Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For lange tider siden opprettet jeg en tråd om at det var snakk om å endre navnet på selve sentrumet tilbake til kristiania. Fikk ikke så stor oppmerksomhet etter hva jeg husker.

Det fikk masse oppmerksomhet da Venstre pluss Høyre ville gjøre det, problemet var at oppmerksomheten var ikke positivt. Rødt/SV og Frp satte seg på bakbeina og steilet. Oslo er liksom ikke like mye storby om den ikke har det styggeste bynavnet i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heter Christiania.

There, I said it.

Jeg liker det bedre.

"Osjlo", som Eplefe sa, forøvrig. Det sier jeg, vertfall. Så kan andre høres så mongo ut de bare vil.

Jeg sier heller ikke "Sjøtt", ahahaha. Hjelpes.

Endret av Zerda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

KJ og SJ-lyden på østlandet er så totalt ødelagt at jeg forstår at folk har "talefeil". Jeg klarer ikke å hører forskjell når noen sier sjøtt eller kjøtt.

Men, så er jo jeg vokst opp i den ekte delen av Norge. Hvor vi sier kjøtt med K!

... For å språknerde litt videre, så sier dere ikke kjøtt med k, da det ville blitt uttalt k-jøtt, og det stemmer i hvert fall ikke med den fonetiske lyden for kj (som er distinkt og forskjellig fra skj/sj-lyden, men jeg klarer fremdeles ikke stemme den lyden nok uten å hå en audibel t foran)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For lange tider siden opprettet jeg en tråd om at det var snakk om å endre navnet på selve sentrumet tilbake til kristiania. Fikk ikke så stor oppmerksomhet etter hva jeg husker.

Det fikk masse oppmerksomhet da Venstre pluss Høyre ville gjøre det, problemet var at oppmerksomheten var ikke positivt. Rødt/SV og Frp satte seg på bakbeina og steilet. Oslo er liksom ikke like mye storby om den ikke har det styggeste bynavnet i Norge.

Finnes vesentlig styggere bynavn ute og går! Oslo kan forøvrig ikke kalles en storby.

Ja takk til Christiania og Bjørgvin. :new_woot:

I den tråden jeg opprettet var det en som sa ja til Nidaros som hovedstad. :!:

(Kan ikke linke til den da det bryter mot reglene i tråden).

• Liker 1
Lenke til kommentar

I norsk sammenheng, jo. I verdenssammenheng, nei.

Perspektiv, lille venn. :tease:

(Kan ikke linke til den da det bryter mot reglene i tråden).

Tenker du på følgende regel?

Brukerregler for Forumkaféen:

* Det er ikke tillatt å linke til egne tråder for å gi dem oppmerksomhet.

Det er jo tillatt å linke til en tråd, når man sitter og diskuterer den. Regelen er jo for folk som popper inn om "hei, svar i tråden min da!".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier heller ikke "Sjøtt", ahahaha. Hjelpes.

Mange østlendinger har en KJ-lyd som er mer eller mindre prikk lik SJ-lyden. Så for meg som er vandt med Kj-lyden, blir jo helt... satt ut. "bli med på sjiiiino eller?"

Også er det de som ikke gidder å uttale ting korrekt. Klarer ikke å ta dem helt seriøst.

"Nei, altså. Jeg studerer sjemi, jeg".

Lenke til kommentar

Repeat after me: "Jeg er fra Oslo".

Ikke Oslå, ikke Oschlo, men Oslo. Slik det skrives.

Jeg tror du skrev feil. "Jeg er fra Bærum"* :)

Hehe, hadde helt glemt at jeg hadde skrevet det i profilen. Joda, jeg er fra Bærum, men pleier å ljuge på meg at jeg er fra Oslo by når jeg møter nye folk f.eks.

Det er så mye fordommer mot folk fra Bærum :thumbdown:

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...