Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

yavel: De sniker seg rundt disse intevjuerne.

Jeg jobba med presse i år så måtte følge en del pressefolk rundt. B.l.a hun her.

var det en av de på tven, en jeg kjenner var nr2 på den gutte rollen.....

Intevjueren? Nei hun heter Maria å var programleder på The Voice en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg å tolke?

Et av kompetansemålene for 10. trinn er: Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gje døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati.”

Hva menes egentlig med "...bruke digitale kanalar for utøving av demokrati"?

Lenke til kommentar

kl var dette, jeg så bare tv pastoren :p

Den første episoden gikk fra 21:30 til 22:00 på NRK3, om jeg ikke husker feil!

Du kan forøvrig se andre episode her. Veldig artig serie - gleder meg å se hva mer de vil komme med. Føler at mange har mye å lære her (både jeg og visse tidligere partnere) og ser egentlig ikke hvorfor folk ikke vil at slik TV skal vises.

Lenke til kommentar

kl var dette, jeg så bare tv pastoren :p

Den første episoden gikk fra 21:30 til 22:00 på NRK3, om jeg ikke husker feil!

Du kan forøvrig se andre episode her. Veldig artig serie - gleder meg å se hva mer de vil komme med. Føler at mange har mye å lære her (både jeg og visse tidligere partnere) og ser egentlig ikke hvorfor folk ikke vil at slik TV skal vises.

tenkte på intervjuene, kjente igjen objektene og campen fra tv programmet, så lurte på hvorfor jeg ikke så kamera folkene....

enig med deg eller ;) masse og lære. har selv truffet ei som trodde det var digg og bli bitt i tuppen av hatten!

Lenke til kommentar

Ha-ha-ha!

Jeg fikk faen meg gjennom noen pakker urtesigaretter fra New Zealand. Hadde jeg aldri trodd. :p

Trodde slikt var bannlyst i Norge, selv om det ikke akkurat er narkotika. :p

Oh well, tobakk- og nikotinfrie sigaretter, here I come! :D

Tok sin tid å få dem også, men de var svært rimelige, så care. :p

Hva kosta de og hvordan smaker de? Ser for meg det kan være et greit mekkealternativ.

126 kr for 4x 10-pakninger.

Har ikke smakt på dem enda, tenkte å ete først, men de lukter himmelsk i alle fall.

Lenke til kommentar

Okei, så det er selvangivelsen de sjekker?

Greia er at jeg jobber nå et år, og har fått noe forskudd på arv også, og jeg har regnet ut at hvis jeg jobber på dette nivået frem til skolestart vil jeg mest sannsynlig gå over grensa hvis ikke jeg begynner å bruke penger :ermm: (luksusproblem kanskje, men jeg vil uansett unngå det)

Da tror jeg vi får ta et par mnd. på reisefot eller noe i den duren :p

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Okei, så det er selvangivelsen de sjekker?

Greia er at jeg jobber nå et år, og har fått noe forskudd på arv også, og jeg har regnet ut at hvis jeg jobber på dette nivået frem til skolestart vil jeg mest sannsynlig gå over grensa hvis ikke jeg begynner å bruke penger :ermm: (luksusproblem kanskje, men jeg vil uansett unngå det)

vel mesteparten får jo bare utstyr-stipend noe du får uansett, siden du har fått arv så regner jeg med at dine foreldre tjener bra.... det er også sånn at det er ikke hvor mye du har på konto i det øyeblikket du skriver selvangivelsen som er tellende. (viss jeg husker riktig)

du skal jo tjene ganske grovt mens du går på skole for og komme over grensa, og viss du tjener så mye. så trenger du ikke stipend spør du meg!

viss du skal flytte hjemmefra, så er lav inntekt og formue, på både deg og dine foreldre gull verdt!

Lenke til kommentar

Det er snakk om høyskole/universitet. Så er nok litt mer enn utstyrsstipend. Og for tiden går jeg ikke på skole, jeg jobber bare. Det er to forskjellige poster, en for max formue og en for max. inntekt du kan ha mens du studerer. Jeg regner ikke med å jobbe samtidig som jeg studerer, så det er kun formueposten som bekymrer meg.

Hva er det som er tellende da? Høyeste jeg har hatt på konto?

Forøvrig så har jeg fått arv av besteforeldre, og har jobbet ekstrajobb mens jeg gikk på vgs. i tillegg til at jeg nå jobber et år, derfor har jeg klart å spare så mye penger. Jeg er vel egentlig av sorten som sparer, så har ikke brukt så mye av det underveis som de fleste andre.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Formue kommer hvis du har mere i eiendeler enn du har i lån. F.eks. eier en svindyr bil eller hus eller 1000 fots yacht. Da vil det regnes som formue i ligninga. Ikke at du nødvendigvis har masse penger til overs på kontoen.

F.eks. en barndomskamerat av meg, sto oppført med 300k i inntekt og 4.5mill i formue i skattelistene. Det er fordi han har tatt over familieforetaket, ikke fordi han har 4.5mill ekstra på konto.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...