Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg våkna kl 0700 i dag. Lysvåken.

Jeg våkna 8.15 lys våken, men tvang meg selv til å sovne igjen. Så våkna jeg kvart på ti og var dautrøtt igjen :p

Jeg våkna egentlig 6.15, men siden jeg la meg 02.00 så syntes jeg det var litt drøyt. menmen, så skinte morgensola på fjeset mitt igjennom verdens største vindu :\

 

 

Og Slimda: Jeg har ferie !

 

 

Lenke til kommentar

Synes Edda Media burde oppgradere serverene sine (igjen). For stor last?

Ikke for stor last. Bug i programvaren som kun merkes under stor last. Diskusjon.no er så stort at det er vanskelig for utviklerene av programvaren å teste for slike feil før det rulles ut. Faktisk så er det diskusjon.no som rapporterte buggen til IPB.

Problemet ligger i at en kommando som sletter gamle sessions blir stacket under høy last fordi serveren ikke rekker å slette dem fortløpende. Så vil den plutselig utføre ørten hundre slike slettekommandoer på en gang og det kveler serveren. Problemet er rettet i oppgraderingen til IPB3.1, som i følge drift snart skal rulles ut på forumet her. Drift har allerede slik jeg har forstått det satt i gang med en testoppgradering så det er bare et spørsmål om tid før de ruller det ut på "liveforumet".

Hvis du ser på veggen til diskusjon.no på facebook og blar litt tilbake så vil du finne frem til en link med en dypere forklaring om du er interresert i det tekniske.

 

edit: Det er selvsagt mulig det hadde hjulpet med en massiv oppgradering av servere, men det hadde blitt uforholdsmessig dyrt og unødvendig. Det blir som å sette inn et badekar fordi vasken av og til renner over, mens det egentlig hadde hjulpet å stake opp avløpet.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Hadde ikke gjort noe om denne buggen kunne blitt fikset snart, i hvertfall. Syns det har tatt en god stund nå.

Det har det. Drift pushet også på IPB for å få en hotfix de kunne implimentere mens de ventet på 3.1-oppgraderingen, men IPB ville ikke gi ut en fordi feilen er så integrert i selve programvaren at det ville vært komplisert å få til og kunne føre til nye problemer.
Lenke til kommentar

Men de vet hva feilen er? Er det ikke mulig for Edda å endre feilen selv? Er kildekoden låst?

Invision Power Board (som er programvaren forumet bruker) er kommeriell programvare og har derfor ikke åpen kildekode. Ved dyp analyse av hva som foregikk og hvilke kommandoer som ble kjørt når forumet hang seg opp så klarte Drift å identifisere hvor problemet lå. Men siden de ikke har tilgang til kildekoden så er det lite de får gjort på egenhånd. De har optimalisert forumet så godt det lar seg gjøre på den nåværende utgaven av IPB. Desverre er det ikke bare-bare å kjøre ut en oppgradering til 3.1 fordi diskusjon.no er sterkt modifisert i forhold til standardutgaven. Det nyter vi faktisk ganske godt av. "Mine innlegg" finnes for eksempel ikke i utgangspunktet og er en modul gutta på Drift har kodet selv i fra bunnen av.
Lenke til kommentar

Skal på hytta i kveld, blir litt på forumet når jeg knabber netcomdingsen til papps. Blir digg med båt :!:

 

Kjipt med mye brennmaneter i år :(

Jeg vil fiske makrell, ikke manet.

 

Også har jeg lastet ned fått tak i seks sesonger av The Sopranos (alle?) :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...