Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jo. Jo, det kan jeg.

Jeg syns det er helt merkelig at vi har et skriftspråk som er basert på dansk, et skriftspråk som også forøvrig har drøssevis med likhetstrekk med våre dialekter, hvis ikke dialektene er basert på dansk i det hele tatt.

Skriftspråket er jo nødt til å være basert på talespråket. Hvis ikke kunne det plutselig vært logisk om et land kunne hatt dialekter som alle åpenbart var hindi, mens skriftspråket greit kunne vært sveitsisk.

EDIT: et bedre argument fra deg i sted kunne forøvrig vært å dra inn den bløde kyststribe. DER har vi åpenbar dansk påvirkning.

Du kan gjerne synes det er merkelig, men fakta er nå fakta må du jo skjønne. Du kan ikke lage egne konklusjoner. Ting er som dem er.

Lenke til kommentar

Les posten min på toppen.

Ja? Jeg har sett hele den teorien før, og jeg kjøper den ikke.

Dette bygger ikke opp teorien rundt at vi har holdt noe på dialektene våre.

I henhold til denne teorien burde alle vi på "bygda" snakke noe mer tilnærmet islandsk.<br><br>

<br>Du kan

gjerne synes det er merkelig, men fakta er nå fakta må du jo skjønne. Du

kan ikke lage egne konklusjoner. Ting er som dem er.<br>

<br>Jeg har blitt fôret med så mye fakta at jeg er ikke enig i at alt vi lærer er fakta. Jeg bygger heller mine egne meninger utifra logikk, enn å lære at noe er noe fordi noe er noe.<br> Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Styggeste dialekta jeg vet om er ironisk nok grunndialekta til samboeren min; Kristiansundsdialekten. Det er så alt for mye som er feil med den.

Lenke til kommentar

I henhold til denne teorien burde alle vi på "bygda" snakke noe mer tilnærmet islandsk

TEORI!? Det er jo historisk fakta, hentet direkte fra historiebøkene. Og islandsk? Du, du er klar over at Island var veldig vanskelig å opprettholde kontakt med? Du vet jo hvor forskjellige de dialektene vi har i Norge, hvordan tror du det var med de som bodde på Island?

Men ja, Island er faktisk det nærmeste norrøne vi har i dag, både skriftlig og muntlig. Våre dialekter har vokst en annen vei, grunnet bokmålet og våre naboer, mens Island... ja... :)

Jeg har blitt fôret med så mye fakta at jeg er ikke enig i at alt vi lærer er fakta. Jeg bygger heller mine egne meninger utifra logikk, enn å lære at noe er noe fordi noe er noe.
Jeg er en veldig logisk person, derfor syns jeg det er lite logisk å bruke dansk skriftspråk i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud Snittleif så vanskelig du skulle være. :wallbash:

Det er litt fascinerende hvor lett det er å fyre opp deg :p

I henhold til denne teorien burde alle vi på "bygda" snakke noe mer tilnærmet islandsk

TEORI!? Det er jo historisk fakta, hentet direkte fra historiebøkene. Og islandsk? Du, du er klar over at Island var veldig vanskelig å opprettholde kontakt med? Du vet jo hvor forskjellige de dialektene vi har i Norge, hvordan tror du det var med de som bodde på Island?

Men ja, Island er faktisk det nærmeste norrøne vi har i dag, både skriftlig og muntlig. Våre dialekter har vokst en annen vei, grunnet bokmålet og våre naboer, mens Island... ja... :)

Jeg har blitt fôret med så mye fakta at jeg er ikke enig i at alt vi lærer er fakta. Jeg bygger heller mine egne meninger utifra logikk, enn å lære at noe er noe fordi noe er noe.
Jeg er en veldig logisk person, derfor syns jeg det er lite logisk å bruke dansk skriftspråk i Norge.

Og deg :cool:

TrollFace-1.png

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...