Christiαno Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Nope, høres grusomt ut. At omtrent alle ord i disse dager skal ha en a-ending er en stor missoppfattning! Ikke alle ord. Men noen ord kan bli spart for det, som for eksempel hytte. -en endinger i alle ord er da også grusomt. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Kommer an på hvor i Norge du er fra, evt. hvor i Norge hytten ligger. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Nope, høres grusomt ut. At omtrent alle ord i disse dager skal ha en a-ending er en stor missoppfattning! Hunkjønnsord skal alltid slutte på A. Det er ikke noen ny greie. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Som sunnmøring, må jeg si at det østlandske "språk", er forferdelig. Men resten av dialektnorge har mye deilig. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Men resten av dialektnorge har mye deilig. Noe spesielt du tenker på? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Nope, høres grusomt ut. At omtrent alle ord i disse dager skal ha en a-ending er en stor missoppfattning! Hunkjønnsord skal alltid slutte på A. Det er ikke noen ny greie. Men det faktum at vi kunne kuttet ut alle hunkjønnsord, fordi man kan bruke hannkjønnsendinger på alle hunkjønnsord, og det høres ofte like bra / bedre ut, det er det alt for få som tenker på. Jeg drar gjerne til hytten i sommer for å slappe av i solen. Vi tar selvfølgelig bilen. Det høres og ser mye bedre ut enn: "Jeg drar gjerne på hytta i sommer for å chille i sola. Vi tar selvfølgelig bila." Eller som de ville sagt det her rundt meg: "Æ drar gjærn på høtta i sommer for å chill i sola. Vi kjøre seff bila." *grøsse* Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Say what? Morra di og ett syltetøyglass bruk fantasien Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Fantastisk innlegg Datasmurf! Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Og si hytten blir rett og slett feil, jeg er åpen for dialekter....men hytten blir feil!!! 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Nope, høres grusomt ut. At omtrent alle ord i disse dager skal ha en a-ending er en stor missoppfattning! Hunkjønnsord skal alltid slutte på A. Det er ikke noen ny greie. Men det faktum at vi kunne kuttet ut alle hunkjønnsord, fordi man kan bruke hannkjønnsendinger på alle hunkjønnsord, og det høres ofte like bra / bedre ut, det er det alt for få som tenker på. Jeg drar gjerne til hytten i sommer for å slappe av i solen. Vi tar selvfølgelig bilen. Det høres og ser mye bedre ut enn: "Jeg drar gjerne på hytta i sommer for å chille i sola. Vi tar selvfølgelig bila." Eller som de ville sagt det her rundt meg: "Æ drar gjærn på høtta i sommer for å chill i sola. Vi kjøre seff bila." *grøsse* Hæ? Nå kommer du med ikke gyldige setninger. Det er ikke alle ord som er valgfritt. F.eks bila. Det er ikke et ord. Bil er et hankjønnsord. En bil, biler, bilene osv. Man kan ikke sette på a- endinger på absolutt hva man vil. Så den riktige setningen blir: (den 2) "Jeg drar gjerne til hytta i sommer for å slappe av i sola. Vi tar selvfølgelig bilen." (jeg forstod heller ikke hvorfor du puttet inn ordet "chille" her) Det blir jo 2 setninger med forskjellig ordbruk..Er "chille" i det hele tatt godkjent av norsk språkråd? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Nope, høres grusomt ut. At omtrent alle ord i disse dager skal ha en a-ending er en stor missoppfattning! Hunkjønnsord skal alltid slutte på A. Det er ikke noen ny greie. Men det faktum at vi kunne kuttet ut alle hunkjønnsord, fordi man kan bruke hannkjønnsendinger på alle hunkjønnsord, og det høres ofte like bra / bedre ut, det er det alt for få som tenker på. Jeg drar gjerne til hytten i sommer for å slappe av i solen. Vi tar selvfølgelig bilen. Det høres og ser mye bedre ut enn: "Jeg drar gjerne på hytta i sommer for å chille i sola. Vi tar selvfølgelig bila." Eller som de ville sagt det her rundt meg: "Æ drar gjærn på høtta i sommer for å chill i sola. Vi kjøre seff bila." *grøsse* "Jeg drar gjerne på hytta i sommer for å chille i sola. Vi tar selvfølgelig bilen." Et kompromiss høres heller bedre ut, synes nå jeg. Og forresten, norsk har tre kjønn. Folk burde begynne å godta det snart. Endret 24. juni 2010 av Chris9 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Datasmurf fails at basic norsk. 