Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F

Hvis JD er en Tennessee whiskey og Jim Beam er en bourbon whiskey, hvordan er da Jack Daniel's og Jim Beam ikke whiskey? Det ligger jo i navnet.

Whiskey ja. (egentlig bourbon, men det kan gå for det samme. Beslektet betyr ikke at det er). Den irske varianten av engelsk staver drikken med en ekstra e. Skotske destillører fikk frem noen krav for at noe skulle kalles whisky, nemlig produksjonssted Skottland, minst 3 år på eikefat og laget på byggmalt. I de senere år har den første roet seg litt (duh), men det ble bestemt av en engelsk konge.

 

Bourbon er bourbon fordi det er laget på mais. Mye beslektet med whisky, ja, men det er ikke samme drikken.

 

Siden vi allerede er pirkete: Jim Beam er Kentucky whiskey. Også en bourbon, men produsert i Kentucky med en siste parameter (som jeg ikke vet hva er). JD er Tennessee whiskey. De har ikke lenger enerett, men det som gjør det det er obviously Tennessee-opprinnelse og kullfiltrering (charcoal mellowing).

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det er ikke en viktig forskjell, men bourbon =/= whiskey. Aquavit er ikke tequila, ettersom tequila brennes på agave og aquavit på nordisk-tilgjengelig kornsorter (dansk) eller poteter (norsk).

 

Jeg drikker nå både bourbon og whisky, men det ER en forskjell, og den er VELDIG lett å smake.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg laget 25 liter eplevin av hetvinsgjær og eplejuice.

Spesielt en kamerat har gått på den samme smellen med den drikken 3-4 ganger nå tror jeg.

Den er relativt drikkende nå etter å ha stått et års tid, men kjempegod vil jeg ikke kalle den.

Mest sannsynlig kom den nok opp til 17-18% (er det ikke ca. der gjæren dør?) da jeg hadde hetvinsgjær og mer enn nok sukker for å få det til, så alkoholsmaken er absolutt der :p

Lenke til kommentar

Så whiskey er samlebegrepet og whisky er en variant. Kan ikke forstå hvorfor folk henger seg opp i "Det er ikke ekte whisk(e)y, det er bourbon/whatever", men min erfaring er at folk som henger seg opp i sånt generelt er litt uspiselige. ^^

 

Neida, han er ikke uspiselig. :love:

 

Bare litt sær. Han er litt...snurrebart-type. :!:

Lenke til kommentar

Mente ikke ham, egentlig. Tenkte mer på de som ikke drikker bourbon/whiskey fordi det ikke er ekte. En ting er folk som påpeker på en "Hei, visste dere at-" måte at champagne fra andre områder enn Champagne er sprudlende hvitvin, men akkurat det opplever jeg sjeldent som "Fuck sprudlende hvitvin". Akkurat "Fuck bourbon/whiskey" har jeg sett ihvertfall 4-5 ganger på fest. Og hver gang er det en fucker som står bak. Dårlig skjegg, litt overvektig, liker å tro at han er sofistikert, hører på progrock, har hørt om sinnsykt mange bøker og "har de på leselisten" uten å ha lest noen av dem. I could go on. Herregud, jeg hater de typene.

Lenke til kommentar

Progrockfolk, ja, de er de verste. :---D

 

Jeg anser det nå som almennkunnskap at cognac er fra Cognac, armagnac er fra Armagnac (alt annet er brandy) og at champagne er fra Champagne (kontra musserende hvitvin), så det er jo ikke noe "jeg er så flink"-kunnskap. Ville kun dratt det opp dersom noen lurte eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Gjorde han noe ekkelt med deg, Dorian? Du høres så bitter ut. Du vet du kan snakke om det, sant?

Snakker om en hel gruppe her. Forbanna neckbeards. Vet ikke hvorfor jeg er så bitter. Jeg blir sånn av alle som er pompøse eller arrogante uten at ha god grunn til det. Det er ikke mange grupper som gjør meg så irritert, men den gruppen er blant de. Kanskje fordi jeg måtte studere med de i alle år.

Lenke til kommentar

OMG, kan jeg sove med deg i natt? :D

Jaa! :love:

Sweet. Får jeg ligge innerst?

OK, men da er jeg grei.

 

Jeg sitter og hører på mamma se brennpunkt i bakgrunnen, og det gjør litt vondt. "Ja... Når jentene går kledd slik kjenner jo vi guttene litt på ... lyster, da." "Altså, når jenter kler seg så utfordrende så sender jo det signaler til gutta om at jenta har lyst på noe." (Forbehold om at sitatene ikke er korrekte, meningen kommer frem.)

Har sittet og sett på det. Har fortsatt en vond klump i magen.

 

Nylig tappet kiwi vin... Smaker hore.

Fyyy faen. Det der ser FEIL ut.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...