Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klassisk douchebag å utbasunere noko slikt. Eg går utifrå at du ikkje gjer det så bra på skulen, og må ha noko å skulde på. Skjerpings!

Eg har byrja å skjøne at mange av bokmålsfolka ikkje skjønar forskjellane på "sidemål" og "nynorsk", fordi for DEI er jo det det same, og difor er det ikkje sidemål som burde bli valfritt, det er nynorsk som burde forsvinne. Mangel på kunnskap, diverre.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Nynorsk er grusomt. Den slags burde alle være lykkelig fritatt for.

 

Klassisk douchebag å utbasunere noko slikt. Eg går utifrå at du ikkje gjer det så bra på skulen, og må ha noko å skulde på. Skjerpings!

Hva slags forutsetninger har du for å anta noe slikt? Jeg har 5,4 i snitt og synes også at nynorsk er grusomt.

 

Eplefe: Du har rett, men jeg mener at å ha sidemål helt frem til 3. klasse vgs er unødvendig, etter tre år på ung.skolen med både nynorsk og bokmål har man lært nok av begge til å kunne finne ut hva man trives best med.

Edit: leifer -.-

Endret av Slettet+312
Lenke til kommentar

Eg tykkjer dykk tar feil. Å ha nynorsk frem til ein er ferdig med grunnskuleutdanninga er nødvendig fordi om ein seinare tek seg arbeid i det offentlege skal ein beherske båe språka, fordi folk har rett til å få svar på det dei sendar inn på eiga målform. Så sjølv om ein har bestemt seg for at ein føretrekk ein av måla, vere seg nynorsk eller bokmål burde ein ha båe fram til ein kanskje har bestemt seg for ein yrkesveg og. Dette er ting tilnærma ingen tenkjer på, og det er jo litt dumt for dei som "drit i nynorsken".

Lenke til kommentar

Hei kids! Jeg skal pimpe Munkholmen til totalproduksjonen vår.

Tips til å gjøre en turistattraksjon mer creepy og klar for spøkelser og munker?

At det er midt på natta, med kun fakler som lys.

Vi får ikke lov til å ha det senere enn rundt fem på ettermiddagen, samt at det foregår nå i mai / juni, så mørkt blir det ikke.

Vi har tenkt på faklene allerede, det burde være nok for oss, men så må vi samtidig ha nok lys til filminga og alt det andre. Kjedelig å vandre rundt i mørke ganger med utstyr til noen hundre tusen. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Eplefe: Jeg hadde nynorsk hele barneskolen og ungdomskolen. Og som du ser behersker jeg bokmål. Sidemål på vgs er borkasta resurser og tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Skoletimer som kunne blitt brukt på matte. Når folk i 3.klasse trenger forklaring på hva gjennomsnitt er, er det tydelig at det er alt for lite matte/for få lærere.

Lenke til kommentar

Eg tykkjer dykk tar feil. Å ha nynorsk frem til ein er ferdig med grunnskuleutdanninga er nødvendig fordi om ein seinare tek seg arbeid i det offentlege skal ein beherske båe språka, fordi folk har rett til å få svar på det dei sendar inn på eiga målform. Så sjølv om ein har bestemt seg for at ein føretrekk ein av måla, vere seg nynorsk eller bokmål burde ein ha båe fram til ein kanskje har bestemt seg for ein yrkesveg og. Dette er ting tilnærma ingen tenkjer på, og det er jo litt dumt for dei som "drit i nynorsken".

Nei, man har ikke lengre krav på å få svar på den målformen man kontakter det offentlige på. Og hadde man hatt det, hadde det vært fort gjort å forandre på det.

 

Rettelse: Jeg innbilte meg tydelig ting. Man har fortsatt krav på det. Men det forandrer ingenting, det er jo bare å enten A: ansette oversettere eller B: Kreve at folk skal kunne lese bokmål.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Jeg har 5,4 i snitt og synes også at nynorsk er grusomt.

 

Dette kan jo ha rot i haldninga di til nynorsk. Når du seier at nynorsk er "grusomt", tek eg det for gitt at det er grusomt kjedeleg å måtte læra eit ekstra skriftspråk. For grusomt vanskeleg er det ikkje. Iallefall ikkje for deg som (påstår at du) har 5,4 i snitt.

Lenke til kommentar

Eplefe: Jeg hadde nynorsk hele barneskolen og ungdomskolen. Og som du ser behersker jeg bokmål. Sidemål på vgs er borkasta resurser og tid.

Ikke enig. Altså i at det er bortkastede ressurser og tid.

Nyere historie er mer bortkastet spør du meg. Det har vi da lært i årevis, og når man lærer det samme om andre verdenskrig man lærte på barne- og ungdomsskolen ... Så ser jeg virkelig ikke vitsen med å gjøre det på VGS også.

Lenke til kommentar
Jeg har 5,4 i snitt og synes også at nynorsk er grusomt.

 

Dette kan jo ha rot i haldninga di til nynorsk. Når du seier at nynorsk er "grusomt", tek eg det for gitt at det er grusomt kjedeleg å måtte læra eit ekstra skriftspråk. For grusomt vanskeleg er det ikkje. Iallefall ikkje for deg som (påstår at du) har 5,4 i snitt.

Nei, det er ikke grusomt vanskelig, men grusomt unødvendig og grusomt kjedelig. Dessuten går det jo an å tenke på de som faktisk sliter. Skolesystemet er ikke lagd for de som har 5,4 i snitt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...