Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn her står det:

Jepp, som nevnt, Cluster Size.

 

Hvis du åpner Command Prompt (start -> cmd) og skriver chkdsk (Check Disk), vil du etterhvert få opp bytes in each allocation unit, eller byte i hver tildelingsenhet på norsk. Tallet der viser hvor stor clusteren din er i bytes.

 

Hos min PC, er cluster size 4096 bytes. Det vil si at enhver fil må til alle tides kunne "deles" på 4096. Så om jeg har en fil på 4097 bytes, vil den ta opp 8192 bytes på harddisken.

 

Forståelig nå? :)

 

(Ps; sjekk noen filer du har. Del størrelsen på filen med cluster size, og så deler du hvor stor plass den bruker på cluster size.)

Lenke til kommentar

Hater når folk som snuser åpner snusboksen sin og begynner å baker. Faen det lukter ekkelt! Spesielt når folk gjør det på kinoen eller i et annet lukket lokale. Blir rett og slett kvalm og må holde pusten til de er ferdige med den helvetes greien og får lukket boksen sin igjen. Jeg har ikke vært borti noe snus som lukter noe annet enn kvalme. Så det så.

Gråt en elv

Lenke til kommentar

Sånn her står det:

Jepp, som nevnt, Cluster Size.

 

Hvis du åpner Command Prompt (start -> cmd) og skriver chkdsk (Check Disk), vil du etterhvert få opp bytes in each allocation unit, eller byte i hver tildelingsenhet på norsk. Tallet der viser hvor stor clusteren din er i bytes.

 

Hos min PC, er cluster size 4096 bytes. Det vil si at enhver fil må til alle tides kunne "deles" på 4096. Så om jeg har en fil på 4097 bytes, vil den ta opp 8192 bytes på harddisken.

 

Forståelig nå? :)

 

(Ps; sjekk noen filer du har. Del størrelsen på filen med cluster size, og så deler du hvor stor plass den bruker på cluster size.)

Åja, så den runder alltid opp? Så hvis cluster size er for eksempel 45 og jeg har en fil på 50, så runder den opp til 90?

Lenke til kommentar

Åja, så den runder alltid opp? Så hvis cluster size er for eksempel 45 og jeg har en fil på 50, så runder den opp til 90?

 

Stemmer.

For å få plass til en fil på 50 kB, så fyller den først opp en cluster på 45 kB, de siste 5 kB går til neste 45 kB cluster.

40 kB er dermed waste, siden to filer ikke kan dele på en cluster.

Lenke til kommentar

Dette lærte jeg forresten for 10 minutter siden via googling. Da har dagen oppnådd sitt formål, å lære meg noe nytt.

 

Sant. Så hvis man vil bruke optimalt med plass, lager man filer på størrelse som kan deles på det taller, eller like under?
Med tanke på at det er snakk om 4 kilobyte (på min PC), er ikke det særlig viktig å tenke over.
Lenke til kommentar

Sant. Så hvis man vil bruke optimalt med plass, lager man filer på størrelse som kan deles på det taller, eller like under?

 

Men det er vanskelig å bestemme størrelsen på en fil, derfor tilpasser man clusterstørrelse etter hva som skal lagres på disken.

Store cluster gir kjappere filsystem, men også mer bortkastet diskplass.

Så da spørs det hva som er viktig, hastighet eller å bruke minst mulig plass.

Lenke til kommentar

Hater når folk som snuser åpner snusboksen sin og begynner å baker. Faen det lukter ekkelt! Spesielt når folk gjør det på kinoen eller i et annet lukket lokale. Blir rett og slett kvalm og må holde pusten til de er ferdige med den helvetes greien og får lukket boksen sin igjen. Jeg har ikke vært borti noe snus som lukter noe annet enn kvalme. Så det så.

 

Jeg blir utrolig kvalm av de som absolutt skal lukte parfyme og nydusjet på kino. Det er mye verre enn snus faktisk, for den lukta går ikke bort med mindre folket går ut, noe som ikke er veldig sannsynlig når man sitter på kino. :(

Lenke til kommentar

Hater når folk som snuser åpner snusboksen sin og ...

Jeg blir utrolig kvalm av de som absolutt skal lukte parfyme og nydusjet på kino. Det er mye verre enn snus faktisk, for den lukta går ikke bort med mindre folket går ut, noe som ikke er veldig sannsynlig når man sitter på kino. :(

Ja, det er jeg enig i. Folk skal generelt lukte minst mulig. Parfyme skal man kun lukte når man er helt nær en person, klemmer eller kliner.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...