Romis Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Er det noen ide å ha sopp på omelett? blir de ikke veldig lite stekt, da? Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 snip snip Ja, unødvendig med nynorsk som sidemål. Skolen skal lære deg det du trenger for å fungere i samfunnet. Du trenger ikke å lære nynorsk, du trenger å lære deg å skrive korrekt bokmål. Den lille minoriteten som har nynorsk som hovedmål må selvfølgelig få lov til å lære det, på samme måte som samer får lære samisk, og innvandrere får lære morsmålet sitt. Men det er ingen grunn til at hele landet skal lære seg nynorsk. Vi er 5 millioner innbyggere, vi trenger ikke mer enn ett språk. De som ønsker det må gjerne lære seg to, og ett språk bør alle lære seg, slik at alle innbyggerne kan kommunisere med hverandre. Det er da logisk at dette ene er bokmål, da det er det desidert største av de to skriftspråka. Skulen skal lære deg det du treng for å fungere i samfunnet ja, og i mange tilfelle er det ei GOD forutsetjing for å fungere i samfunnet at ein beherskar nynorsk som skriftspråk. Sei at du jobbar som sakshandsamar i ein eller annan etat, og du mottek eit klagebrev frå ein bonde som har ordlagt seg på den tjukkaste nynorsken ein kan oppdrive. Om du ikkje skjønar kva som står der fordi du gav blanke i undervisninga på skulen, er det ditt problem. Og problemet er at du ikkje fungerer slik du skulle ha fungert. Her har me sjølvsagt fleire nivå mtp. det å "fungere i samfunnet", men du tek poenget. Absolutt INGEN har vondt av å lære litt om sidemål, og eg har ingen sympati med dei som syt og klagar på at det er obligatorisk undervisning. På min studiestad er det ikkje sjeldan eg høyrer studentar som syt og bitchar om at dei må lese pensumlitteratur på sidemål. Men ka faen, det er jo ingen som har tvinga nokon til å ta høgare utdanning, og når pensum då er på nynorsk har dei kun seg sjølve å takke. Vidare er det jo nesten hysterisk korleis du samanliknar etninske folkegrupper og innvandrarar med dei som har nynorsk som morsmål og skriftspråk. Arrogansen lenge leve! Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Synes selv religion ( RLE ) er helt unødvendig å lære om, det kunne vært et valgfritt fag. Utrolig unyttig å lære om myter og fabler som folk skrev ned i bøker for tusen år siden. Let the flamewar begin. Endret 3. mai 2010 av Romis Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Synes selv religion ( RLE ) er helt unødvendig å lære om, det kunne vært et valgfritt fag. Utrolig unyttig å lære om myter og fabler som folk skrev ned i bøker for tusen år siden. Let the flamewar begin. Religionshistorie er veldig nyttig å ha oversikt over for å forstå de arkaiske ideene som folk fremdeles baserer troen sin på, men religionsundervisning er selvmotsigende siden religion er hjernevask. 1 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Flamewar? Alle burde jo være enig. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Jeg har ingen ting i mot å lære om moses som angivelig skal ha klart å skille et hav med en trestokk, men det er unødvendig å ha det som fag. Det hadde passet bra å ha på barneskolen, å lære om alle mulig historier fra religioner, men det er unødvendig å lære oss om religioner til andre, hvis vi er så utrolig opptatt av hva andre tenker kan vi slå det opp i Wikipedia. Det er så utrolig mye mer nyttig vi kan bruke skoletiden på, som for eksempel matte som utrolig mange elever sliter med. Flamewar? Alle burde jo være enig. Det er ikke sikkert alle kristne fanatikerne er enig i det. Endret 3. mai 2010 av Romis Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 http://www.youtube.com/watch?v=_QyYaPWasos Lenke til kommentar
Romis Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Sett den før. Collegehumor er genialt, men best er Jake and Amir. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Synes selv religion ( RLE ) er helt unødvendig å lære om, det kunne vært et valgfritt fag. Utrolig unyttig å lære om myter og fabler som folk skrev ned i bøker for tusen år siden. Let the flamewar begin. Religionshistorie er veldig nyttig å ha oversikt over for å forstå de arkaiske ideene som folk fremdeles baserer troen sin på, men religionsundervisning er selvmotsigende siden religion er hjernevask. Einig. Religion er rota til det meste som er vondt her i verda, og utan obligatorisk undervisning om religionshistorie trur eg mange har liten evne til å forstå verdsbiletet slik det har vore- og er i dag. Rein undervisning av t.d. kristendom er eg altså heilt imot. T.d. på barneskulane har det vore ein gjengangar at undervisninga har hatt meir preg av kristen forkynning enn framstilling av religion meir generelt. Veldig uheldig. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Det er ikke sikkert alle kristne fanatikerne er enig i det. Deres mening teller ikke, så lenge de holder på slik de gjør. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Hvor nærme eksamen kan en elev snakke med læreren? Minutter, timer, dager ? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Nå skal det stekes opp biff, pølser, sopp og hvitløk til lunsh. Ikke sant Glimti Bare nevn navnet ditt så går alle sammen bananas. Hva så. Er ikke jeg som bekymrer meg for vulkanaske nå. Jeg har ingen reiseplaner til Svalbard selvom jeg gjerne skulle vært der. Lenke til kommentar
Xanman Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Biff til lunsj? Lucky bastard! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg har ingen ting i mot å lære om moses som angivelig skal ha klart å skille et hav med en trestokk, men det er unødvendig å ha det som fag. Det hadde passet bra å ha på barneskolen, å lære om alle mulig historier fra religioner, men det er unødvendig å lære oss om religioner til andre, hvis vi er så utrolig opptatt av hva andre tenker kan vi slå det opp i Wikipedia. Det er så utrolig mye mer nyttig vi kan bruke skoletiden på, som for eksempel matte som utrolig mange elever sliter med. "Moses, blir du med og bader"? "Ingen vits, vannet bare deler seg". Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 http://www.dagbladet.no/2010/05/03/nyheter/innenriks/matvaner/11550093/ Nei fyyyy faen, kjenner jeg blir provosert her. 250gr kjøtt pr dag? Nei, skrekk og gru! Å gid, så farli'. Dessuten så er det tallet der dratt ut fra ræva fordi det er ren statistikk, så er det snitt, så er det flere faktorer som spiller inn, så det jævla tallet kan umulig være presist uansett. Either way, cry me a fucking river, sier jeg bare. lol jeg eter halvkilo/kilo med kjøtt til middag Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 lol jeg eter halvkilo/kilo med kjøtt til middag Miljøsvin ass. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 nå spiser jeg ikke bare kjøtt, og ikke kjøtt hver dag da, om det hjelper :o Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Ingenting hjelper, enden er nær! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 3. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg har ingen ting i mot å lære om moses som angivelig skal ha klart å skille et hav med en trestokk, men det er unødvendig å ha det som fag. Det hadde passet bra å ha på barneskolen, å lære om alle mulig historier fra religioner, men det er unødvendig å lære oss om religioner til andre, hvis vi er så utrolig opptatt av hva andre tenker kan vi slå det opp i Wikipedia. Det er så utrolig mye mer nyttig vi kan bruke skoletiden på, som for eksempel matte som utrolig mange elever sliter med. For ikke å glemme norsk og engelsk. Folk har så mange grammatikkfeil at halvparten er nok. Særskriving og og/å-feil opp og i mente. Og jeg sliter enda med og / å, og jeg er grammatikk-nazi og elsker norsk-faget. Hovedsaklig fordi lærerne mente at det ikke var så viktig at vi lærte / sleit med det. Det var viktigere å lære litteraturhistorie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg