Mikkel™ Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Aha, trodde du hadde full stilling jeg. Har levd på 50% med nød og neppe de siste ... 5 månedene Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Uh... Å få råd til delene er rimelig enkelt. Skaff deg en jobb. Jeg har innsett at jeg kan ikke få en jobb jeg takler uten utdanning så jeg jobber ræva av meg på skole Men da gikk man for å stå opp og pakke Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Har levd på 50% med nød og neppe de siste ... 5 månedene Det er sant. Du nevnte jo dette en gang i fjor... Jeg har innsett at jeg kan ikke få en jobb jeg takler uten utdanning så jeg jobber ræva av meg på skole Men da gikk man for å stå opp og pakke Utdanning er ikke like viktig som kontakter. Jobb får man om man kjenner de rette folka Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg fikk faktisk høre av arbeidsgiver at de med VGS og praktisk utdanning ofte ble tatt ut til større jobber fremfor de fra høgskoler og universiteter fordi vi har erfaring praktisk og er kjent med faget på en helt annen måte enn de. Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg fikk faktisk høre av arbeidsgiver at de med VGS og praktisk utdanning ofte ble tatt ut til større jobber fremfor de fra høgskoler og universiteter fordi vi har erfaring praktisk og er kjent med faget på en helt annen måte enn de. Ser ikke helt hvordan dette fungerer. Forklar? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Sant. En som går høgskole får trykka alt inn teoretisk. En som går opplæring i bedrift får trykka alt det teoretiske inn praktisk. Samt at han som går via bedrift får opplæring i systemer, hands on service og får bryne seg på problemer som aldri eller sjeldent blir nevnt teoretisk. På denne måten får han som går via bedrift det samme som høgskolefyren bare praktisk. Det "eneste" høgskole gir deg ekstra er en fin tittel. Ingeniør f.eks... Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Kommer helt an på hva man utdanner seg som. Og jeg tror ikke jeg ville ansatt en gjennomsnittlig snekker som arkitekt f.eks. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Kommer helt an på hva man utdanner seg som. Og jeg tror ikke jeg ville ansatt en gjennomsnittlig snekker som arkitekt f.eks. Åssen tror du gamlisene som aldri har noe generell utdanning får jobb da ? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Kommer helt an på hva man utdanner seg som. Og jeg tror ikke jeg ville ansatt en gjennomsnittlig snekker som arkitekt f.eks. Har bare jobbet 2 år som håndverker, men dårligere arkitekter og ingeniører enn dem uten fagbrev skal man lete lenge etter! Hadde de som utfører jobben fått ekstra penger for vær gang de to tidligere gruppene gjør feil, så hadde håndverkerne hatt million lønn. Min far driver med ansettelser på heltid og kan bekrefte det Mikkel sier, folk med blanding av teori og praksis, er mye høyere aner sett enn de med bare teori! 1 Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Åssen tror du gamlisene som aldri har noe generell utdanning får jobb da ? De er gamle og vise? Nei, jeg ser bare ikke helt hvordan man skal klare seg i mange jobber med bare et par år på VGS og et par år ute i praksis. Man blir ikke ingeniør fordi man har koblet stikkontakter og banket kabler i noen år Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Alle begynner en plass. Dagens problem er at ALLE skal ha mangeårig utdanning for å få en toppstilling. Feil innstilling gitt. Begynn nederst på stigen. 2 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Åssen tror du gamlisene som aldri har noe generell utdanning får jobb da ? De er gamle og vise? Nei, jeg ser bare ikke helt hvordan man skal klare seg i mange jobber med bare et par år på VGS og et par år ute i praksis. Man blir ikke ingeniør fordi man har koblet stikkontakter og banket kabler i noen år Skjønner ikke hvorfor folk som sitter på kontor tror at de er så jævla samfunnsnyttige! En person med teoretisk utdannelse ville aldri klare å banke den kabelen pent og forskriftmessing! Alle begynner en plass. Dagens problem er at ALLE skal ha mangeårig utdanning for å få en toppstilling. Feil innstilling gitt. Begynn nederst på stigen. Så utrolig enig! 1 Lenke til kommentar
nilsnilspils Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Åssen tror du gamlisene som aldri har noe generell utdanning får jobb da ? De er gamle og vise? Nei, jeg ser bare ikke helt hvordan man skal klare seg i mange jobber med bare et par år på VGS og et par år ute i praksis. Man blir ikke ingeniør fordi man har koblet stikkontakter og banket kabler i noen år Skjønner ikke hvorfor folk som sitter på kontor tror at de er så jævla samfunnsnyttige! En person med teoretisk utdannelse ville aldri klare å banke den kabelen pent og forskriftmessing! Det er her en som "bare" har teoretisk utdannelse tar en relevant sommerjobb innenfor sitt fagfelt, og vips, pose og sekk. Lenke til kommentar
awezum Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 det har vært en praktfull dag til nå, læreren åpner dagen med å gi klassen kake og te/kaffe ! Og skal snart videre til byen for å handle meg litt nye klær. hvordan har deres dag vært så langt? Lenke til kommentar
Petter Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 det har vært en praktfull dag til nå, læreren åpner dagen med å gi klassen kake og te/kaffe ! Og skal snart videre til byen for å handle meg litt nye klær. hvordan har deres dag vært så langt? Trøtt -.- Skal vel en tur til byen idag jeg også det har vært en praktfull dag til nå, læreren åpner dagen med å gi klassen kake og te/kaffe ! Og skal snart videre til byen for å handle meg litt nye klær. hvordan har deres dag vært så langt? Trøtt -.- Skal vel en tur til byen idag jeg også Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Alle begynner en plass. Dagens problem er at ALLE skal ha mangeårig utdanning for å få en toppstilling. Feil innstilling gitt. Begynn nederst på stigen. Akkurat! Og når det kommer en nyutdanna sulten på å lære mer og får erfaring så blir han sendt på dør med klar beskjed om å komme tilbake som ingeniør ... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Arbeidsplasser vil ha høyt utdannede folk med erfaring. De finnes ikke, fordi de høyt utdannede uten erfaring ikke får jobb for å få erfaring, mens de uten utdanning med erfaring ikke for jobb fordi de mangler utdanning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 http://www.youtube.com/watch?v=mVAKMCE1Cms&feature=related Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 hvordan har deres dag vært så langt? Sjokkerende! I alle fall etter at jeg leste dette. Jeg vet ikke om jeg vil tro det engang! Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg har bestilt meg en ny kaffekopp! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg