Lord Britishface Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Det er vel ikke så vanskelig å slenge på en "Jeg syns" foran setningen din? På denne måten virker det som om du har meninger, og folk som leser det vil kanskje tenke over det. Da du velger å skrive setningen din på den måten du gjorde, så virker du ikke som annet enn en besserwisse.. vent. Jeg har ikke lyst til å innlede nesten hver eneste setning med "jeg synes". Er det ikke underforstått at det jeg sier er min mening? Men jeg kan godt forklare hvorfor det er en bedre liste. Problemet med Top 250 er at det ikke har noen restriksjoner på hvem som får stemme. Dette kombinert med statusen listen har samt at alle stemmer betyr sånn cirka like mye (de har et system som skal minimere effekten av "tullestemmer", men nøyaktig hvordan det fungerer er hemmelig) gjør det svært fristende for folk å manipulere den. For eksempel har Gudfaren, som ligger på andreplass, fått en uforholdsmessig stor andel bunnkarakterer sammenlignet med alle de andre toppfilmen. Samtidig har man filmer som får en uforholdsmessig stor andel toppkarakter mens de er nye, for så å falle i rating så fort fanboyene går lei. I tillegg betyr det at en femtenåring som synes Transformers er filmverdenens crème de la crème regnes som en like pålitelig anmelder som Richard Schickel, om han skulle finne på å stemme. Resultatet av dette er at nye blockbustere er vanvittig overrepresenter. Mens TSPDT er som en stor metastudie hvor det kun har blitt hentet data fra legitime kilder, er IMDB er en gigantisk "fem på gata"-artikkel. Tenk på det slik: Om du spør hundre tilfeldige personer om de tror på homøopati vil en betydelig andel svare ja. Spør du derimot hundre leger vil de alle si nei. Og det er derfor homøopatier ikke får jobb på sykehus, og det er derfor Avatar er på Top 250, men ikke TSPDT. Endret 1. mars 2011 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Problemet med Top 250 er at det ikke har noen restriksjoner på hvem som får stemme. Det er fordi det er en liste som viser de mest populære filmene. Dersom du heller vil ha snobbekritikeres dopapirmeninger har du rett og slett kommet til feil liste. Det er ikke listens feil, men din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Der var jeg gjenoppstått atter en gang. Fikk gjort ganske mye egentlig i løpet av denne karantenen. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det er fordi det er en liste som viser de mest populære filmene. Dersom du heller vil ha snobbekritikeres dopapirmeninger har du rett og slett kommet til feil liste. Det er ikke listens feil, men din. Nettopp, og derfor bruker jeg ikke listen som et mål på kvalitet, og reagerer når noen anbefaler den for å bli "filmkjenner", akkurat som jeg ville gjort om noen anbefalte VG-lista topp 20 for å bli "musikkjenner". (VG-lista er selvfølgelig mye verre, men prinsippet er det samme.) Lenke til kommentar
Olum Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Det er vel ikke så vanskelig å slenge på en "Jeg syns" foran setningen din? På denne måten virker det som om du har meninger, og folk som leser det vil kanskje tenke over det. Da du velger å skrive setningen din på den måten du gjorde, så virker du ikke som annet enn en besserwisse.. vent. Jeg har ikke lyst til å innlede nesten hver eneste setning med "jeg synes". Er det ikke underforstått at det jeg sier er min mening? Men jeg kan godt forklare hvorfor det er en bedre liste. Problemet med Top 250 er at det ikke har noen restriksjoner på hvem som får stemme. Dette kombinert med statusen listen har samt at alle stemmer betyr sånn cirka like mye (de har et system som skal minimere effekten av "tullestemmer", men nøyaktig hvordan det fungerer er hemmelig) gjør det svært fristende for folk å manipulere den. For eksempel har Gudfaren, som ligger på andreplass, fått en uforholdsmessig stor andel bunnkarakterer sammenlignet med alle de andre toppfilmen. Samtidig har man filmer som får en uforholdsmessig stor andel toppkarakter mens de er nye, for så å falle i rating så fort fanboyene går lei. I tillegg betyr det at en femtenåring som synes Transformers er filmverdenens crème de la crème regnes som en like pålitelig anmelder som Richard Schickel, om han skulle finne på å stemme. Resultatet av dette er at nye blockbustere er vanvittig overrepresenter. Mens TSPDT er som en stor metastudie hvor det kun har blitt hentet data fra legitime kilder, er IMDB er en gigantisk "fem på gata"-artikkel. Tenk på det slik: Om du spør hundre tilfeldige personer om de tror på homøopati vil en betydelig andel svare ja. Spør du derimot hundre leger vil de alle si nei. Og det er derfor homøopatier ikke får jobb på sykehus, og det er derfor Avatar er på Top 250, men ikke TSPDT. The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate: weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C where: R = average for the movie (mean) = (Rating) v = number of votes for the movie = (votes) m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 3000) C = the mean vote across the whole report (currently 6.9) for the Top 250, only votes from regular voters are considered. Nøyaktig hvor mange stemmer du må ha for å bli sett på som en regular voter er det som holdes hemmelig. Jeg må forøvrig bumpe mitt eget nub-spørsmål: Jeg har på en eller annen måte prestert å forandre noen innstillinger som gjør at musepekeren blir borte etter to sekunder om jeg ikke bruker den. Hvordan fjerner jeg dette? Det er fordi det er en liste som viser de mest populære filmene. Dersom du heller vil ha snobbekritikeres dopapirmeninger har du rett og slett kommet til feil liste. Det er ikke listens feil, men din. Nettopp, og derfor bruker jeg ikke listen som et mål på kvalitet, og reagerer når noen anbefaler den for å bli "filmkjenner", akkurat som jeg ville gjort om noen anbefalte VG-lista topp 20 for å bli "musikkjenner". (VG-lista er selvfølgelig mye verre, men prinsippet er det samme.) Jeg takker den lista for den filminteressen jeg har i dag. IMDB Top 250 er et veldig godt sted å starte om man vil utforske film. