Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Denne pcen kan jo taes hjem, det er en laptop, skulle gjerne hatt teamvier, msn, skype, vuze, vlc, spotify, ChromePlus, forskejllige bilderedigeringsprogram, foxit reader, java SDK, steam, ccleaner, winrar, tightvnc osv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne pcen kan jo taes hjem, det er en laptop, skulle gjerne hatt teamvier, msn, skype, vuze, vlc, spotify, ChromePlus, forskejllige bilderedigeringsprogram, foxit reader, java SDK, steam, ccleaner, winrar, tightvnc osv....

Teamviewer? Til skolearbeid? Jaha?

MSN? Kan lett installeres av administratorer, evt. legges inn i grunnpakken.

Skype? Like så.

Vuze? Seriøst? BitTorrent-klient? På en skole-PC?

VLC? Se på film på en skole-PC?

Spotify? Musikk?

etc etc etc.

Ingen av de programmene der trenger du for det PC-en har blitt lånt ut for. Skolearbeid. Om du vil ha de programmene der, kjøper du egen laptop. Det var det jeg gjorde på VGS.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dæsken Slimda, dette var som å høre en lærer! :p

Vi hadde aldri noen problemer med sånn vi,- med mindre Vista bestemmte seg for å kødde med oss. Ellers så var alt fritt. Men som sagt, Vista satt jo sine egne grenser, sammen med en liten disk.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Du har jo en PC til skolearbeid, og en til privat bruk.

SkolePC-en er skolen sin PC. Den skal kun brukes til skolearbeid. Den fungerer som den skal og har de programmene skolen tillater elevene å bruke.

Din private PC, er din og der kan du legge inn hva du vil.

Lenke til kommentar

Mange som tror at maskinen de får av skolen også er til privat bruk. Joda du kan bruke den på fritiden, men den er helst ment som et hjelpemiddel i skole sammenheng. Ser flere elever i uka som kommer inn med maskiner propp fulle av virus pga. programmer som ikke skulle være der.

Lenke til kommentar

Skype? Like så.

Spotify? Musikk?

etc etc etc.

Ingen av de programmene der trenger du for det PC-en har blitt lånt ut for. Skolearbeid. Om du vil ha de programmene der, kjøper du egen laptop. Det var det jeg gjorde på VGS.

Teamviewer kan være kjekt dersom man skal hjelpe en medelev. Selv går jeg på media, og er langt over gjennomsnittet i klassen min på photoshop. Hadde vært veldig praktisk å kunne hjelpe folk på gruppa mi via et slikt program til tider.

MSN/Skype - Enig med deg.

Vuze - Helt enig med deg. Torrents har ingenting på en skolePC å gjøre.

VLC - Går som sagt på media. Vi får stadig oppgaver i å analysere film, samt se på filmer i timen. VLC er nødvendig. Kom ikke her å si noe annet.

Spotify - Musikk gjør at jeg arbeider bedre. Nuff said.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Noen skoler tillater ikke at du har med og bruker egen PC :dontgetit:

Da er det bare ett ordtak som gjelder.

Cry me a river, build a bridge and get over it.

Dæsken Slimda, dette var som å høre en lærer! :p

Vi hadde aldri noen problemer med sånn vi,- med mindre Vista bestemmte seg for å kødde med oss. Ellers så var alt fritt. Men som sagt, Vista satt jo sine egne grenser, sammen med en liten disk.

I min erfaring, har lærere særdeles lite IT-kompetanse, med unntak av IKT-lærere.

Dere hadde kanskje ikke problemer med det, men det dukker opp. Jeg vet selv ikke hvordan folk klarer å få så mange feil på PC-ene sine som de gjør. Det sendes jo mail i hytt og gevær her!

Teamviewer kan være kjekt dersom man skal hjelpe en medelev. Selv går jeg på media, og er langt over gjennomsnittet i klassen min på photoshop. Hadde vært veldig praktisk å kunne hjelpe folk på gruppa mi via et slikt program til tider.

VLC - Går som sagt på media. Vi får stadig oppgaver i å analysere film, samt se på filmer i timen. VLC er nødvendig. Kom ikke her å si noe annet.

Her nevner du spesielle eksempler. For en vanlig skole-elev er det ikke nødvendig med slike programmer. Du som driver med Media har et større krav av PC-en din enn hva en vanlig allmennfaglig pjokk har.

Spotify - Musikk gjør at jeg arbeider bedre. Nuff said.

Hørt om bærbare musikkspillere? De er veldig populære for tiden, har jeg hørt. ;)

*edit*

Altså, vi har en haug med folk på jobb her som får arbeids-PC med seg hjem (laptop og VPN-tilkobling). De PC-ene brukte å bli installert med mye forskjellig skjit som gjorde at ting sluttet å fungere.

