Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger å lære meg å like konjakk eller whiskey snart. Noen tips?

Suit og øl ser ikke like kult ut.

Drikk Whiskey. Hele tiden. om du må spy, så spy og drikk videre. Ikke sov, ikke spis, bare drikk Whiskey.

Dette er oppskriften for å like whiskey. Eller evt. en sikker død.

Lenke til kommentar

Jeg trenger å lære meg å like konjakk eller whiskey snart. Noen tips?

Suit og øl ser ikke like kult ut.

Trikset er å drikke noe annet enn billigvarer som kun egner seg til å blandes ut.

Cognac har jeg ikke for mye erfaring med utover Braastad- og Larsens XO og V.S.O.P, men du kan jo prøve en liten flaske V.S.O.P fra en tilfeldig av de store. Prøve deg litt frem, tenke over hva du ikke liker og hvorfor (og tilsvarende med hva du faktisk liker), for så å jobbe deg inn mot en type som passer deg.

For whisky, som ikke engang har det særlig søte, ville jeg startet med en mildere variant (standardtips er glenfiddich 12yo og andre glen-whiskyer (kan faktisk anbefale glenlivet som et fint sted å starte, den er mild og rund)) og deretter gjort det samme. Whisky fra forskjellige regioner smaker SVÆRT forskjellig, så det at du ikke liker en utelukker ikke en annen. Tilsett et par dråper vann, pass på så du ikke lukter inn alkoholdunsten alene og kjenn etter råvarene, ikke spriten.

Da skal det ikke mer til enn et glass eller to.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Hvis man må gjøre slik for å like noe som helst, så ser jeg virkelig ikke poenget med å begynne med det. Hvis man ikke liker noe bør man ikke ha det i seg. Jeg personlig elsker både konjakk, cognac, whisky og whiskey, og det har jeg gjort siden første gangen jeg smakte hver og en av de forskjellige typene brunt brennevin.

Hans; jeg har ikke lyst til å gi deg noen tips for der andre sider "smooth" når de drikker det, sier jeg "meh". Jeg liker at det brenner litt nedover halsen, men det gjør ikke de som ikke drikker slikt har jeg skjønt :p

Men jeg kan vel forsøke å anbefale noe jeg mener er både en mild, og faktisk relativt billig cognac. Chateau de Montifaud petite champagne VSOP. Denne har 8-10 års lagringstid og de 8 siste månedene på nye fat, hvilket fjerner en del av brodden.

Lenke til kommentar

Jeg har en flaske Glenlivet og en flaske Braastad XO (?) stående på hytten fra forrige helg.

Det er svært fine steder å begynne. Husk å ta deg tid til å drikke det, smake deg frem.

Irish Coffee liker jeg svært godt, får begynne med det og jobbe meg mot whisky alene.

Isåfall kan jeg kjøpe deg en flaske Tullamore, så kan vi bytte. :) Om målet ditt er å sette pris på whisky/cognac tror jeg ikke du kommer noen vei med Irish Coffee.

Lenke til kommentar

Har jeg aldri prøvd. Hva er det?

Er en bitter. Litt som Gammel Dansk hvis du er kjent med den.

Jeg pleier å si at Fernet ikke er sprit, men det er medisin.

Mange turister inntar et lite glass daglig i den tro at den forebygger eller demper Faraos forbannelse.
Lenke til kommentar

Kult, takker.

Jeg har en flaske Glenlivet og en flaske Braastad XO (?) stående på hytten fra forrige helg. Irish Coffee liker jeg svært godt, får begynne med det og jobbe meg mot whisky alene.

Braastad XO er i min mening litt stram og kanskje ikke til å anbefale til en nybegynner.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...