Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Lars: /slap Barndomsminnene mine. Edit: HELVETE! Firefox har bestemt seg for å stjele CPU! *klikke og skifte til IE* Endret 18. februar 2008 av Nie Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg vil ha de barnebøkene! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg vil ha de barnebøkene! Jeg også. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Nië filosoferer: Drap. Jada, drap er galt. Det sier lovene våre. Men er det -alltid- galt? Man har jo spørsmålet om barmhjertighetsdrap. Det er forsåvidt en diskusjon for seg selv. Men, andre drap. Alltid galt? Selvforsvar regner jeg ikke som drap. Men, om jeg dreper en mann. Er det nødt til å være galt? Uansett? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Nei det kan være riktig selv om det er overlagt. Enkelte fortjener det. Lovlig er en heeelt annen sak. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Drit i -loven-. Filosofi og lover har ingenting med hverandre å gjøre. Eller, jo, men liksom. Jah. Men, hva skal til for at man fortjener det, egentlig? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja til aktiv dødshjelp, men er det drap? Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Dødshjelp. Hjelp til å dø. Ikke påtvunget død. Nei, jeg syns ikke det er drap. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Man tar jo et liv.. hva er det da? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 En god gjerning for en av partene (stort sett den som ønsker det)? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Drap er vel definerte som å ved handling eller utelatelse av handling forårsake en annens død, så per definisjon så er det frap. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Ja, det er en god gjerning om den som vil dø får dø, men det er fortsatt drap. Med mindre dere har et annet pynteord for å ta et liv? Nie: Ja, om man gir overdose med morfin for.eks så tar du et liv. Endret 18. februar 2008 av Rasch Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Man tar jo et liv.. hva er det da? TAR man livet? Om man TAR fra noen livet, via tvang, så er det drap. Men, aktiv dødshjelp vil egentlig være å befri noen fra livet. De er ikke i stand til det selv, så man gir dem en hjelpende hånd når de -vil-. Man stjeler det ikke, man befrir dem fra det. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Drap er vel definerte som å ved handling eller utelatelse av handling forårsake en annens død, så per definisjon så er det frap. Nye definisjoner er gøyest. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Nye definisjoner er gøyest. Kom med en ny definisjon da. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det går faktisk ikke ann å pynte på aktiv dødshjelp. Det er rett og slett drap, men som oftest en god gjerning. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 La oss bruke min definisjon. Drap er å ta noens liv mot denne "noens" vilje. Det går faktisk ikke ann å pynte på aktiv dødshjelp. Det er rett og slett drap, men som oftest en god gjerning. Vel, aktiv dødshjelp slik de har i sveits (?) er jo ikke drap. Der er det jo snakk om hjelp til selvmord. Det står leger rundt senga di, og de gjør klar giften, men du må selv drikke den... oO Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Nie, ja, da er det ikke drap, det har du rett i, men hva om de ikke er i stand til å sette den sprøyta selv? Endret 18. februar 2008 av Rasch Lenke til kommentar
Nie Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Bare meg som er trett, eller er ikke mord og drap egentlig synonymer? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Vel, aktiv dødshjelp slik de har i sveits (?) er jo ikke drap. Der er det jo snakk om hjelp til selvmord. Det står leger rundt senga di, og de gjør klar giften, men du må selv drikke den... oODet du snakker om er vel mer passiv dødshejlp. Eller? Bare meg som er trett, eller er ikke mord og drap egentlig synonymer?Nei. Les den øverste setningen i denne artikkelen: http://no.wikipedia.org/wiki/Mord Endret 18. februar 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg