b-real Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Er de helt innerst i fjordene og dalstrøkene som sliter verst tror jeg ja. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Jepp. Og de som bor på øyer og holmer uten særlig kontakt med omverdenen. Og mange av dem man ser i "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu". Lenke til kommentar
ThaM0Zart Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Dialekt er ganske stygt å høre på, bortsett fra at stavangersk kan være ganske sjarmerendes på gutter. Ikke skyt meg. Nei, må ærlig skrive at jeg syns stavangersk er den styggeste dielekten i hele Norge. Nå er jeg fra bergensområde, da. Er mange som ikke liker vår dialekt heller. Selv syns jeg ikke bergenser-dialekten er så veldig pent på jenter. Så skal det sies at jeg bare gaper etter blonde svensker.. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Nordnorsk gjør seg?! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Jeg kan si meg enig i Alta i alle fall. ^^ Lenke til kommentar
ThaM0Zart Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Jenter som snakker lengre nord enn Trondheim... TURN OFF! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Jenter som snakker lengre nord enn Trondheim... TURN OFF! Hvordan snakker man lengre en nord? Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Syns NORSK er ganske greit jeg. Tenker da på bokmål såklart. Lenke til kommentar
Balli Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 "good" morning dear forumkafée Lenke til kommentar
Oda Tornerose Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Dialekt er ganske stygt å høre på, bortsett fra at stavangersk kan være ganske sjarmerendes på gutter. Ikke skyt meg. Dialekt er jo fint, men ikke trøndersk og bokmål er heller ikke så sjarmerende, men ålesundsk, bergensk og stavangersk er jo kjempefint! Endret 27. desember 2010 av Oda Tornerose Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Har jeg ikke lært deg bedre, vesla? Du skal ikke skrive slikt med stor bokstav. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Hvorfor innbiller folk seg fremdeles at man SNAKKER bokmål? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Fordi folk ikke kjenner til ordet normaltalemål antar jeg, da de ikke har fulgt godt med i norsktimene. 1 Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Dialekt er ganske stygt å høre på, bortsett fra at stavangersk kan være ganske sjarmerendes på gutter. Ikke skyt meg. Dialekt er jo fint, men ikke trøndersk og bokmål er heller ikke så sjarmerende, men Ålesundsk, Bergensk og Stavangersk er jo kjempefint! Bergensk og Stavangersk fint? Hjelpe meg... Fint lite som overgår trøndersk. Så lenge dialekten ikke er for bred, med lav nord - trønder faktor. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Uff, hver sin smak. :| Dog, noe av det verste jeg hører, er når osloensere o.l. prøver å snakke trøndersk på film. Det høres virkelig ikke ut. :| Et godt eksempel er i Schpaaa når kidsa står og kaster penger inn i fengselet og snuten kommer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Smaken er som baken. Vestlandsdialekt blir omtalt som både den peneste og den styggeste. Men en ting er sikkert! Som en vaskekte Rogalending så kan jeg garantere at ikke alle høres ut som dem fra Stavanger. Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Men trøndere snakker greit alle andre dialekter Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Gavekort, så sant, så sant. Jeg tror at en av grunnene til at jeg setter stavangersk så høyt ikke bare er pga. at jeg selv er siddis, men også fordi det er det vakreste jeg hører noen snakke i Trøndelag. Jeg synes alle former for trøndersk o.l. er gutturalt, barbarisk og stygt. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Fruen i huset var misfornøyd med bilen sin og beklaget seg overfor sin mann. "Kjøp en overraskelse til meg i julegave! Når jeg setter foten ned skal den akselerere fra 0-100 på mindre enn 4 sekunder," sa hun. "Helst en lyseblå!" Full av forventninger gikk hun julaften i møte. Hun fikk en lyseblåd badevekt. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Stavangersk er en veldig vulgær og mer penslig variant av min dialekt. Det ryktes at det kun er lokale som klarer å høre forskjell, men det er sikkert og visst at alle fra Sandnes og lenger sør blir veldig opprørte når man blander dem sammen med den typiske stavanger-dialekten. Det som irriterer meg mest er at alle "kjendiser" som Mia Gundersen har en så grusomt mutert egenes-variant av stavanger-dialekten, noe som setter den i "grævla" dårlig lys. Forøvrig så vil jeg ikke forsvare dialekten min! Elsker å kunne skarre på r-ene og bruke bløte konsonanter, spesielt i utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg