Tunky Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 ALDRI kjøp HP. Jævla dritt-PC. Jævla dritt-support. Nå får Dustin ta saken i sine hender. Nå får de PCen tilbake. Jeg gidder ikke mer. 1 Lenke til kommentar
""" Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 En dag ble til 20+. Blir godt og komme hjem igjen i dag. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Gud, hadde håpet at det skulle kunne gjøres på en litt enklere måte. Husker jo det der i fra når mamma brukte å lage saft. Jeg har ikke nødvendig utstyr. http://www.nettpris.eu/storefront.php?pid=258&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Saftkoker Et raskt søk sier meg at det ikke er SÅ dyrt. Sikkert mulig å finne brukt også. Og synes ærlig talt ikke det er så mye styr. Det er sånn kosearbeid som man gjør sammen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Bruker ikke 700 kroner på en saftkoker. Og tviler på at noen gidder å komme å koke saft sammen med meg. Nå skulle jeg ha gått til butikken, men det regner, så det frister ikke Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Norsk nettskole informerer meg om at man kan lage råsaft uten saftkoker. 1. Bruk modne, fine bær. 2. Knus bæra, tilsett kokt, kaldt vann og sitronsyre og rør godt. 3. Dekk til med lokk eller håndkle og la det stå til neste dag. 4. Hell massen i sileklede eller silepose (se over) og la safta renne godt av. 5. Mål opp safta, ha i sukker og rør til det er oppløst. 6. Ta bort skummet, hvis der er noe, og fyll safta på kalde flasker som har vært sterilisert. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 ALDRI kjøp HP. Jævla dritt-PC. Jævla dritt-support. Nå får Dustin ta saken i sine hender. Nå får de PCen tilbake. Jeg gidder ikke mer. Av interesse, hvilken modell er det snakk om? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Interresangt. Sitronsyre selges på store butikker som obs og sånt? Kunne kansje ha prøvd den metoden. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) De har det på den lokale Rema 1000-en her, i hvertfall. Sjekk i bake- og geléhylla. Du kan også koke saften uten å bruke en saftkoker, da er det bare å sile det gjennom et kjøkkenhåndkle/lignende (det går an å bruke nylonstrømpebukser, f.eks.) etterpå. Bæra skal kokes med 2-3 dl vann pr kg bær. Hvis bæra er lite modne, må det tilsettes noe mer vann.Bæra veies og has over i en kasserolle sammen med vannet. Sett på tett lokk og la det hele stå og koke langsomt opp og trekke videre til bærene har saftet seg og skiftet farge - ca. 10 minutter. Så skal safta siles gjennom sileklede. Sileklede eller silepose kan kjøpes i noen butikker. Da jeg var liten, kan jeg huske at mor snudde en krakk opp-ned og laget en innretning omtrent som på bildet her. Da kom hun til og kunne klemme på bæra inni kledet for å få ut litt mer saft. Men her er det flere måter å ordne seg på - uansett så blir det litt søl med det, iallfall for meg! Det er ikke nødvendig å klemme ut safta gjennom kledet, hvis du tar deg god tid, ca. en time, renner det meste ut av seg selv. Safta skal så måles og kokes en gang til med sukker. For de fleste bær er det bra med 2 -400 g sukker pr liter bær. Safta fylles straks på varme flasker. Endret 29. juli 2011 av Lemon Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Jaja, strøyk med glans på prøva men får heldigvis tatt den på nytt om noen uker, får håpe ting er litt mer på plass da Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Hva mener du, bare koke bær og vann, også sile det etterpå? Eller, det skulle ikke være vann? Nei, nå skal jeg lete litt på nettet her. Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Norsk nettskole informerer meg om at man kan lage råsaft uten saftkoker. Din tøs! Nå fikk jeg lyst til å gå og plukke bær i farmor sin hage for å koke saft på dem Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Kok opp bærene med vann, så saften med sukker. Det har i hvertfall jeg pleid å gjøre. Hva slags bær er det snakk om? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Mchansern: Jeg skal også til Thailand i jula! GG! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Er det denne? Det er samme sang, men... Det er et utskifte av Progress-bar i Windows. Hahah, genialt! Fikk nesten lyst installere det selv, just for fun! Hvordan lager man saft egentlig? Man legger bær i en slags sil. Den sila putter du i en saftkjele som har en kjegleformet opphøyning i midten. Den opphøyningen har et hull i seg. <<...>> Det er sikkert mer fancy måter å gjøre det på, men dette er god gammeldags saftkoking slik jeg er kjent med det fra bestemors kjøkken. Har du svaret på alt? ALDRI kjøp HP. Jævla dritt-PC. Jævla dritt-support. Nå får Dustin ta saken i sine hender. Nå får de PCen tilbake. Jeg gidder ikke mer. Jeg har HP og min neste PC blir HP. Ser ikke noe større problem i dem enn andre. Selv om statestikkene sier at Asus er den med minst feil, og HP faktisk ligger veldig dårlig an. Så har det litt å si hvilken PC, og hvordan den behandles. Er fullt mulig at du bare fikk en uheldig PC. Det skjer alltid èn gang med hver av produsentene. Min HP EliteBook 8530p er dog en bedriftsmaskin, så den bærer en god del bedre kvalitet enn de vanlige. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Min neste blir EliteBook 8560p. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Solbær! Har også rips, men vet ikke om dem skal brukes til saft. Hvertfall solbær. Dette blir jo første gangen jeg lager min egen saft. Så gøy. Men jeg leser at man bør ha glassflasker til saft, men du mener det går greit med plast? tror også både mamma og bestemor har det på plastflasker. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Har du svaret på alt? Stort sett. Neida, men jeg har vandret denne jord i 29 år (første året krabbet jeg) så litt har man plukket opp her og der. Endret 29. juli 2011 av L4r5 Lenke til kommentar
""" Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Håhåh! Hjemmelaget solbærsaft er alltid en sikker vinner. Gud så godt! Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Mchansern: Jeg skal også til Thailand i jula! GG! Mjau mjau! Thai airways 24 dec 1300 <_< Kommer til å være en litt kjip flight sikkert, men men. Som noen andre påpekte tar jeg vel julefeiringen på lille julaften. Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Håhåh! Hjemmelaget solbærsaft er alltid en sikker vinner. Gud så godt! Nå er det den eneste bruken solbær har da. Utrolig at noe som smaker så jævelig kan bli så godt Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Nei, vet dere hva. Jeg går ut og sleiker litt sol. På tide med litt D-vitamin mens sola fortsatt skinner. Talast åt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg