Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenker å kjøpe MBP 13" en av dagene! :new_woot:

Kondolerer.

Jeg har laptop og desktop med win7 allerede og liker det. Jeg skal ha begge med meg videre også, men ønsker en finere og mer portabel laptop med god batterilevetid. Jeg liker designet på Macbook Pro (men liker ikke den vanlige MacBook-en, og etter å ha sett på MacBook Air i dag, har jeg innsett at jeg ikke kan ha den på grunn av frykt for å enten skjære meg selv på den, eller knekke den). Dessuten er jeg nysgjerrig på OSX.

Mer portabel kan jeg forstå. Designet kan jeg forstå. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor du frivillig vil ha lite kompatibel hardware, tuklete software og gi fra deg all kontroll til Steve Jobs.

Lenke til kommentar

Når du kjøper macbook må du signere vekk sjelen din for all fremtid. Hadde det ikke vært for at ingen gidder å lese TOS hadde ikke Apple hatt kunder.

 

Edit: Sitat min sjelløse halvbror: "I never used my iPad anyway, but I still got the iPad 2 when it came. It seemed like a good idea when I was in the apple store..."

Endret av Eplefe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig ikke. :p

 

Nei og nei, dette hjalp jo veldig på nervene! :)

Åssen stilling er det du søker på da? Skal du stå bak disken og pushe plater på en lokal Platekompaniet butikk? :)

 

(finnes det egentlig andre stillinger i platebutikker?)

 

Jepp, det er da i det minste håpet! :)

 

Platekompaniet - blir vi konkurrenter?

 

Skal du på intervju eller sånn kul quiz? :D

 

Vel, jeg fikk beskjed om intervju. Mer vet jeg ikke! :p

 

En quiz hørtes morsomt ut, men ikke passende for en sær fyr som meg! :p

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Mer portabel kan jeg forstå. Designet kan jeg forstå. Det jeg ikke kan forstå er hvorfor du frivillig vil ha lite kompatibel hardware, tuklete software og gi fra deg all kontroll til Steve Jobs.

Fordi behovet mitt er enkelt. Internett (generell surfing med facebook og diskusjon i fronten), skolebruk (Word og Excel osv.), musikk osv. De begrensningene som finnes som jeg vet om, har ikke særlig mye å si for meg, og veier ikke opp for fordelene.

Lenke til kommentar

Du vil merke det med en gang du kjøper annen hardware eller har lyst til å bruke noe annerledes enn apple tenkte seg det.

 

Om det er behovene dine - er det virkelig verdt de 15-20k det koster? Seriously?

 

Min laptop klarer det og vel så det, uten å ha nevneverdig dårligere verken design eller portabelhet. Den kostet 6k for et år siden. Nå koster den ~4.5.

 

Edit: Helt konkret, hvilke fordeler?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Fordi behovet mitt er enkelt. Internett (generell surfing med facebook og diskusjon i fronten), skolebruk (Word og Excel osv.), musikk osv. De begrensningene som finnes som jeg vet om, har ikke særlig mye å si for meg, og veier ikke opp for fordelene.

"Dette er behovene mine, og siden de er enkle er jeg villig til å betale 10k ekstra for det. 15-18k om jeg får børstet stål i stedet for hvit pianolakk"

 

?

 

NOT-SURE-IF-TROLL-OR-JUST-VERY-STUPID.jpg

Lenke til kommentar

Du vil merke det med en gang du kjøper annen hardware eller har lyst til å bruke noe annerledes enn apple tenkte seg det.

Hva mener du? Jeg har en laptop som nå er 3,5 år gammel, og eneste jeg kunne tenkt meg å bytte i den er minne og harddisk (til SSD). Det kan også gjøres i MBP. Hva annerledes angår, så er det ikke de store manglene hos Apple lenger (du må gjerne komme med eksempler, ikke for å utfordre meg, men for å opplyse meg før et eventuelt feilkjøp fra min side). Jeg kan også installere win7 gjennom bootcamp (noe jeg kanskje velger å gjøre, får se an behovet).

 

Om det er behovene dine - er det virkelig verdt de 15-20k det koster? Seriously?

Feil, 9995 (eller 10k). Jeg skal ha 13" og grunnmodellen. Jeg kan kanskje oppgradere til 256GB SSD senere, men da gjør jeg det selv og sparer 2000 kroner (Apple skal ha 5000 for den samme oppgraderingen med en dårligere SSD). Så totalprisen blir 10k til å begynne med, og hvis jeg velger å oppgradere, ca. 12 lapper.

 

Min laptop klarer det og vel så det, uten å ha nevneverdig dårligere verken design eller portabelhet. Den kostet 6k for et år siden. Nå koster den ~4.5.

Min nåværende laptop klarer det også, men er vanskeligere å bruke mtp. dårligere touchpad, tregere, mye dårligere batteritid (1,5 timer, med er fordi det er en spillemaskin) og den er større. Jeg vet jeg kan få en fet 13" med lignende specs som er like portabel som MBP, og som også ser ganske bra ut til 6-7k, men jeg velger likevel MBP. Per i dag er det etter min mening ingen andre maskiner som har optimalisert hurtigtaster og touchpad som på Macbookene.

Lenke til kommentar

Jeg har laptop og desktop med win7 allerede og liker det. Jeg skal ha begge med meg videre også, men ønsker en finere og mer portabel laptop med god batterilevetid. Jeg liker designet på Macbook Pro (men liker ikke den vanlige MacBook-en, og etter å ha sett på MacBook Air i dag, har jeg innsett at jeg ikke kan ha den på grunn av frykt for å enten skjære meg selv på den, eller knekke den). Dessuten er jeg nysgjerrig på OSX.

Air har bedre oppløsning. Og du kommer ikke til å knekke den :p

Lenke til kommentar

Du vil merke det med en gang du kjøper annen hardware eller har lyst til å bruke noe annerledes enn apple tenkte seg det.

Hva mener du? Jeg har en laptop som nå er 3,5 år gammel, og eneste jeg kunne tenkt meg å bytte i den er minne og harddisk (til SSD). Det kan også gjøres i MBP. Hva annerledes angår, så er det ikke de store manglene hos Apple lenger (du må gjerne komme med eksempler, ikke for å utfordre meg, men for å opplyse meg før et eventuelt feilkjøp fra min side). Jeg kan også installere win7 gjennom bootcamp (noe jeg kanskje velger å gjøre, får se an behovet).

Kameraer, printere, scannere etc. Ekstern hardware. Også intern hardware om du vil sette inn ny disk - det kan være et problem siden apple i utgangspunktet kun liker ting de kan selge via seg selv.

 

Mangler: Drivere, (nokså lite om du ikke jobber med sære ting, men det er nå så), svakt softwareutvalg, proprietært og tunggrodd.

Om det er behovene dine - er det virkelig verdt de 15-20k det koster? Seriously?

Feil, 9995 (eller 10k). Jeg skal ha 13" og grunnmodellen. Jeg kan kanskje oppgradere til 256GB SSD senere, men da gjør jeg det selv og sparer 2000 kroner (Apple skal ha 5000 for den samme oppgraderingen med en dårligere SSD). Så totalprisen blir 10k til å begynne med, og hvis jeg velger å oppgradere, ca. 12 lapper.

Fortsatt, det er mer enn en dobling.

Min laptop klarer det og vel så det, uten å ha nevneverdig dårligere verken design eller portabelhet. Den kostet 6k for et år siden. Nå koster den ~4.5.

Min nåværende laptop klarer det også, men er vanskeligere å bruke mtp. dårligere touchpad, tregere, mye dårligere batteritid (1,5 timer, med er fordi det er en spillemaskin) og den er større. Jeg vet jeg kan få en fet 13" med lignende specs som er like portabel som MBP, og som også ser ganske bra ut til 6-7k, men jeg velger likevel MBP. Per i dag er det etter min mening ingen andre maskiner som har optimalisert hurtigtaster og touchpad som på Macbookene.

Jeg har liten tro på at din nåværende laptop er genuint tregere, men der er windows vel så mye å laste. Hotkeys setter man uansett opp selv.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Fordi behovet mitt er enkelt. Internett (generell surfing med facebook og diskusjon i fronten), skolebruk (Word og Excel osv.), musikk osv. De begrensningene som finnes som jeg vet om, har ikke særlig mye å si for meg, og veier ikke opp for fordelene.

"Dette er behovene mine, og siden de er enkle er jeg villig til å betale 10k ekstra for det. 15-18k om jeg får børstet stål i stedet for hvit pianolakk"

 

?

 

NOT-SURE-IF-TROLL-OR-JUST-VERY-STUPID.jpg

Har hatt windows i 12 år nå, og foretrekker det fortsatt på dekstopen. kommer ikke til å kjøpe noe iMac eller lignende med det første. Man må ikke være dum eller idiot for å være villig til å betale litt ekstra for logoen, designet og brukeropplevelsen (subjektivt, men fungerer best for meg). Jeg synes det er verre med de som betaler 1200 kroner for en standard hettegenser med WeSc-logo, eller et par jeans til 1800 kun pga. merket, når man får av samme kvalitet og like fin til en tredel av prisen. Da betaler jeg heller 30% mer enn hos konkurrentene for et produkt jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Man må ikke være dum eller idiot for å være villig til å betale litt ekstra for logoen, designet og brukeropplevelsen [...]
Høyst diskuterbart. Høyst.
Jeg synes det er verre med de som betaler 1200 kroner for en standard hettegenser med WeSc-logo, eller et par jeans til 1800 kun pga. merket, når man får av samme kvalitet og like fin til en tredel av prisen.

Dette er jo faktisk akkurat det samme. Det er ikke verre, eller bedre, det er NØYAKTIG det samme.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...