En av de største synderene var Bonjour, som ble installert av ethvert Apple-produkt. Og hvor mange er det som ikke har iTunes, iPod, iPhone eller noe lignende? Det er fryktelig mange. Skal vi da bruke timesvis på å fjerne programmet og si at "dere må ikke installere dette", for så å fjerne det en gang til neste uke? Eller skal vi bare legge ned sperre og si "Om du vil ha noe installert som du trenger til jobben, spør oss."

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Spotify synes jeg Administrasjonen på skolene deres skal gi dere lov å installere. Det kommer såklart an på linjekapasitet.

Ellers fungerer WMP ypperlig til å se film. Skolene har vel gjort det mulig å spille av DVD på pc'ene? VLC er absolutt ikke nødvendig.

Det kreves såklart at all bruk av Skolens PC er lovlig (ingen piratfilmer for eksempel).

Lenke til kommentar

Du kan jo tenke deg hvordan det blir om 600 elever bruker spotify i timen. Må ha en heftig linjekapasitet for å få unna det.

*edit*

Spotify anbefaler 256 kbit/s. 600 elever blir da 153 mbit/s. Ellerno slikt.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Skype? Like så.

Spotify? Musikk?

etc etc etc.

Dette er en pc jeg har betalt for, en pc som jeg kan bruke til privat bruk, nå er det så at jeg går på den eneste skolen med slike regler, alle andre skoler i fylket har admin rettigheter, Ser dine tvil, men teamviewer kunne jeg tenkt meg for å sjekke min hjemmepc som står å botter hjemme. Skype/MSN slikt kan være en del av grunnpakken, men bare msn er en del av den per i dag, men jeg har faktisk ikke dette grunnpakkeinstalleringsprogrammet på min pc.

For skolearbeid er det greit med Spotify for musikk, Vuze er så mye mer enn bare p2p klient, du kan se film, brenne dvder og mye mer.

VLC kan jeg gjerne ha hvis jeg finner på å bruke denne pcen på en reise, privat, og jeg vil se en film på min KJØPTE "skole"pc.

:tease:

Lenke til kommentar

Skype? Like så.

Spotify? Musikk?

etc etc etc.

Dette er en pc jeg har betalt for, en pc som jeg kan bruke til privat bruk, nå er det så at jeg går på den eneste skolen med slike regler, alle andre skoler i fylket har admin rettigheter, Ser dine tvil, men teamviewer kunne jeg tenkt meg for å sjekke min hjemmepc som står å botter hjemme. Skype/MSN slikt kan være en del av grunnpakken, men bare msn er en del av den per i dag, men jeg har faktisk ikke dette grunnpakkeinstalleringsprogrammet på min pc.

For skolearbeid er det greit med Spotify for musikk, Vuze er så mye mer enn bare p2p klient, du kan se film, brenne dvder og mye mer.

VLC kan jeg gjerne ha hvis jeg finner på å bruke denne pcen på en reise, privat, og jeg vil se en film på min KJØPTE "skole"pc.

:tease:

Du misforstår en ting her. En svært viktig ting.

Du betaler ikke fullpris for PCen, og har derfor ikke KJØPT den. Vil nå heller si at du leier den. Tror du må returnere den dersom du slutter på skolen, også. Fulfører du derimot, får du den. Er slik det fungerer på skolen min iallefall. Så med tanke på at skole er styrt offentlig, vil jeg tro at dette er likt landt over.

Personlig betaler jeg 800kr i året. Det blir 2400kr for en laptop som er verd omlag 4-5k. Halv pris det. Hvorfor? Fordi det er en kollektiv løsning, for at elever på VGS skal kunne ha en datamaskin til skolearbeidet sitt.

Du kunne tenkt deg teamviewer... så du kan følge meg på et spill hjemme? Her mener du oppriktig at dette er en god grunn til å ha det? Alle programer på skolepcen skal være skolerelaterte. Et torrentprogram er derfor helt utelukket, til tross for at det kan brenne DVDer og se på film. Skal du brenne en DVD, så bruk et program som kun er laget for det. Skal du se film, så bruk et program som kun er laget for det.

Dessuten, hvis Vuze er så jævli bra til å se film på, hvorfor vil du da ha VLC?

Nei, nå tar jeg Slimda sitt parti her. Er folk som deg som gjør at utallige internetsider og programmer blir blokkert. Tenkt på det noen gang? Du kan takke deg selv, og folk med din tankegang, for at du ikke har adminrettigheter. Ikke rart det blir restriksjoner når folk ikke klarer å holde seg til skolearbeid på skolen, og lek til når de er hjemme.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...