Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Fy faen for slitsom dag. Må forbedre døgnrytmen som endte med at jeg la meg klokken 0100 i går for å så stå opp klokken 0730 for å kjøre min lillebror til et intervju. Sovnet ikke før 5-6 tiden i morges, og har ikke sovet siden. Det er ikke noe i verden jeg vil mer enn å legge meg i sengen akkurat nå, men nekter meg selv å gjøre det. Akkurat nå irriterer det meg at jeg ikke drikker kaffe. Colaen har ikke god nok effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...Ikke før i niende? Vi BEGYNTE med det i niende. Alt for sent egentlig, jeg føler meg stødigere i engelsk liksom...

Husker ikke når vi begynte med bokmål på skolen, egentlig. :hmm:

Du er født nynorsking? Virker som det er mye enklere for nynorskingene å lære bokmål enn omvendt. Eg strevar enno for å seie det soleis hahah. Nei, kloret til meg en 5 på avsluttende eksamen i nynorsk både på ungdomsskolen og på vgs (ufattelig), nå er jeg Fool for your nynorsk no more!

Lenke til kommentar

Født og oppvokst på det gale sunnmøre, så jeg fikk nynorsken i morsmelka. Men har mer eller mindre glemt alt, siden jeg la 100% over til bokmål når jeg flytta til østlandet, noe jeg angrer på den dag idag.

*edit*

Og ja, det er enklere for nynorskinger å lære seg bokmål, enn omvendt.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg deler den troen med deg, Slimda. Jeg er fra bygda, der vi nesten prater nynorsk, likevel ser jeg ganske mange derfra som ikke kan skrive nynorsk for fem flate øre. Blir en blanding av ren dialekt og bokmål. "So då gikk æg ein tur". Dårlig eksempel, men det får meg til å grøsse. Nynorsk er fælt fra før, om alle skulle begynne å skrive det, uten å kunne det i det hele tatt tror jeg er den eneste måten å få det verre på.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si jeg deler den troen med deg, Slimda. Jeg er fra bygda, der vi nesten prater nynorsk, likevel ser jeg ganske mange derfra som ikke kan skrive nynorsk for fem flate øre. Blir en blanding av ren dialekt og bokmål. "So då gikk æg ein tur". Dårlig eksempel, men det får meg til å grøsse. Nynorsk er fælt fra før, om alle skulle begynne å skrive det, uten å kunne det i det hele tatt tror jeg er den eneste måten å få det verre på.

Jeg er fra molde, og vi bruker jo egentlig bokmål. Men jeg ser akkurat det samme som du, folk som prøver å "lage" nynorsk av en blanding av dialekt og bokmål. I vårt tilfelle kommer man nærmere nynorsk om man bare skriver ren dialekt...

Nynorsk kan være veldig uttrykksfullt da, men fail blandingsnynorsk er bare så veldig, veldig feil :(

Lenke til kommentar

Nie, det er fordi det er slik det er nå. Om Norge gikk inn for 100% nynorsk og byttet ut ALT i Norge med nynorsk, ville det ikke tatt lang tid før Nynorsk kom på topp igjen. Bare en generasjon eller to, så ville det vært gjennomført.

Jeg får nervøse rykninger, mareritt og traumer bare av tanken på hvordan det hadde vært i løpet av den generasjonen eller to mellom "nå" og "ferdig". Og frysninger. Ikke verdt det. Nynorsk er fælt, og halvparten av disse flotte målforkjemperene som kjemper for "ekte norsk" vil jo skru nynorsken mange hundrene år tilbake i stedet for å utvikle den til noe som kan brukes nå og fremover.

Lenke til kommentar

En gang så skal jeg skrive noe smart, vittig og genialt (som jeg vanligvis gjør, whatever liksom).

Etter at det er gått en side eller to skal jeg redigere posten til noe heeeelt sykt. Da ser det ut som om jeg har fått mange plusser for å skrive noe helt forjævlig.

Just for the fun of it.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvilket mållag er det som herjer på Fedje? De fleste mållag synes at moderat nynorsk er akkurat like riktig som talemålsnært eller konservativ nynorsk. Strengt tatt er bokmål mye slapper og kjipere, siden det finnes ørten billioner alternative skrivemåter som gjør at du kan skrive nesten-nynorsk og fremdeles få en sekser på bokmålseksamen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...