Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det du snakker om er vel mer passiv dødshejlp. Eller?

Bare meg som er trett, eller er ikke mord og drap egentlig synonymer?
Nei.

Vel, det stod som aktiv dødshjelp, men du har vel forsåvidt rett, det går vel helst under passiv. Og egentlig en helt idiotisk idé. God i teorien, når personen det er snakk om kan bevege seg, men så beveger man seg over på de som er lamme. Da blir det liksom ikke helt mulig, lengre.

Og forklar meg forskjellen? Mord/drap, that is?

Endret av Nie
Lenke til kommentar
Mord er overlagt drap. Så egentlig kan man si at de går som synonymer med en liten variasjon i når de brukes mest korrekt?

Det trenhger ikke være overlagt. Det kan også skje i affekt f.eks.

Forskjellen ligger i om man mener det eller ikke.

Uaktsomt drap f.eks. kan være en ulykke.

Forsettelig drap kan være en slosskamp som kommer over styr.

Ovelagt drap er når man har planlagt å drepe på forhånd.

Både forsettelig og overlagt drap er mord.

Du hadde rett forresten. Det du snakket om var aktiv dødshjelp. Passiv dødshjelp er bare at de slutter å behandle sykdom/"slår av strømmen"

Men da er det jo mord med aktiv dødshjelp. Det skjer planlagt og med vilje..

Ja. Per definisjon så er det overlagt drap/mord.

Lenke til kommentar

I teorien er ikke aktiv dødshjelp straffbart. Eller, -snart- er det ikke straffbart, vil jeg tippe.

Fra wikipedia:

Drap er en handling eller unnlatelse som direkte medfører en annens død.

Mord er planlagt eller villet drap, og i utgangspunktet ulovlig i de fleste rettssystemer, og straffbart med lang fengselsstraff eller dødsstraff.

Selvmord er en aktiv, villet handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi kan på en måte kalle aktiv dødshjelp for "Annendød". Det er en aktiv, villet handling (fra alle parter) som fører til den enes død.

Finn: Jeg klarer ikke snakke til deg på MSN. oO

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Straffbart må det jo være. Det var jo noe av det de spekulerte i var motivet til Arnfinn Nesset som tok livet av noen-og-tyve pasienter

edit: og i følge wiki: Etter norsk rett behandles aktiv eller passiv dødshjelp, såkalt eutanasi eller medlidenhetsdrap, som drap selv om gjerningspersonen som regel straffes mildere enn ellers.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Det er en kjedelig tanke.. Jeg er jo soldat sånn egentlig, men jeg tror ikke jeg er i stand til å se en person i øynene og trekke av..

Hvis fienden din er klar til å skyte deg, er ikke det noe problem :whistle:

Jeg tror ikke det.. mange sier at ''i selvforsvar bla bla bla'', men jeg tror ikke det.. Jeg hadde siktet etter beina eller noe.. Men et ildoverfall, altså der man sniker seg innpå fienden og så skyter, det kunne jeg aldri gjort.. tror jeg da.

Nie: Jeg mener fortsatt at man ikke på noen måte kan pynte på aktiv dødshjelp. Det er drap/mord, så enkelt er det. Du tar livet til en annen person.

Endret av Rasch
Lenke til kommentar

Jeg tipper det kommer til å bli lovlig.

Men, hvordan skal man gjennomføre det, om så skjer?

Jeg vet min mor under sine verste migreneanfall hadde takket "JAAAA!" til aktiv dødshjelp på sekundet, til tross for mann og barn og blablabla, men hun sier selv at hun i ettertid ser at det hadde vært galt om hun hadde fått det. Så, når kan man dele ut aktiv dødshjelp?

Jeg tror ikke det.. mange sier at ''i selvforsvar bla bla bla'', men jeg tror ikke det.. Jeg hadde siktet etter beina eller noe.. Men et ildoverfall, altså der man sniker seg innpå fienden og så skyter, det kunne jeg aldri gjort.. tror jeg da.

Men hva er verst? Skyte fyren i hjertet så han dør momentant, eller skyte ham i foten så han blir liggende på slagmarken og dø, sakte?

Nie: Jeg mener fortsatt at man ikke på noen måte kan pynte på aktiv dødshjelp. Det er drap/mord, så enkelt er det. Du tar livet til en annen person.

Men bør man ikke se på motivet, også?

Lenke til kommentar

Nie: Å skyte han i hjertet, å faktisk ta livet hans. Om man blir skutt i foten er sjansen stor for at man overlever, med mindre man treffer låret og kutter pulsåren, da går det relativt fort.

Ang. aktiv dødshjelp, jo selv om det er mord/drap er aktiv dødshjelp noe jeg støtter. Men som du sa, når kan man gi det?

Endret av Rasch
Lenke til kommentar
Nie: Å skyte han i hjertet, å faktisk ta livet hans. Om man blir skutt i foten er sjansen stor for at man overlever, med mindre man treffer låret og kutter pulsåren, da går det relativt fort.

Har da pulsåre i leggen også?

Kommer kanskje litt ann på situasjonen, også. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Njaa, den slutter der, men så lang nede i foten er den ganske tynn, så blodet fosser ikke ut.. men, om man blir truffet av en kule i leggen fra en AG3 er sjangsen stor for at den bare henger i en hudfille..

Lars: det er korrekt. Man skal helst ikke drepe idag.. Det er ekstremt få armeer som lar soldatene sine ligge.

Endret av Rasch
Lenke til kommentar
Ang. aktiv dødshjelp, jo selv om det er mord/drap er aktiv dødshjelp noe jeg støtter. Men som du sa, når kan man gi det?

Slik jeg ser det:

Etter langvarig psykisk oppfølging. Man skal vite hva man går inn i, hva man gjør, osv. Eventuelt også religiøs oppfølging dersom man er religiøs. Man skal ha en sykdom der det er sikkert at man går mot en sakte, pinfull død. Kreft, MS, eller lignende. IMO.

I tillegg så er det logistisk sett bedre å såre et antall fiender enn å drepe hele røkla. For en såret soldat "stjeler" ressurser fra fienden.

Stjeler i teorien også ressurser fra en selv.

Dersom en soldat har en meter med bandasje, og finner to sårede på slagmarken, en fra sin side og en fra fienden, så skal h*n i teorien dele den bandasjen likt mellom disse.. oO

Lenke til kommentar
Nie: Nei, du hjelper bare dine egne! :) Om slaget er over derimot, så er du pliktet til å ta deg av de sårede som måtte ligge igjen.

Men nå skal jeg ut en time.

Jaok.

Da fikk jeg refresha mine lærdommer. x)

Begynner å bli en stund siden jeg måtte lese meg opp på det der.

Kos deg ute. ^^

Og da tror jeg også at jeg kryper til sengs. Snakkes folkens. :)

Sweet dreams. =)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...