Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+312

Frigata: Grusomt vanskelig er det ikke nei, men det er nok det som drar ned snittet mitt ja ;)

Datasmurf: Du har rett i at man lærer det samme i historie ja, er ganske kjedelig det også. Godt jeg bare har igjen et par mnd. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frigata: Grusomt vanskelig er det ikke nei, men det er nok det som drar ned snittet mitt ja ;)

Datasmurf: Du har rett i at man lærer det samme i historie ja, er ganske kjedelig det også. Godt jeg bare har igjen et par mnd. ^^

Det har han da virkelig ikke. Man lærer mye mere i nyere historie på videregående enn man gjorde på ungdomsskolen. Hvis ikke har dere hatt særdeles dårlige lærere.

Lenke til kommentar
Jeg har 5,4 i snitt og synes også at nynorsk er grusomt.

 

Dette kan jo ha rot i haldninga di til nynorsk. Når du seier at nynorsk er "grusomt", tek eg det for gitt at det er grusomt kjedeleg å måtte læra eit ekstra skriftspråk. For grusomt vanskeleg er det ikkje. Iallefall ikkje for deg som (påstår at du) har 5,4 i snitt.

Nei, det er ikke grusomt vanskelig, men grusomt unødvendig og grusomt kjedelig. Dessuten går det jo an å tenke på de som faktisk sliter. Skolesystemet er ikke lagd for de som har 5,4 i snitt.

 

Unødvendig med nynorsk som sidemål? Den må du forklare, for viss ikkje legg eg til grunn god gammaldags arroganse som grobotn for utsagnet.

 

Eg har dessutan fint lite med sympati til overs for dei som slit på skulen, for alle har i utgangspunktet like forutsetningar for å lukkast. Det heile kokar ned til haldning og stå på-vilje.

 

Greit nok, ein del av elevane i den norske skulen har det kanskje vanskeleg på heimebane, noko som kan påverke skulegangen i negativ retning. Dei eg snakkar om er bermen med arrogante rasshøl som "gir faaan i dette dritet" (les: nynorsk), og dei er det mange av. Du finn dei garantert i dei sentrale austlandsområda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har 5,4 i snitt og synes også at nynorsk er grusomt.

 

Dette kan jo ha rot i haldninga di til nynorsk. Når du seier at nynorsk er "grusomt", tek eg det for gitt at det er grusomt kjedeleg å måtte læra eit ekstra skriftspråk. For grusomt vanskeleg er det ikkje. Iallefall ikkje for deg som (påstår at du) har 5,4 i snitt.

Nei, det er ikke grusomt vanskelig, men grusomt unødvendig og grusomt kjedelig. Dessuten går det jo an å tenke på de som faktisk sliter. Skolesystemet er ikke lagd for de som har 5,4 i snitt.

 

Unødvendig med nynorsk som sidemål? Den må du forklare, for viss ikkje legg eg til grunn god gammaldags arroganse som grobotn for utsagnet.

Ja, unødvendig med nynorsk som sidemål. Skolen skal lære deg det du trenger for å fungere i samfunnet. Du trenger ikke å lære nynorsk, du trenger å lære deg å skrive korrekt bokmål. Den lille minoriteten som har nynorsk som hovedmål må selvfølgelig få lov til å lære det, på samme måte som samer får lære samisk, og innvandrere får lære morsmålet sitt. Men det er ingen grunn til at hele landet skal lære seg nynorsk. Vi er 5 millioner innbyggere, vi trenger ikke mer enn ett språk. De som ønsker det må gjerne lære seg to, og ett språk bør alle lære seg, slik at alle innbyggerne kan kommunisere med hverandre. Det er da logisk at dette ene er bokmål, da det er det desidert største av de to skriftspråka.

Lenke til kommentar
Ressursar kasta bort på kva? Nei, sidemålsundervisninga hjelp folk å få ein betre språkforståing i det heile, og gjer at ein blir flinkare i hovudmålet sitt som oftast.
Men er det virkelig nok til å ha et egent "fag" for sidemålet slik det er i dag?

 

Sidemål burde fjernes og settes som valgfritt videre opp til f.eks VGS og heller erstattes med andre mer fornuftige språk Tysk, spansk,fransk osv. da en vil heller tjene mer på å lære seg oppbyggingen av et annet språk en å drive å pirke på et språk som ligger såpass nærme bokmål at det er omtrent som å tisse i motvind...

Lenke til kommentar

Mikkel: Er ikke bare du som ler, Arnold er konge bra....og guvernør :roll:

 

Smurfen: Har slekt på for mange plasser...sier det noe om slekta puler rundt egentlig?

Det gjør så.

Vær stolt over at slekta di er laus! :p

Eller noe i den duren. Danielzu prater kronisk om farfaren sin som var så laus.

Jeg antar han slekter på ham.

Lenke til kommentar

Mikkel: Er ikke bare du som ler, Arnold er konge bra....og guvernør :roll:

 

Smurfen: Har slekt på for mange plasser...sier det noe om slekta puler rundt egentlig?

Det gjør så.

Vær stolt over at slekta di er laus! :p

Eller noe i den duren. Danielzu prater kronisk om farfaren sin som var så laus.

Jeg antar han slekter på ham.

Lenke til kommentar

Nynorsk er grusomt. Den slags burde alle være lykkelig fritatt for.

 

Klassisk douchebag å utbasunere noko slikt. Eg går utifrå at du ikkje gjer det så bra på skulen, og må ha noko å skulde på. Skjerpings!

 

Jeg sluttet på skolen for svært mange år siden.

 

Hvis flytrafikken blir stoppa pga. askesky fra Torsdag og utover så saksøker jeg Island...

 

Gleder meg til å høre hva slags søksmål du skal rette mot naturkreftene. Har du noe utkast enda?

 

Ja.

 

Ahem! Glimti!

 

Thats all! Peace be with you!

 

Høres ut som en rettsak du vinner lett...

Lenke til kommentar
Ingen gratulerte meg med dagen her :( Vell, smurf gjorde det på FB tidligere idag^^ Flink gutt :p
Ingen som har oversikt over nårtid alle har bursdag lengre..

Eneste jeg husker er at Allyse har bursdag på samme dag som meg og...hmm...det var en eller annen jente, jeg tror det var Juliess som også har på samme dato, ellers så har jeg null oversikt.

 

Men gratulere med dagen! :)

Hvor mye XP er du oppe i nå?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...