Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

O store forumkafè, jeg vil fortsette å misbruke deg for mine korte og litt spesielle spørsmål.

Hvis man fyller litt rødsprit på et glass og lar det fordampe, vil det være rester av noe igjen?

Eller fordamper og du får et pent og rent glass igjen etterpå?

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være litt rester igjen ja, men jeg antar at det ikke er mulig å se restene med det nakne øyet.

Nei, ikke i så liten konsentrasjon nei.

Er det noen form for alkohol som er grit å få tak i som ikke legger igjen rester?

Må man igjennom f.eks. KPT Komet for å få tak i Methanol? Eller er det noe som går ann å få tak i på andre måter for en pris som ikke er hårreisende? :roll:

Hmmm... muligens isopropanol?

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Nei, skille to stoffer.

Høes noe suspekt ut, men er ingrediens til fremkaller for film.

Jeg vet at det jeg vil skille ut er alkoholoppløslig, mens resten ikke er det.

Lar det løse seg opp, for så filtrere og til slutt fordampe alkoholen og sitte igjen med det ønskelige stoffet.

Og da trenger jeg en form for alkohol uten tilsetninger som blir igjen etter fordampning.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det vil være litt rester igjen ja, men jeg antar at det ikke er mulig å se restene med det nakne øyet.

Nei, ikke i så liten konsentrasjon nei.

Er det noen form for alkohol som er grit å få tak i som ikke legger igjen rester?

Må man igjennom f.eks. KPT Komet for å få tak i Methanol? Eller er det noe som går ann å få tak i på andre måter for en pris som ikke er hårreisende? :roll:

Hmmm... muligens isopropanol?

Tror isopropanol etterlater seg svært lite/ingenting. Men er ikke isopropanol umulig å få tak i i vanlige butikker i Norge (antar at du driver med fotografi på amatør-nivå)?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Isopropanol er ikke vanskelig få tak i, enest er at den som er lett å få tak i har visst også noe fargetilsetninger etc.

Leser litt on det på et akvarieforum at man må få tak i den rene typen, og det kan godt hende at er relativt umulig som privatperson.

Og ja, amatørnivå, definitivt :p

Men er jo gøy med litt utfordinger og kjemi når man først er i gang.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...