Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Folk med mye temperament som bare har lyst å "lære å sloss og banke folk på byen" holder stort sett ikke ut de første 3 mnd engang. Trening på begynnerstadiet er utelukkende terping på "kjedelige" grunnteknikker og stillinger. I Karate begynner de ikke å sparre med hverandre før grønt belte. Alt før det er bare terping på å holde hendene i riktig høyde og vinkel, også kommer treneren bort og dytter i armen din fordi den er LITT for langt ned i det slaget dere øver på. Men sånt er nødvendig for å kunne ta de avanserte tingene. Men folka med "feil" holdning tenker "fy faen detta er jo kjedelig" og slutter ganske tidlig. Heldigvis.

Jeg vet ikke om mye av detta var retta mot meg, men det var andre som mente at jeg hadde for mye temperament, og jeg ville begynne med kampsport for at jeg ville ha et sunt utløp for sinne :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok funke, du får jo kontroll på kroppen, men teknikkene er jo langt ifra optimale, og skal du bruke kampsport til selvforsvar mener jeg at man må lære seg å få en på trynet uten å tenke "hva faen?!" og da eventuelt få panikk.

Kan være enig i at flere av teknikkene ikke akkurat er noe du ville brukt i en slosskamp, men grunnteknikkene i Taekwondo er så optimalisert som du kan få dem. Om du klarer å håndtere det såklart. Though, det er helt klart optimalt at motstanderen ikke er for nære, da kan det nok bli vanskeligere.

Du er klar over at det også er konkurranser(sparring) i Taekwondo eller?

Lenke til kommentar

Sangtips? :)

Tja. Basert på absolutt ingenting, så sier jeg Cunninlynguists - Lynguistics.

Det er farlig med ukontrollert temperament på kampsport-trening, for du risikere bare å skade treningskameraten din eller deg selv.

Vel. Det er vel ikke nødvendigvis bestemt.

Mye kampsporter går også en del på mental trening også, og et stort temperament kan kontrolleres med riktig mental trening.

Lenke til kommentar

Det kan nok funke, du får jo kontroll på kroppen, men teknikkene er jo langt ifra optimale, og skal du bruke kampsport til selvforsvar mener jeg at man må lære seg å få en på trynet uten å tenke "hva faen?!" og da eventuelt få panikk.

Kan være enig i at flere av teknikkene ikke akkurat er noe du ville brukt i en slosskamp, men grunnteknikkene i Taekwondo er så optimalisert som du kan få dem. Om du klarer å håndtere det såklart. Though, det er helt klart optimalt at motstanderen ikke er for nære, da kan det nok bli vanskeligere.

Du er klar over at det også er konkurranser(sparring) i Taekwondo eller?

Det er jeg godt klar over, taekwondo folk trener i samme lokale som oss thaiboksere. Det jeg derimot ser i karate/taekwondo er at all sparring og konkuranser følge strikte regler på hvilke teknikker som brukes o.l.

I boksing og thaiboksing er det egentlig kun en ting som gjelder "slå/sparke den andre", teknikkene som brukes har gått igjennom en lang evolusjon etter hva som har fungert best, ikke etter hva som er stilriktig. Muhammad Ali forandret jo mye bare for 50år siden og ble regnet som en uortodox bokser.

Ganske fascinerende egentlig, da boksing utviklet seg i england og thaiboksing i mange århundre i Thailand, og når de to kulturene treffes, så ser vi at boksingen i de to sporten er NØYAKTIG lik, og da hadde de ikke blitt inspirert av hverandre.

Lenke til kommentar

Det er jeg godt klar over, taekwondo folk trener i samme lokale som oss thaiboksere. Det jeg derimot ser i karate/taekwondo er at all sparring og konkuranser følge strikte regler på hvilke teknikker som brukes o.l.

I boksing og thaiboksing er det egentlig kun en ting som gjelder "slå/sparke den andre", teknikkene som brukes har gått igjennom en lang evolusjon etter hva som har fungert best, ikke etter hva som er stilriktig. Muhammad Ali forandret jo mye bare for 50år siden og ble regnet som en uortodox bokser.

Ganske fascinerende egentlig, da boksing utviklet seg i england og thaiboksing i mange århundre i Thailand, og når de to kulturene treffes, så ser vi at boksingen i de to sporten er NØYAKTIG lik, og da hadde de ikke blitt inspirert av hverandre.

Når du konkurrerer i sparring i Taekwondo så er det ikke veldig mange regler å følge. Du må holde deg innenfor ringen, ikke slå/sparke på rygg eller under hoftene, og det er semi-kontakt. Teknikker som brukes spiller ingen rolle, så lenge du treffer motstanderen.

Taekwondo har også på en måte blitt optimalisert ved å kombinere forskjellige stilarter og funnet de mest effektive teknikkene.

Jeg skal innrømme at det hadde vært gøy å prøvd seg på en annen kampsport. Har trent Taekwondo i 7 år, så skulle gjerne prøvd ut litt andre ting også.

Lenke til kommentar

Jeg er dog av den oppfatningen at i en "virkelig" situasjon så kan du gjøre hva faen du vil, og derav er din kampsport ikke det viktigste men hvis du er en fighter, ikke er redd, ser muligheter og åpninger og vet å utnytte motstanderens feiltrinn. Men i ringen tror jeg nok de brutaleste kampsportene funker best, MMA/Thaiboksing o.l fullkontakt sporter. Vanlig boksing er veldig undervurdert, hendene er det som er raskest og farligest (sparker kan være, men det krever mye lengre tid).

Lenke til kommentar

Jeg er dog av den oppfatningen at i en "virkelig" situasjon så kan du gjøre hva faen du vil, og derav er din kampsport ikke det viktigste men hvis du er en fighter, ikke er redd, ser muligheter og åpninger og vet å utnytte motstanderens feiltrinn. Men i ringen tror jeg nok de brutaleste kampsportene funker best, MMA/Thaiboksing o.l fullkontakt sporter. Vanlig boksing er veldig undervurdert, hendene er det som er raskest og farligest (sparker kan være, men det krever mye lengre tid).

Om du er virkelig flink i Taekwondo, så kommer disse teknikkene automatisk i en ordentlig fight, uten at du trenger å fokusere på å utføre dem riktig. Da Taekwondo fokuserer på spark, så vil det være naturlig å bruke et spark i en ordentlig fight. Jeg mener det er mye kraftigere, har større rekkevidde, og det vil ikke bli utført mye tregere enn et slag av noen som virkelig kan Taekwondo. I tillegg til at motstanderen ikke vil rekke frem før han har en fot i hodet.

Sparring i Taekwondo går også for det meste ut på å finne feil og åpninger av motstanderen, da dette egentlig er den eneste måten å få poeng på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...