Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Visste du at Uran finnes i to varianter – isotop 235 og 238, at den første isotopen kan innngå i en fisjonsreaksjon men aldri Uran 238?

 

For å lage brensel til atomkraft, må uranet anrikes fra det naturlig forekommende 0,7 Uran 325 % til 5 % Uran 325. – For å lage en atombombe må uranet anrikes til > 90 % Uran 235

 

Ergo: Et atomkraftverk kan ALDRI eksplodere som en atombombe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ergo: Et atomkraftverk kan ALDRI eksplodere som en atombombe!

Såklart vil det ikke det, men det betyr ikke at ikke reaktoren kan ødelegges av trykk laget av varme, og dette kan gjøre mye skade. Ikke så mye som om man hadde hatt samme mengde med 90% uran 253.

 

Visste dere at i forhold til vann-energi, kull-energi, og petroliums-energi så har det vært færrest dødsfall knyttet til kjærnekraft på verdensbasis?

Lenke til kommentar
Visste dere at i forhold til vann-energi, kull-energi, og petroliums-energi så har det vært færrest dødsfall knyttet til kjærnekraft på verdensbasis?

Tviler ikke.

 

Visste dere at kjernekraft ikke kan være et alternativ til petroliumsenergi? Vi har ikke nok reaktivt materiale til å erstatte kull-, olje- og gasskraftverkene. Altså vi kan bytte de ut, men det hadde ikke tatt mange årene før vi hadde brukt opp alle reservene som er mulig å oppdrive på jorda. Kortere tid enn det hadde tatt å bruke opp oljen og det.

Lenke til kommentar

Vi har noe thorium her og der. Og det som er av uran hadde forsvunnet fort hadde petroliumsindustrien gått bort. Vi har malt oss inn i et hjørne ved å bli så energiavhengie. Godt jeg ikke kan regne med å ha mer enn 60-70 år igjen :p

 

Nei nå ble det så depresivt her at jeg slenger meg på senga og ser The Dark Crystal

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visste dere at i forhold til vann-energi, kull-energi, og petroliums-energi så har det vært færrest dødsfall knyttet til kjærnekraft på verdensbasis?

Jeg så masse hype om det på reddit i går, men det er verdt å bite seg merke i at det ble tatt utgangspunkt i det høyest mulige estimatet for kullkraft mot det laveste mulige for atomkraft (bare 4000 for Chernobyl, blant annet).

Lenke til kommentar

Jeg så masse hype om det på reddit i går, men det er verdt å bite seg merke i at det ble tatt utgangspunkt i det høyest mulige estimatet for kullkraft mot det laveste mulige for atomkraft (bare 4000 for Chernobyl, blant annet).

Her er det medregnet alle ulykkene i kullgruver også.

Lenke til kommentar

Her er det medregnet alle ulykkene i kullgruver også.

Jeg tviler ikke på at det stemmer — Kina alene sørger sikkert for det, men det unnskylder ikke bevisst uredelig statistikkføring. Og slike tall er uansett bare av akademisk interesse. Med overveldende folkelig motstand blir det ikke noe av, og "folk" er mer redde for fly enn biler, hasj enn alkohol, våpen enn sigaretter og atomkraft enn alt det andre til sammen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...