Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg leika litt med speilrefleksen for ei stund sidan, ganske fornøgd med resultatet :wee:

post-196150-1288490164,8156_thumb.jpg

Med tanke på at det her var eitt av mine første bilete utan auto-innstilling, er det vel ganske bra?

Veldig bra indeed, treet ser nesten photshoppa ut :p

:)

svelemoe: nei. Det grunnleggende mangler - valget av motiv er dårlig, og ingenting er i nærheten av å være skarpt. Å gå bort fra automatikkprogrammer bør ikke være noe mål i seg selv, og det kan være lurt å ha kontroll på komposisjon først.

:(

Eg er langt i frå ein god fotograf. Har aldri øvd på å knipse bilete. Det einaste eg likte med biletet mitt var den litt "kunstneriske" stilen.

Det er relativt bra, tusen gongar betre enn alt det kameraet har tatt før (mor mi sitt kamera, ho brukar det kun til hundebilete og fjas).

Lenke til kommentar

the killers, rise against, coldplay, audioslave, feeder, celldweller, vertical horizon, placebo, forty foot echo, jimmy eat world, mgmt, papa roach, nofx, kings of leon, jet, foo fighters, led zeppelin, slipknot, the runaways, three doors down, system of a down, three days grace :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

svelemoe: du blir jo ikke bedre av at jeg later som om bildet er bra. Man må gjøre litt feil for å komme så langt som at man klarer å produsere knallgode bilder bare ved å dra fram et kamera og knipse et par bilder av noe tilfeldig.

Wikipedia har noen gode artikler om komposisjon. Spesielt rule of thirds er viktig å lære seg: http://en.wikipedia..../Rule_of_thirds

Skarphet må til. Lukkertid og brennvidde tilsier at bildet burde vært skarpt. Muligens har du bommet med fokus, eller beveget kameraet når bildet ble tatt. Fint at du benytter zoom-en til å faktisk plukke ut noe du mener ser bra ut. 34mm er en fin brennvidde.

Men ikke vær redd for å bruke automatikken kameraet tilbyr. Det er mye som er viktigere enn å manuelt gjette seg fram til riktig eksponering for å få til gode bilder.

Forøvrig er bildekritikk-forumet fint. Man lærer mye av å se hva andre får til, og hva andre gjør galt.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...