Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å? Jeg trodde at alle eldre har det supert, vi som er så rike og bor i et av verdens beste land.

Vi har det ganske bra, men det er alt etter hvem som ser etter egentlig.

Åja, sykehjem. Blander litt, da jeg er trøtt som ei fele. :p

Lett å blande det :)
Lenke til kommentar
Hva er så fælt med sykehjem? Har aldri vært på ett.
Var mer i de tankene at det er ikke så lett å se sine kjære være der og forfalle vil jeg tro.

Hvis du ikke har så burde du ta deg en tur...så du ser hva du kanskje kan ha i vente.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Å? Jeg trodde at alle eldre har det supert, vi som er så rike og bor i et av verdens beste land.

Vi har det ganske bra, men det er alt etter hvem som ser etter egentlig.

Åja, sykehjem. Blander litt, da jeg er trøtt som ei fele. :p

Lett å blande det :)

Ironi :) Jo vi har det bedre enn mange andre, men eldreomsorgen er ikke på langt nær bra nok.

Lenke til kommentar
Ironi :) Jo vi har det bedre enn mange andre, men eldreomsorgen er ikke på langt nær bra nok.
Er alltid rom for forbedringer. Mye reddes av det at de har sterke pårørende som orker å ta kampen med byråkratiet og vet hva en selv har krav på eller at man har pårørende som vet sine rettigheter.

Ikke alltid like bra med pårørende heller, husker vi hadde en der sønnen var lege...det var _ikke_ så koselig :\

Lenke til kommentar

Hva er så fælt med sykehjem? Har aldri vært på ett.

Tja, du har jo de hvor pasientene blir liggende alene på rommet sitt i sin egen avføring og ligger og roper på hjelp og at de har det vondt, og folk bare ignorerer det.

Akkurat det er helt jævlig, og en grunn til at jeg ikke er så alt for glad i å besøke mormor som bor i en omsorgsleilighet på et sykehjem.

Jeg liker å besøke henne, for hun har det bare bra og slikt, men å se flere av de andre der. *grøss*

Sånn var det da oldemor lå på sykehjem før hun døde også. Mange senil demente pasienter som så ut til å ha det ganske jævlig og det må ha vært jævlig for familiene deres når de kom på besøk og vedkommende de besøkte enten ikke husket hvem de var, eller forvekslet de med folk fra barndommen. Sånn var det med oldemor. Den eneste hun husket var farmor. Sin svigerdatter. Barn, barnebarn og oldebarn var borte vekk og / eller sett på som andre. Skremmende.

Lenke til kommentar
Tja, du har jo de hvor pasientene blir liggende alene på rommet sitt i sin egen avføring og ligger og roper på hjelp og at de har det vondt, og folk bare ignorerer det.

Akkurat det er helt jævlig, og en grunn til at jeg ikke er så alt for glad i å besøke mormor som bor i en omsorgsleilighet på et sykehjem.

Er flere ting å tenke på her og denne problemstillingen og mye lover du må forholde deg til tro det eller ei.

Fordi om at h*n har hatt uhell med avføring så kan h*n nekte når pleieren kommer for å hjelpe henne for eksempel og med mindre mennesket har blitt erklært "umyndig" osv så har du faktisk ikke lov til å gå inn med tvang for å stelle dette mennesket uansett om det er for han/hennes beste.

Vi har kurs på jobb om sosialhelsetjenesteloven §4-A (lovdata-link og du kan sette deg ned å prøve å lese denne om tvang og makt og det er slettes ikke enkel å rette seg etter selv om er psykisk utviklingshemmet er erklært umyndiggjort.

Les litt i den der og prøv å finne ut av når man kan få noen opp av en seng som er full av avføring og ikke..

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Vet hvordan det er. Har det forresten blitt bedre på sykehus? Det jeg jobba på for 6-7 år siden var forferdelig.

Gangene var fulle av senger med pasienter og i flere fløyer stanka det hovedsaklig urin og faenskap.

Og først ble fødeavdelinga nedlagt, så akutten og så IT-avdelinga. Det var relativt kjedelig.

Er flere ting å tenke på her og denne problemstillingen og mye lover du må forholde deg til tro det eller ei.

Fordi om at h*n har hatt uhell med avføring så kan h*n nekte når pleieren kommer for å hjelpe henne for eksempel og med mindre mennesket har blitt erklært "umyndig" osv så har du faktisk ikke lov til å gå inn med tvang for å stelle dette mennesket uansett om det er for han/hennes beste.

Vi har kurs på jobb om sosialhelsetjenesteloven §4-A (lovdata-link og du kan sette deg ned å prøve å lese denne om tvang og makt og det er slettes ikke enkel å rette seg etter selv om er psykisk utviklingshemmet er erklært umyndiggjort.

Les litt i den der og prøv å finne ut av når man kan få noen opp av en seng som er full av avføring og ikke..

Du sier noe der. Du jobber jo med det, gjør du ikke? Jeg er bare sivil og utenforstående og ser på grusomheten. Selvfølgelig er det mer enn øyet kan se, og det ligger vel alltids noe under, men det er grusomt å være der og se på det likevel.

Men hva med de som ikke utviklingshemmet og slikt og sier de vil ha hjelp, men ikke får?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Også alle dem som sitter alene hjemme uten å greie å ta vare på seg selv. Trygler å ber om å få komme seg til sykehjem el. Men det har vi ikke midler til.

Vi har neon slike i media nå og da, er dem heldig "finner" man da ut at man har kapasitet til den personen alikavel. Men alle de som havner utenfor.. :(

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Edit, hvis noe i lovverket ikke fungerer i praksis, så burde dette gjøres noe med. Ethvert enkeltmennesket behov burde komme i første rekke.

Lenke til kommentar
Du sier noe der. Du jobber jo med det, gjør du ikke? Jeg er bare sivil og utenforstående og ser på grusomheten. Selvfølgelig er det mer enn øyet kan se, og det ligger vel alltids noe under, men det er grusomt å være der og se på det likevel.

Men hva med de som ikke utviklingshemmet og slikt og sier de vil ha hjelp, men ikke får?

Nei jeg bare sier at vi får kursing i det og kan litt om det for morroskyld,noe å gjøre på fritiden cool.gif

Hva legger du i vil ha hjelp?

Som sier at de vil opp av senga fordi at de har hatt et uhell eller at de ikke kommer seg på butikken å får kjøpt seg lørdagskos fordi at det ikke er nok bemanning på stedet og de som er på jobb ikke ser det forsvarlig å forlate?

Også alle dem som sitter alene hjemme uten å greie å ta vare på seg selv. Trygler å ber om å få komme seg til sykehjem el. Men det har vi ikke midler til.

Vi har neon slike i media nå og da, er dem heldig "finner" man da ut at man har kapasitet til den personen alikavel. Men alle de som havner utenfor.. :(

Ikke like lett når kommunene skal ha ansvaret for disse plassene og det er kommunene som styrer disse sykehjemsplassene. Men faen heller,er ikke mye bedre at det blir statelig heller nå som alle helseforetakene er private foretak og alle de idiotene som har jobbet der i alle år forsatt sitter der.

Edit, hvis noe i lovverket ikke fungerer i praksis, så burde dette gjøres noe med. Ethvert enkeltmennesket behov burde komme i første rekke.

Det var heller et nytt innlegg du frøken ;)

Lovverket fungere veldig godt det, problemet er at få har kunnskap eller energi til å ta kampen,både de det gjelder og pårørende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...