Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man har alle en vei og ta i livet, alles vei er forskjellige. Noen mener at høyere utdannelse er målet, noen mener det å finne noe man kan trives å jobbe med er mål nok, andre valg gjort for dem..noen har bare som mål å komme seg opp om morgenen.

 

Fatter ikke hvorfor dere skal gjøre hele greia så komplisert å sitte på et gjerde å si at min sannhet er den rette sannheten :roll:

Jeg har ikke sittet på noe gjerde og sagt noe slikt. Glimti kommer derimot med sleivkommentarer à la "du finner ikke kunnskap på skolen" og lignende. Det er flåsete. Han viser jo også en svært trangsynt holdning i postene etter den jeg quotet.

 

Trangsynt kan du selv være!

 

Forøvrig har jeg sagt at du ikke bare finner kunnskap på universitetet.

Eller for de som har forstått at skolen er feil sted for å søke kunnskap...

:roll:

 

Har du ikke lært at man ikke bare skal quote og bruke smiley i et innlegg?

 

Men ja, i utgangspunktet så er ike skolen det rette stedet for kunnskap. Så fort du kan bør du komme deg ut i arbeidslivet og heller slke om lærlingplass i den jobben du kunne tenke deg. Problemet til Natrich er jo tydeligvis at han synes det blir for bråkete i klassen. har opplevd slikeklasser selv, men jeg oppfattet det aldri som et problem. Ute i lærlings og arbeidslivet slipper du den slags fordi du da kun er blant dem som faktisk er interssert og ikke de som er der fordi de må. Utenom det så får du faktisk prøvd ut arbeidet istedefor å sitte ved en pult og glane på en tulling forran en tavle og det er garantert langt mer lærerikt. Det pleier også å hjelpe på motivasjonen bare å vite at man er ute av skolen og inne i arbeidslivet. :yes:

Du utviser jo akkurat den trangsyntheten både jeg og b-real sikter til her. Du kommer med løsningen. Du lærer masse ved å jobbe. Men du lærer minst like mye (bare en annen type kunnskap) ved å gå på skolen. Spesielt ved institusjoner for høyere utdanning. Det klarer du tydeligvis ikke innse.

Lenke til kommentar
Folk får ikke autoritet. Folk har autoritet. De får respekt.

 

Du har feil holdning til lærere. Når du er på skolen, skal du respektere læreren som autoritetsperson selv om du ikke respekterer han som privatperson. Er han en dust, så kan du rett og slett la være å møte opp i timene eller lignende. Eller i det minste holde kjeft i timen, og ta eventuelle personlige feider med vedkommende der det hører hjemme, og det er ikke i timen. Når læreren underviser har han krav på respekt. Hvis du "gir jamnt faen i autoritet" så får du sitte i et hjørne og holde kjeft, evt. gå din vei, og ikke ødelegge skolegangen til de andre.

 

Gå litt i eg selv nå. Er det mulig å bare unngå å ta det opp med vedkommende der og da? Hvis han/henne har oppført seg som et hatsymbol så man bare regne med å bli et hatsymbol for dem man har latt det gå utover og det uansett om det skjer i timen, i friminuttet eller utenfor skoletiden. og hvem har egentlig kontakt med lærere man hater i skoletiden? Når lærerne hyler og skirker så tar man igjen. Man tar ikke igjen i etterkant.

Du skal ikke respektere læreren for læreren sin skyld, men for dine medelevers skyld. Og man tar ikke igjen. Men man prøver å løse problemer. Problemer med lærerne lar seg best løse utenfor klasserommet.

Lenke til kommentar
Du utviser jo akkurat den trangsyntheten både jeg og b-real sikter til her. Du kommer med løsningen. Du lærer masse ved å jobbe. Men du lærer minst like mye (bare en annen type kunnskap) ved å gå på skolen. Spesielt ved institusjoner for høyere utdanning. Det klarer du tydeligvis ikke innse.

 

Slutt nå å gnåle om trangsynthet! Jeg har forstått alt gnålet om utdanning og undervisning, men det betyr ikke at jeg er enig i det. Skal du få samme type lærdom ved skole må du forlate skolen og gå ut i praksissplass og da kan du like gjerne droppe skolen og jobbe på heltid.

Lenke til kommentar
Og for å oppnå det er du avhengi av total stillhet i klassen når læreren snakker?

 

Jeg krever ikke at det skal være total stilhet, at man skal høre nålen treffer gulvet, alt jeg ber om er at folk kan vise respekt for lærer og medelever i den forstand at læreren slipper å stoppe opp pga bråk og forstyrre andre elever.

 

Jann - Ove, ja jeg takler det, denne diskusjonen startet egentlig kun med en liten irritasjonspost der og da fra min side

Edit: Legger til at det kan faktisk bli mye i mengden når bråket gjentar seg...

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Du utviser jo akkurat den trangsyntheten både jeg og b-real sikter til her. Du kommer med løsningen. Du lærer masse ved å jobbe. Men du lærer minst like mye (bare en annen type kunnskap) ved å gå på skolen. Spesielt ved institusjoner for høyere utdanning. Det klarer du tydeligvis ikke innse.

 

Slutt nå å gnåle om trangsynthet! Jeg har forstått alt gnålet om utdanning og undervisning, men det betyr ikke at jeg er enig i det. Skal du få samme type lærdom ved skole må du forlate skolen og gå ut i praksissplass og da kan du like gjerne droppe skolen og jobbe på heltid.

Hæ? Samme type lærdom? Hva babler du om?

Poenget mitt er at du helt fint kan finne kunnskap i skolesystemet. Eller du kan finne den som lærling/i arbeidslivet. Du, på den andre siden, mener tydeligvis kun det siste er mulig.

Lenke til kommentar
Du skal ikke respektere læreren for læreren sin skyld, men for dine medelevers skyld. Og man tar ikke igjen. Men man prøver å løse problemer. Problemer med lærerne lar seg best løse utenfor klasserommet.

 

Man behandler folk slik de fortjener og selvsagt tar man igjen! Hva har du lært?

Herregud. At det er mulig. Barnehagementalitet på høyeste nivå.

Lenke til kommentar
Du utviser jo akkurat den trangsyntheten både jeg og b-real sikter til her. Du kommer med løsningen. Du lærer masse ved å jobbe. Men du lærer minst like mye (bare en annen type kunnskap) ved å gå på skolen. Spesielt ved institusjoner for høyere utdanning. Det klarer du tydeligvis ikke innse.

 

Slutt nå å gnåle om trangsynthet! Jeg har forstått alt gnålet om utdanning og undervisning, men det betyr ikke at jeg er enig i det. Skal du få samme type lærdom ved skole må du forlate skolen og gå ut i praksissplass og da kan du like gjerne droppe skolen og jobbe på heltid.

Hæ? Samme type lærdom? Hva babler du om?

Poenget mitt er at du helt fint kan finne kunnskap i skolesystemet. Eller du kan finne den som lærling/i arbeidslivet. Du, på den andre siden, mener tydeligvis kun det siste er mulig.

 

Jeg mener at skolen er unødvendig og det virker som du mener akkurat det samme ettersom du jo sier at man kan finne kunnskapen i arbeidslivet. Når man uansett skal ut i arbeidslivet før eller siden så er det ingen grunn til å bli på skolen lenger enn man må!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...