Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

oppoverbakke, begge veier? gamle dager var fuuuucked

Du skal være glad for du lever idag. Gamle dager var Hardcore. Faktisk var det så hardcore at vi måtte lære engelsk for å uttrykke hvor hardcore det var.

Asking again. Hadde gjort fredagen komplett.

Ca 57,3% sjanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant oppskrift for de som vil prøve noe nytt på nettet:

Måkeoppskrift (helst fra ungmåke)

2 måkebrystfileter

1 ts Natron

2 ts eddik

30 gram margarin

1,5 dl melk

2 terninger kjøttbuljong

1 dl rømme

2 ss hvetemel

¼ ts malt nellik

Salt, pepper

Viltkrydder (eks Santa Maria med einerbær, hvitløk, løk, koriander, rosmarin, salvie, paprika, laurbærblad, timian)

Det er gjerne fisk i magesekken eller tarmsystemet på en måke og det er selvfølgelig om å gjøre at dette ikke sprer seg til kjøttet på fuglen. Derfor skjærer jeg ut brystfiletene fra måken umiddelbart etter at den er skutt. Skyld så filetene i saltvann før de legges tilside. Må innrømme at jeg også bare går etter ungfugl når jeg skyter måke.

Hjemme koker jeg kjøttet i vann tilsatt Natron (1l vann/1ts Natron) for å koke vekk fett og eventuelle rester av transmak. Ta så ut kjøttet og skyld godt før det legges i vann tilsatt eddik i 4 timer (1l vann/3 ts eddik).

Brun kjøttet i en jerngryte med margarin. Tilsett deretter 1,5 dl melk og 1,5 dl vann, 2 terninger kjøttbuljong samt nellik, salt, pepper og viltkrydder. La småkoke under lokk i 60 minutter før 1 dl rømme tilsettes og kokes i ytterligere 30 minutter.

Ta ut kjøttet og sil sausen før du tilsetter en melblanding av 2 ss hvetemel/0,5 dl vann. Pisk godt og la koke i 10 minutter. Smak sausen til med krydder.

Serveres med poteter og grønnsaker. Hvis du ikke har store fordommer mot måke som mat, vil du sannsynligvis elske denne maten.

Bon appetit!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...