Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Helvette, til og med en "ny landsmann" som meg er vant til det.

Jøss. Så lenge som vi begge har hengt her på forumet og så har jeg fortsatt ikke fått med meg at du er utenomlandsk.

Jeg gjetter på at du kom til landet ganske ung, for du skriver mer korrekt enn 80% av brukerene her.

Ironisk at du roser hans grammatikk når han skriver "helvete" feil. Uansett, jeg er også innvandrer :) Ingen av foreldrene mine er født eller oppvokst i Norge, og jeg er heller ei født i Norge. Har også utenlandsk statsborgerskap :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slike "utlendinger" som dere jeg liker. Så vidt jeg veit så hverken voldtar dere eller selger dop på plata.

Kanskje, kanskje ikke :ph34r:

Neida, jeg er ikke så farlig. Jeg er i tillegg det man kaller "vestlig innvadrer". Dvs, jeg kommer fra et vestlig land, og ikke Kongo eller Irak.

Lenke til kommentar

Med fare for å virke rasistisk (og det er godt mulig jeg faktisk er det til en grad) kan det hende at det er nettopp der det ligger. Det blir ikke den store kulturkollisjonen. Når man er oppvokst med et helt annet verdensbilde og kultur så er det garantert vanskligere å omstille seg til de normer som gjelder her i Norge.

Lenke til kommentar

Med fare for å virke rasistisk (og det er godt mulig jeg faktisk er det til en grad) kan det hende at det er nettopp der det ligger. Det blir ikke den store kulturkollisjonen. Når man er oppvokst med et helt annet verdensbilde og kultur så er det garantert vanskligere å omstille seg til de normer som gjelder her i Norge.

Var en debatt om det i radioen på fredag. Ikke at jeg liker radio, men når den står på i bilen så får man det gjerne med seg. Men forstår at det er vanskeligere for enkelte å bli vant til systemet i Norge enn for andre. Ikke at det unskylder dem.

Fikk forøvrig liv i tråden om Radovan Karadzic igjen. Folk fra et område hvor det har vært så mye elendiget kan jo være et godt eksempel på folk som har vansker for å tilpasse seg Norge vel så mye som folk fra Irak. ;)

Lenke til kommentar

Helt sant, Slimda? Har hørt det er sånn derre tallrekke jeg. Hva er gateadressa til pc'n min da?

Jeg vet ikke hvilken adresse PC-en din har, men internt i nettverket har den vanligvis en 192.168-adresse. IPv4 som vi vanligvis kjører begynner å bli fullt, så man driver å dytter ut IPv6 for tiden.

Forskjellen mellom IPv4 og IPv6?

IPv4 består av 32 bits. Det vil si, 4.3 milliarder unike adresser (2^32).

IPv6 består av 128 bits. Det vil si sånn ca 2^128. Eller: 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,770,000,000. Sånn ca.

Lenke til kommentar

Det er lettere å begynne å rane og voldta når du kommer fra Irak hvor det er helt ok, enn når du kommer fra f.eks Sverige, USA eller Frankrike hvor det er like bannlyst som i Norge.

Hvorfra har du det at det er lov å rane i Irak? Under Saddam Husseins regime ble man hengt og like etter innvasjonen i 2003 ble man skutt.

Lenke til kommentar

Det er lettere å begynne å rane og voldta når du kommer fra Irak hvor det er helt ok, enn når du kommer fra f.eks Sverige, USA eller Frankrike hvor det er like bannlyst som i Norge.

Pokker ta. Nå skrev jeg langt innlegg om at tyveri ikke er OK i Irak og at Iraks rettsystem bygger på islamsk lære som bruker amputasjon som straff på tyveri. Så klarte jeg å slette hele innlegget.

Uansett er ikke tyveri godtatt i Irak, eller noe sted i verden. Med unntak av sigøynerkulturer.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken adresse PC-en din har, men internt i nettverket har den vanligvis en 192.168-adresse. IPv4 som vi

Hos meg er den 10.0.0.1

Tror det kommer ann på om du er koblet direkte til modemet, eller via en router. Via en router så er det 192.168.x.x, via modem er det 10.0.0.x

Tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken adresse PC-en din har, men internt i nettverket har den vanligvis en 192.168-adresse. IPv4 som vi

Hos meg er den 10.0.0.1

Følgende IPv4-ranger er reservert private nettverk:

10.x.x.x

172.16.x.x - 172.31.x.x

192.168.x.x

I tillegg er hele 127-rangen reservert loopback (din egen maskin). Noe som er total waste.

Så har vi noen ranger som er reservert forskning og amerikanske forsvaret. De husker jeg ikke i hodet desverre.

Uansett så er store deler av IPv4-rangen totalt umulig å benytte seg av. Det fører til at IPv4-krisen vil komme enda raskere. Vi er allerede godt i startgropen av den. Det blir mer og mer vanlig at ISPer tildeler ip-er i en av de tre private rangene og må foreta en ekstra NATing.

Utrolig nok så er det kontinentet som har kommet lengst når det gjelder utbygging av IPv6 et så unlikely choice som Afrika. Grunnen er at vi i Europa, Asia og resten av de mest utviklede landene har CORE-rutere hos ISP som er veldig gamle. Nettopp fordi vi var tidlig ute med utviklingen. Disse er dyre å bytte ut. I Afrika derimot så har utviklingen kun "nylig" begynt å ta av og dermed så har de nyere utstyr, som støtter også IPv6, fra første stund.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...