Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss nå da heller ha nynorsk - en sammensetning av forskjellige dialekter i Norge, enn en fornorskning av dansk. :p

Ja, la oss gjøre oss helt uforståelige for resten av skandinavia både muntlig óg skriftlig.

Nei. Hele norge forstår bokmål, fordi alle dialektene vi har her i landet, til forskjellig grad er basert på dansk. heller at alle dialekter er tilnærmet basert på skriftspråket enn at skriftspråket er basert på alle dialekter.

Det er bra å skille seg ut vet du! :D

Nei. Hele norge forstår bokmål, fordi alle dialektene vi har her i landet, til forskjellig grad er basert på dansk. heller at alle dialekter er tilnærmet basert på skriftspråket enn at skriftspråket er basert på alle dialekter.

Say what? Nei? Tror det er noe du har misforstått.

O RLY? Enlighten me

Det er jo omvendt, skriftspråket vårt er basert på dansk. Dialektene har vi holdt godt på, eneste plassene vi kan se en dansk tilpassning av talespråket er noen visse steder sør i landet, der de har bla skarre r.

Hva har skarre-r-en med dansk å gjøre? Den er da vitterlig fransk, er den ikke?

Fra Solkongen eller noe.

Lenke til kommentar

Det er jo omvendt, skriftspråket vårt er basert på dansk. Dialektene har vi holdt godt på, eneste plassene vi kan se en dansk tilpassning av talespråket er noen visse steder sør i landet, der de har bla skarre r.

Uenig. Mulig det er slik, men det virker ikke logisk på noen måte.

Men uansett burde nynorsk avskaffes.

Ja, så absolutt. Men da kan man heller gjøre det verbalt. Viktigere at alle forstår hverandre innad i sitt eget land, mener jeg.

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Uenig? Du kan jo ikke bare være uenig? Ta nå heller å les litt om norsk språkhistorie hvis du tviler.

Lenke til kommentar

Ja, så absolutt. Men da kan man heller gjøre det verbalt. Viktigere at alle forstår hverandre innad i sitt eget land, mener jeg.

Pff, skille seg ut så mye som mulig på alle slags måter sier nå jeg.

Så slipper jeg at all oppmerksomheten så alt for ofte dras mot meg.

Lenke til kommentar

*rense halsen litt*

Altså.

Frem til 1300-tallet, både skrev og talte Norge sitt eget språk, også kjent som norrønt. Forskjellen var at det muntlige språket var veldig forskjellig hvor enn du var i landet.

I 1380 gikk Norge i union med Danmark, og i 1500-tallet (eller 1600?) ble Norge intergrert i Danmark som en "Danmark-Norge" frem til 1814. I tiden frem til 1814, ble Norge både svakere og svakere som nasjon sånt sett.

Innen 1814, var det skriftelige språket hos den Norge eliten dansk, mens bygdenorge fortsatt talte norsk. Vel å merke at samtlige havnebyer har blitt "vannet" ut språkmessig sett, grunnet mange reisende fra andre områder imotsetning til landsbyene.

Sånn. Da har vi det på bordet.

Bokmål er en fornorsket versjon av elitens dansk, mens Nynorsk er et skriftspråk med røttene i norsk dialekt, som igjen har sine røtter i norrøn tid.

Var det noen andre spørsmål? :p

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

R-en kan ha kommet med tyskerne da de var på handleturer på vestlandet ;)

Det har du forsåvidt rett i. Hansetatene eller hva dem nå het.

Lenke til kommentar

Grisen står og hyler

Personlig mening: Dialekta til Odd Nordstoga er norges styggeste.

:dremel:

Last christmas I gave you my heeeeaaart. :xmas:

And now you've dug me back up, and revived my corpse with a new heart.

Zooombie, zooombie, Zombie-bie-bie-bie!....

ellerno slikt.

Lenke til kommentar

Pff, skille seg ut så mye som mulig på alle slags måter sier nå jeg.

Så slipper jeg at all oppmerksomheten så alt for ofte dras mot meg.

Derfor er jeg streiting. Det ultimate opprør mot nåtidens ønsker om å skille seg ut. :p

Uenig? Du kan jo ikke bare være uenig? Ta nå heller å les litt om norsk språkhistorie hvis du tviler.

Jo. Jo, det kan jeg.

Jeg syns det er helt merkelig at vi har et skriftspråk som er basert på dansk, et skriftspråk som også forøvrig har drøssevis med likhetstrekk med våre dialekter, hvis ikke dialektene er basert på dansk i det hele tatt.

Skriftspråket er jo nødt til å være basert på talespråket. Hvis ikke kunne det plutselig vært logisk om et land kunne hatt dialekter som alle åpenbart var hindi, mens skriftspråket greit kunne vært sveitsisk.

EDIT: et bedre argument fra deg i sted kunne forøvrig vært å dra inn den bløde kyststribe. DER har vi åpenbar dansk påvirkning.

Endret av SnittLeif
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...