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Nope, høres grusomt ut. At omtrent alle ord i disse dager skal ha en a-ending er en stor missoppfattning! Hunkjønnsord skal alltid slutte på A. Det er ikke noen ny greie. Men det faktum at vi kunne kuttet ut alle hunkjønnsord, fordi man kan bruke hannkjønnsendinger på alle hunkjønnsord, og det høres ofte like bra / bedre ut, det er det alt for få som tenker på. Jeg drar gjerne til hytten i sommer for å slappe av i solen. Vi tar selvfølgelig bilen. Det høres og ser mye bedre ut enn: "Jeg drar gjerne på hytta i sommer for å chille i sola. Vi tar selvfølgelig bila." Eller som de ville sagt det her rundt meg: "Æ drar gjærn på høtta i sommer for å chill i sola. Vi kjøre seff bila." *grøsse* Hæ? Nå kommer du med ikke gyldige setninger. Det er ikke alle ord som er valgfritt. F.eks bila. Det er ikke et ord. Bil er et hankjønnsord. En bil, biler, bilene osv. Man kan ikke sette på a- endinger på absolutt hva man vil. Så den riktige setningen blir: (den 2) "Jeg drar gjerne til hytta i sommer for å slappe av i sola. Vi tar selvfølgelig bilen." (jeg forstod heller ikke hvorfor du puttet inn ordet "chille" her) Det blir jo 2 setninger med forskjellig ordbruk..Er "chille" i det hele tatt godkjent av norsk språkråd? ikke-gyldige* Du får ha meg unnskyldt, 22 år i Trøndelag gjør noe med språket mitt. Du har selvfølgelig helt rett i at bil er et hankjønnsord. Det gjelder selvfølgelig ikke i Trøndelag. Men så igjen, få regler for språk gjelder i Trøndelag. Og chille burde absolutt ha blitt godtatt til nå. Jeg har prøvd å kontakte norsk språkråd om å innlemme akkurat det engelske ordet i språket vårt. Vel, det og chillax. Og samtidig få dem til å slutte med å finne (og å mislykkes totalt i de aller fleste tilfellene) fornorskede ord av helt legale og brukbare engelske ord. Til nød og neppe kan man si vivid imaginasjon i stedet for vill fantasi, men det beste sånn sett er nå likevel bare å si vivid imagination. Selv om jeg elsker det norske (noen vil si det danske, men så lenge det ikke høres ut som om vi snakker med poteter i halsene våre, er det fortsatt langt fra dansk. Vi teller ikke på en helt merkelig måte, så nok en gang, er vi utenfor akkurat det.) språket, så har det sine mangler og hull. Og det er ofte så mye enklere å putte inn engelske ord der (vivid, imagination, chill), for ikke å snakke om slang og dialekt. Hadde jeg fått det som jeg ville, hadde jeg selvfølgelig ikke hatt noe trøndersk i bastard-dialekten min, men kun snakket stavangersk og riksmål (evt. bokmål), men slik er det dessverre ikke. Som sunnmøring, må jeg si at det østlandske "språk", er forferdelig. Men resten av dialektnorge har mye deilig. Nja. Det er vel egentlig bare dialekten fra Stavanger som er deilig, alle andre dialekter i Furet Værbitt kan ta seg en bolle. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg vil også ha en dialekt! Jeg snakker en merkelig blanding av norskengelsk med en liten smak av østlending. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg er glad jeg ikke bruker hunnkjønnsord. Gamle bergensere sier til og med "barnene", jeg sier "ungene". Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg sier "ungane", jeg. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Bergensk er grusomt! Eller, er jo en smaksak da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg