Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4. klasse?

Det frister noe veldig. Jeg orker ikke å studere med en gang etter vidregående og jeg har lite lyst til å sitte i kassa på rema et helt år.

What to do?

Har sliti med forsinket søvnfasesyndrom i hele livet mitt fram til i 2. klasse nå. Og i begynnelsen av 2. klasse var jeg så dårlig at jeg valgte å gå et år ekstra for å konsentrere meg mer om enkelte fag. Forsinket søvnfasesyndrom går ut på at den biologiske klokken inne i hodet mitt er forskyvet sånn at jeg ikke sovna før 2-3 tiden om natten. Har "kurert" det nå med en sunn døgnrytme da :)

Lenke til kommentar

Forsinket søvnfase er urettferdig stemplet som noe feil. Det er jo helt normalt. Hvorfor skal A-menneskene få styre samfunnet? dontgetit.gif

Selv kurerte jeg det ved å splitte søvnen utover dagen. Normal søvn fra 2-7, og søvn på passende tidspunkter underveis i dagen. F.eks ved å sove gjennom timer med fag jeg hadde kontroll på, og å sove en liten time eller to når jeg kom hjem fra skolen.

Det funket fint, og etter vgs kunne jeg velge og vrake i omtrent alt av høyskoler og universiteter her i landet. new_woot.gif

Lenke til kommentar

Forsinket søvnfase er urettferdig stemplet som noe feil. Det er jo helt normalt. Hvorfor skal A-menneskene få styre samfunnet? dontgetit.gif

Hva i alle dager prater du om? Sier jo seg selv at det ikke funker 3-4 timers søvn hver natt. Sove i timer hadde jeg heller ikke råd til selv om det mer eller mindre ufrivillig ble sånn.

Lenke til kommentar

Det sier ikke seg selv at 30% av befolkningen skal bestemme døgnrytmen til 95% av befolkningen.

Hvor har du de tallene fra? Vet ikke hvor ille søvnproblemer du har/hadde eller om du i det hele tatt fikk diagnosen, men det er forskjell på å sitte på dataen eller drive med andre ting til langt på natt enn å prøve å sove i flere timer over flere år. Det sliter kolossalt på psyken din.

Edit: når jeg sov på dagen ble det bare værre om natten, endte med at jeg snudde døgnet helt.

Endret av Aleks
Lenke til kommentar

Det sier ikke seg selv at 30% av befolkningen skal bestemme døgnrytmen til 95% av befolkningen.

Det er da mer enn 30% av befolkningen som foretrekker å sove når det er mørkt, og være våken når det er lyst. Og ikke minst, ingen tvinger deg til å sove på noe som helst tidspunkt, med unntak av at skole er obligatorisk her til lands.

Lenke til kommentar

Har sliti med forsinket søvnfasesyndrom i hele livet mitt fram til i 2. klasse nå. Og i begynnelsen av 2. klasse var jeg så dårlig at jeg valgte å gå et år ekstra for å konsentrere meg mer om enkelte fag. Forsinket søvnfasesyndrom går ut på at den biologiske klokken inne i hodet mitt er forskyvet sånn at jeg ikke sovna før 2-3 tiden om natten. Har "kurert" det nå med en sunn døgnrytme da :)

Er det en ting jeg er flink til, så er det å legge meg når jeg skal. Som regel. Men nå sliter ikke jeg med forsinket søvnfasesyndrom heller da :p

Betyr det at du sover like mye som andre, men ikke får sove før veldig sent? Hadde dette forandret seg om du var i et annet sted av verden?

Lenke til kommentar

Er det en ting jeg er flink til, så er det å legge meg når jeg skal. Som regel. Men nå sliter ikke jeg med forsinket søvnfasesyndrom heller da :p

Betyr det at du sover like mye som andre, men ikke får sove før veldig sent? Hadde dette forandret seg om du var i et annet sted av verden?

Kan sove veldig lenge ja, men skolen begynner jo klokka 8. Om det hadde forandret seg om jeg var en annen plass i verden er en interessant teori, men den biologiske klokken fungerer blant annet på lys og mørket og den slo ikke inn før etter det var mørkt. Er jammen ikke sikker :p Akkurat nå holder jeg en fast døgnrytme ved at jeg legger meg klokken 11 og står opp klokken 7

Lenke til kommentar

15-30% av befolkningen er rene A-mennesker. A-menneskene er i undertall, men de har klart å ta kontroll over verden.

Selvfølgelig er det normalt å sove når det er mørkt - men det burde være rom for større individuell variasjon på når man står opp enn det er i dag.

Vil man så går det forbløffende greit å sove gjennom større deler av skoledagen. Det er rom for å være grusomt uproduktiv i den norske skolen, siden alle skal med og de smarteste er nedprioritert.

--

Har ingen diagnose, men vet med 100% sikkerhet at jeg faller godt innenfor kriteriene.

Min foretrukne søvnperiode ligger på 02:30-04:00 - 12:00-15:00. Faller bestandig tilbake til denne rytmen når jeg ikke tvinger gjennom det å stå opp tidlig. Jeg er immun mot vekkerklokker, og kun gjentatt telefonvekking fungerer. Jeg kan kun forflytte rytmen lenger inn i natten, andre veien er klin umulig.

Sånn har det vært siden ungdomsskolen, og det holder på å bli noen år siden. Sånn er det uavhengig av hva jeg gjør om kveldene. Plages ikke nevneverdig med det til daglig, siden det kun går meget drastisk ut over hvor godt hodet fungerer når jeg får for lite søvn - og jeg har såpass til mentalt talent å ta av at selv når jeg er sterkt redusert av søvnmangel og prøver å tenke i feil tid av døgnet så går det bra.

Lenke til kommentar

15-30% av befolkningen er rene A-mennesker. A-menneskene er i undertall, men de har klart å ta kontroll over verden.

Selvfølgelig er det normalt å sove når det er mørkt - men det burde være rom for større individuell variasjon på når man står opp enn det er i dag.

Vil man så går det forbløffende greit å sove gjennom større deler av skoledagen. Det er rom for å være grusomt uproduktiv i den norske skolen, siden alle skal med og de smarteste er nedprioritert.

--

Har ingen diagnose, men vet med 100% sikkerhet at jeg faller godt innenfor kriteriene.

Min foretrukne søvnperiode ligger på 02:30-04:00 - 12:00-15:00. Faller bestandig tilbake til denne rytmen når jeg ikke tvinger gjennom det å stå opp tidlig. Jeg er immun mot vekkerklokker, og kun gjentatt telefonvekking fungerer. Jeg kan kun forflytte rytmen lenger inn i natten, andre veien er klin umulig.

Sånn har det vært siden ungdomsskolen, og det holder på å bli noen år siden. Sånn er det uavhengig av hva jeg gjør om kveldene. Plages ikke nevneverdig med det til daglig, siden det kun går meget drastisk ut over hvor godt hodet fungerer når jeg får for lite søvn - og jeg har såpass til mentalt talent å ta av at selv når jeg er sterkt redusert av søvnmangel og prøver å tenke i feil tid av døgnet så går det bra.

Hvorfor tror du A-menneskene har tatt kontroll da? Har fremdeles lyst på en kilde på tallene dine. Høres ut som forsinket søvnfasesyndrom, men det kan du aldri vite uten å bli testa for det med medisinsk utstyr. Hjernen og kroppen vår er så avansert at det kan være mye annet.

Lenke til kommentar

Det er da ingen som tvinger deg til noen som helst døgnrytme. Hvis jeg eier en butikk, er det min rett å stenge og åpne når jeg føler for det. Om jeg driver bedrift, så er det opp til meg å bestemme når du skal jobbe, så lenge du vil jobbe for meg. Hvis du ikke kan stå opp så du rekker min butikk, så får du handle hos noen andre. Hvis du ikke vil jobbe når jeg vil at bedriften min skal være i drift, så er det bare å finne en annen jobb.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan A-menneskene tvinger deg til noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...