support. Nå får Dustin ta saken i sine hender. Nå får de PCen tilbake. Jeg gidder ikke mer. Av interesse, hvilken modell er det snakk om? Beklager seint svar. Så på TV. Pavilion (altså synonymet til dårlig kvalitet) DV6-6071eo. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Om nom nom nom Rips Vi har 2 ripsbusker, 2 epletre, 2 plommetre, 1 stikkelsbærbusk og 1 liten jordbæråker i hagen Pluss blåbær som vokser her og der Farmor har 5 svære ripsbusker, og nesten alt blir brukt til å lage saft Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Norsk nettskole informerer meg om at man kan lage råsaft uten saftkoker. 1. Bruk modne, fine bær. 2. Knus bæra, tilsett kokt, kaldt vann og sitronsyre og rør godt. 3. Dekk til med lokk eller håndkle og la det stå til neste dag. 4. Hell massen i sileklede eller silepose (se over) og la safta renne godt av. 5. Mål opp safta, ha i sukker og rør til det er oppløst. 6. Ta bort skummet, hvis der er noe, og fyll safta på kalde flasker som har vært sterilisert. Når man koker bær eller frukt så dreper man enzymene (alt over 40 eller 45 grader). Det gjør at nææringsstoffene blir borte, altså vitaminer osv. Det er grunnen til at juice fra konsentrat ikke er noe bra. Produksjonsprosessen som brukes er en teknikk for å spare penger, lage lengre holdbarhet og raskere/enklere produksjon. Der kokes vannet ut, og frukt og bær blir transportert videre eller noe sånt. Etterpå tilsettes vann og tilsetningstoffer. Kjøper du juice som ikke er fra konsentrat (f.eks. NEN Premium juice til bare 5 kroner mer) så vil du merke at den smaker 10 ganger bedre (spesielt appelsinjuice, eplejuicen merker du ikke så mye på). I tillegg så kan de brukes som et tilskudd til "5 til dagen", det kan ikke vanlige konsentratjuice. FOrdi næringsinnholdet er ikke bevart. Har du en kilde på det? For det høres fullstendig feil ut. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 STOR forskjell på bedrift modellene og de vanlige modellene til HP. Bedrift modellene er noen av de beste på markedet, mens de vanlige er noe av det dårligste. Okei da, du har hlt rett der! Skal også gå så langt med å si at HP kanskje ikke er den beste maskinen å kjøpe (ifølge statestikker). Men at alle HP-PC-er er noe dritt er ikke korrekt. Tror "fail-rate-en" er på 26% eller noe sånt. Asus sin statestikk hinter om en verdi under 10%. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Beklager seint svar. Så på TV. Pavilion (altså synonymet til dårlig kvalitet) DV6-6071eo. Kjøper du Pavilion, så får du søppel. HP leverer rimelig kraftige PC-er av høy kvalitet, og det er EliteBook-familien. Pavilion er bare HPs møkka-PC-er for å ha noe å levere på privatmarkedet sammens med de andre. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Har du en kilde på det? For det høres fullstendig feil ut. Nei, jeg har ikke en kilde som jeg kan linke til her på forumet. Jeg vet at det jeg sier stemmer, men om forklaringen min er rett, det er jeg usikker på. For alt jeg vet så har jeg sikkert forklart feil, og sagt det på feil måte. Men resultatet/konklusjonen er riktig, det vet jeg sikkert! Hvordan de produserer det er jeg usikker på, men det dreper ihvertfall enzymene (ikke mange er klar over dette, derfor regnes vanlige juicer som en verdig kandidat til "fem om dagen"). Kjøper du Pavilion, så får du søppel. HP leverer rimelig kraftige PC-er av høy kvalitet, og det er EliteBook-familien. Pavilion er bare HPs møkka-PC-er for å ha noe å levere på privatmarkedet sammens med de andre.Det er nesten sånn at du får det du betaler for, men er forskjeller i den prisklassen også. Det jeg forbinner med Pavilion er plastikk-kvalitet... Liker egentlig ikke de maskinene, men jeg er litt kresen. Det er derfor jeg har EliteBook. Endret 29. juli 2011 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg har EliteBook jeg også, og har fått den gratis gjennom jobb, da det er den jeg bruker til telefonvakt. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Du har ikke en kilde du kan linke på forumet, men du vet du har rett. Litt sånn som konspirasjonsteorister or fanatisk religiøse, med andre ord. Mnei, jeg tror nok jeg drikker konsentratjuice og kaller det en av fem om dagen, jeg. Edit: Juice er en beskyttet varebetegnelse i Norge, og merkeforskriftene krever at næringsinnholdet i produkter som betegnes juice er det samme som i den naturlige fruktsaften. Konsentrater kan tilsettes samme vannmengde som det som er fjernet, men ut over dette, tillates ingen tilsetningsstoffer som f.eks sukker eller konserveringsmidler i produkter som betegnes som juice. fra Wikiartikkelen. Leter etter en bedre kilde nå. Endret 29. juli 2011 av Eplefe Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg har ikke kilde som kan linkes til her fordi det er ikke på internett jeg har funnet ut av dette selv om jeg har lest i etterkant på internett om dette. Har en slektning som kan sinnsykt mye om kosthold/helse osv, og som har studert dette lenge (lest veldig mye, i mange år). Går på høyskole (eller noe sånt) nå. Og ja, det er troverdige kilder. Har du motstridende kilder kanskje? Vet jeg har lest på nettet angående dette også, men kan umulig huske hvor. Kanskje jeg klarer å finne noe senere idag, sånt at du får beviset ditt. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Juice er en beskyttet varebetegnelse i Norge, og merkeforskriftene krever at næringsinnholdet i produkter som betegnes juice er det samme som i den naturlige fruktsaften. Konsentrater kan tilsettes samme vannmengde som det som er fjernet, men ut over dette, tillates ingen tilsetningsstoffer som f.eks sukker eller konserveringsmidler i produkter som betegnes som juice.Nettopp, her er det allerede ting som tyder på at jeg faktisk har rett. Det at de fjerner vannet, stemmer. Og at vitaminer osv blir ødelagt vd høye temperaturer stemmer. Skal komme tilbake til dette, og se om jeg finner noen gode kilder. Antall kalorier forsvinner ikke (såvidt jeg vet). Tror heller ikke vitaminer gir noe form for energi. Altså, kcal-innholdet blir ikke påvirket. Endret 29. juli 2011 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Her er en begynnelse: Mange næringsstoffer, slik som for eksempel flerumettede fettsyrer, enzymer og en del vitaminer, tåler ikke høy temperatur, og derfor bør du spise mye rå mat. Kilde: matoghelse.no Uansett, følg mitt tips og smak hver av dem. Kjøp 1 stk. NEN appelsinjuice fra konsentrat og 1 stk. NEN Premium appelsinjuice (ikke fra konsentrat). Deretter får du noen til å tømme hver av juicene i 2 glass. Smak begge litt frem og tilbake. Du vil da kjenne at den ene juicen smaker kunstig, sterkere/syrligere og rett og slett litt kjedelig smak. Den neste vil smake akkurat som appelsin, bare at du drikker den. Naturlig og god smak som også har en naturlig søt smak. Smaksforskjellen er til stede. Jeg kjøper Premium helst for smakens skyld. Den koster bare 20 kr også (konsentrat kosete ca 15 kr). Endret 29. juli 2011 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Altså, solbær kan da vitterlig brukes til mer enn saft. Solbærsyltetøy er en sikker vinner, og ditto gele av rips og solbær. Gjør seg usannsynlig godt på brødskiva, i alle fall oppå peanøttsmør. Hvem vil komme med en hodepinekur forresten? 1g paracetamol fungerer ikke, har ikke noen andre piller til rådighet. Har spist og drukket nok, og har litt feber så burde ikke være ute. Hodepinen har vedvart siden i går aften, og jeg har vært kvalm siden i morges. Dette begynner å gå på helsa løs. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Seljebarkavkok inneholder stoffer som ligner acetylsalisylsyre og kan lindre hodepine. Men regner med du ikke gidder å plukke masse bark for å koke. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Hmm, gelèsyltetøy av rips er godt! Hehe, jeg har faktisk hodepine selv (har vært syk i noen dager). Har du drukket oppimot en liter vann, og spist god mat? Kanskje det hjelper å sove litt? Beklager, har ingen bedre tips. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg var nettopp ute i buskene, og jeg mistet litt av motivasjonen. Er bare kaos der. Men hey, fant ut at jeg har noen bringebærbusker også! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Seljebarkavkok inneholder stoffer som ligner acetylsalisylsyre og kan lindre hodepine. Men regner med du ikke gidder å plukke masse bark for å koke. Hahahah, ventet på det! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Seljebarkavkok inneholder stoffer som ligner acetylsalisylsyre og kan lindre hodepine. Men regner med du ikke gidder å plukke masse bark for å koke. Det har du rett i. Frister lite å springe rundt i skogen (selv om den ligger 50-100 meter fra huset) for å finne selje og fjerne barken, ta den med hjem og koke den. Spesielt siden det regner og jeg fortsatt er forkjøla. Hehe, jeg har faktisk hodepine selv (har vært syk i noen dager). Har du drukket oppimot en liter vann, og spist god mat? Kanskje det hjelper å sove litt? Beklager, har ingen bedre tips. Det har jeg selvfølgelig gjort. Spist så mye at jeg sprengte meg (hele to brødskiver ). Jeg våkna for et par timer siden, vet ikke hvor vidt jeg bør legge meg igjen nå altså. Jeg var nettopp ute i buskene, og jeg mistet litt av motivasjonen. Er bare kaos der. Men hey, fant ut at jeg har noen bringebærbusker også! Du har ikke netting over buskene som forhindrer fugla fra å ha kalas der? :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg