Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nië filosoferer:

 

Drap. Jada, drap er galt. Det sier lovene våre. Men er det -alltid- galt? Man har jo spørsmålet om barmhjertighetsdrap. Det er forsåvidt en diskusjon for seg selv. Men, andre drap. Alltid galt? Selvforsvar regner jeg ikke som drap. Men, om jeg dreper en mann. Er det nødt til å være galt? Uansett?

Lenke til kommentar
Man tar jo et liv.. hva er det da?

TAR man livet?

Om man TAR fra noen livet, via tvang, så er det drap. Men, aktiv dødshjelp vil egentlig være å befri noen fra livet. De er ikke i stand til det selv, så man gir dem en hjelpende hånd når de -vil-. Man stjeler det ikke, man befrir dem fra det.

Lenke til kommentar

La oss bruke min definisjon.

Drap er å ta noens liv mot denne "noens" vilje.

 

Det går faktisk ikke ann å pynte på aktiv dødshjelp. Det er rett og slett drap, men som oftest en god gjerning.

Vel, aktiv dødshjelp slik de har i sveits (?) er jo ikke drap. Der er det jo snakk om hjelp til selvmord. Det står leger rundt senga di, og de gjør klar giften, men du må selv drikke den... oO

Lenke til kommentar
Vel, aktiv dødshjelp slik de har i sveits (?) er jo ikke drap. Der er det jo snakk om hjelp til selvmord. Det står leger rundt senga di, og de gjør klar giften, men du må selv drikke den... oO
Det du snakker om er vel mer passiv dødshejlp. Eller?

 

Bare meg som er trett, eller er ikke mord og drap egentlig synonymer?
Nei.

 

Les den øverste setningen i denne artikkelen: http://no.wikipedia.org/wiki/Mord

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...