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 @KongKake, ja jeg drar utelukkende ned til gambia for å voldta smågutter, hva trodde du? hehe. Var det jeg regnet med. Savner nesten Airline Mogul litt jeg ... Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Nettopp, og derfor bruker jeg ikke listen som et mål på kvalitet, og reagerer når noen anbefaler den for å bli "filmkjenner", akkurat som jeg ville gjort om noen anbefalte VG-lista topp 20 for å bli "musikkjenner". (VG-lista er selvfølgelig mye verre, men prinsippet er det samme.) Åh, da misforstod jeg diskusjonen. Er helt enig med deg i det. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 At det er mye nye filmer på IMDb Top 250 er sant, men det er nok av eldre filmer å godte seg i óg: 2010's: 9 2000's: 58 90's: 39 80's: 28 70's: 23 60's: 24 50's: 34 40's: 19 30's: 9 20's: 7 10's and earlier: 0 Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Om du vil utforske film så kan du like så godt gå inn på platekompaniet.no og se på bestselgere, eller TPB om de har en topp 50 liste. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Jeg takker den lista for den filminteressen jeg har i dag. IMDB Top 250 er et veldig godt sted å starte om man vil utforske film. Nei, det ingen dårlig liste; jeg tror knapt det er en eneste direkte dårlig film på den, men når det finnes et bedre alternativ, hvorfor ikke bruke det i stedet? Bare tenk så nedslått en som ser dem i rekkefølge må bli etter å ha sett åtte filmer og alt kommet til Inception. "Hva slags vederstyggelighet må nummer 250 være?" Endret 1. mars 2011 av Lord Britishface Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Bli en ordentlig filmkjenner. Se alle disse. Si ifra når du er ferdig, så skal du få flere tips. :---) Dette er en mye bedre liste. Jeg er enig, men ingen god intro. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) For så vidt sant. For en introduksjon ville jeg anbefalt å begynne 21st Century-lista, og man kan luke ut det ikke-engelsk-språklige om man føler for det. Endret 1. mars 2011 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 En annen ting jeg fant ut i dag, er at jeg har alt for få hobbyer. Rettere sagt jeg har en hobby som på en måte går inn i jobben. Nemlig reiser. Er det noen som kan anbefale en fet hobby for en überkönig kar som meg? Also, er det noen som har vært i Gambia? Trenger tips, har bestilt tur. Spill bass. Mer awesome instrument skal du lete lenge etter. Sorry for sein quote, men jeg kom akkurat inn døra fra bandøving (der jeg spilte bass) Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Bass er spennende hvis du har ambisjoner om å nå et høyt nivå og spille i band. Er du derimot interesert i å kun ha noe som er lettere å få god underholdning av og er lettere å dra med seg på reiser ville jeg lært gitar. Bass er sykt awesome ja, men mener gitar gir mer hvis man ikke har tenkt å satse. Spiller selv på denne for tiden http://www.youtube.com/watch?v=jAg8VHuXNKU Jeg spiller både bass, elgitar og klassisk. Har et lite bandprosjekt også Ah du kan også skaffe deg programmet Sibelius! Lær deg litt om noter og skriv enkle melodier og legg på akkorder osv, sykt fett! Endret 1. mars 2011 av Sebbe Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Jeg er 1000% sikker på at bass ikke er veien å gå for meg. En kassegitar er nok nærmere. Men jeg har igrunn ikke vært noe særlig interessert å lære et instrument. Endret 1. mars 2011 av Mchansern Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Nylon eller stålstrenger? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 olol. Jeg kan ingenting om sånt. En kassegitar er vel også jævlig for en kar som reiser over 100 døgn i året? Ekstra dyrt på flyselskaper og den blir vel bare ødelagt? Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 olol. Jeg kan ingenting om sånt. En kassegitar er vel også jævlig for en kar som reiser over 100 døgn i året? Ekstra dyrt på flyselskaper og den blir vel bare ødelagt? Lær deg å spille på munnspill. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 olol. Jeg kan ingenting om sånt. En kassegitar er vel også jævlig for en kar som reiser over 100 døgn i året? Ekstra dyrt på flyselskaper og den blir vel bare ødelagt? Lær deg å spille på munnspill. Jeg er en røver på å spille på slurva! Nei, kanskje jeg skal ta med negativiteten og pessimismen i en annen tråd. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Nei, kanskje jeg skal ta med negativiteten og pessimismen i en annen tråd. Tullball, her er alle velkomne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg