Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det er så kos å sitte med tekstinterfacet til Cisco og konfigurere. Velge om man skal kjøre RIP den ene dagen, EIGRP en annen dag, eller kanskje man har lyst til å kjøre OSPF en dag. Helst skulle jeg hatt flere rutere så jeg kunne trent meg litt på noen lab-er igjen. Spesielt BGP føler jeg at jeg har glemt mye av.

Og så har jeg lyst til å sette koble det hele opp mot en maskin jeg kjører som RADIUS-server. Slik at alle godkjente maskiner får full tilgang til det interne nettet og full internett-tilgang, mens ukjente maskiner havner i et gjeste-vlan som kun har begrenset internett.

Har en laptop med gåen skjerm som jeg kan bruke som RADIUS-server.

Høres tøft ut. Har hatt lyst til å lære om internet ganske lenge. Kanskje det er på tide å eksprimentere litt med nettverket her hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres tøft ut. Har hatt lyst til å lære om internet ganske lenge. Kanskje det er på tide å eksprimentere litt med nettverket her hjemme.

Det går an å laste ned oppgaver og bøker til CCNA og CCNP og lese seg opp selv og bare gå opp til sertifisering. Med CCNA så får du en god og grunnleggende kjennskap til hvordan internett og nettverk er bygget opp. CCNP bygger videre på CCNA. Lab-ene til oppgavene kan virtualiseres, men jeg anbefaler på det sterkeste å heller kjøpe noe billig bruktutstyr. Selv om det er for gammelt til å ha noen særlig nytteverdi for en bedrift så kan det være mer enn godt nok til opplæringsøyemed. De bøkene og oppgavene jeg snakket om koster penger da, men jeg regner med du er rutinert nok til å klare å finne det gratis noe sted. ;) Ikke at jeg oppfordrer til piratvirksomhet altså. Det ville jeg ALDRI gjort.
Lenke til kommentar

L4r5! Hopp på forkurs og join meg på kommunikasjonsingeniør neste år. \o/

Da må jeg fikse meg studiekompetanse først. Jeg er sånn taper som droppa ut veit du. Men med mine alderspoeng så tror jeg at jeg hadde kommet inn om jeg bare fikk fiksa studiekompetansen. Kanskje jeg skal få NAV til å dekke noe greier for meg.

Det høres gøy ut da.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

L4r5! Hopp på forkurs og join meg på kommunikasjonsingeniør neste år. \o/

Da må jeg fikse meg studiekompetanse først. Jeg er sånn taper som droppa ut veit du. Men med mine alderspoeng så tror jeg at jeg hadde kommet inn om jeg bare fikk fiksa studiekompetansen. Kanskje jeg skal få NAV til å dekke noe greier for meg.

Det høres gøy ut da.

trenger ikke studiekompetanse viss du tar forkurs!

Lenke til kommentar

trenger ikke studiekompetanse viss du tar forkurs!

Ikke? Nice. Jeg er ikke så inne i slikt så jeg trodde du måtte det. Jeg har jo allerede CCNA bestått og CCNP mangla jeg bare en av fem sertifiseringer for å få bestått så forkurset tror jeg at jeg burde klare.
Lenke til kommentar

Det høres gøy ut da.

Trenger ikke studiekompetanse. Jeg har jo heller ikke studiekompetanse, jeg er jo også en sånn en som droppa ut. ;) Forkurs ved noen skoler krever ikke annet enn at du har vært gjennom ungdomsskolen og er over atten. Andre vil gjerne at du har VK1. Eller realkompetanse.

Kom dog. ikke inn på forkurs i år fordi skolen jeg gikk på i fjor ikke klarte å sende ut vitnemål før opptaket var gjort. :(

Alt av papirer har du da ansvar for å sende inn selv. Forkurs går på lokalt opptak. Jeg glemte sende inn alle mine papirer, men ringte første studieuka og begynte uka etter. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Kom dog. ikke inn på forkurs i år fordi skolen jeg gikk på i fjor ikke klarte å sende ut vitnemål før opptaket var gjort. :(

Alt av papirer har du da ansvar for å sende inn selv. Forkurs går på lokalt opptak. Jeg glemte sende inn alle mine papirer, men ringte første studieuka og begynte uka etter. :)

Joda, det er jeg klar over, men når jeg ikke har fått vitnemålet før opptaket er gjort så er det ikke så mye jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar

kommer ikke inn på alle universitet osv, med forkurs, du kommer ikke inn på ntnu blant annet

De fleste som går forkurs er vel klar over dette, og går ikke forkurs for å gå forkurs, men for å skaffe seg den nødvendige kompetansen for å gå videre til det de har lyst til. Uten å måtte ta studiekompetanse, for så å bygge på med matte og fysikk. :)

Sk!ppy: De skolene jeg har sett på krever enten studiekompetanse, VG2, realkompetanse eller at du er over atten for å komme inn på forkurs, så jeg tviler. :)

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...