Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quakecry, studspes er veien å gå ;)
For de spesielt interesserte. ;)

Eller for de som ikke vil ta stilling til karriærevalg før det er absolutt nødvendig.

Eller for de som er glade i kunnskap. Eller for en haug med folk som har en plan som ikke innebærer å være håndtverker.

Eller for de som har forstått at skolen er feil sted for å søke kunnskap... ;)

Jeg skal gå med på at det sies mye rart i skolesystemet. Det er stort sett mindre jo lengre opp du kommer. For å få lov til å studere ved universitetet, må du gå noen år på videregående (hvor du også tilegner deg ganske mye kunnskap, selv om mye er tull og skremmende ofte direkte feil). Men universitetet er til gjengjeld et av de beste stedene å tilegne seg kunnskap.

Og du tror ikke det er mulig å lære seg noe uten å gå på universitet?

Selvfølgelig er det det. Men å studere ved universitetet er en av de beste måtene å tilegne seg kunnskap på.

Hvorfor ikke begynne rett på jobb som lærlign og ta det derfra?

Fordi en ikke kan det innen ganske mange fagfelter. Teoretisk kunnskap er også kunnskap.

Endret av WheelMan
*smekke på pungen for faulty quoting*
Lenke til kommentar

Man har alle en vei og ta i livet, alles vei er forskjellige. Noen mener at høyere utdannelse er målet, noen mener det å finne noe man kan trives å jobbe med er mål nok, andre valg gjort for dem..noen har bare som mål å komme seg opp om morgenen.

Fatter ikke hvorfor dere skal gjøre hele greia så komplisert å sitte på et gjerde å si at min sannhet er den rette sannheten :roll:

Lenke til kommentar

Kun et fåtall er i stand til å la vær å gå vgs. Typisk da deprimerte personer som gir faen i alt, og mobbeoffer som allerede har gitt opp alle tanker om passe inn i samfunnet. For resten så er det ikke fult så frivillig å gå vgs, og de gjør i hvertfall et forsøk.

Har man kun gjennomført vanlig grunnskole så blir man stigmatisert og diskriminert, og man får problemer senere. Det er ikke bare-bare å velge å ikke gå vgs.

Lenke til kommentar
Man har alle en vei og ta i livet, alles vei er forskjellige. Noen mener at høyere utdannelse er målet, noen mener det å finne noe man kan trives å jobbe med er mål nok, andre valg gjort for dem..noen har bare som mål å komme seg opp om morgenen.

Fatter ikke hvorfor dere skal gjøre hele greia så komplisert å sitte på et gjerde å si at min sannhet er den rette sannheten :roll:

Jeg har ikke sittet på noe gjerde og sagt noe slikt. Glimti kommer derimot med sleivkommentarer à la "du finner ikke kunnskap på skolen" og lignende. Det er flåsete. Han viser jo også en svært trangsynt holdning i postene etter den jeg quotet.

Lenke til kommentar
Lær dere quoting, folkens.

Mah hero! :love:

Men Glimti, jeg har gjort meg opp en mening, den har jeg presentert her.

Det kommer av og til mer vetugt ut av kjeften på en stum flue enn på de jeg går i klasse med.

Jeg klarer ikke folk som snakker i munnen på lærerer når man går gjennom stoff og andre ting. Når en lærer brenner for et fag som han har brent for i 30 år så er takken han får 25 ungdommer som snakker om alt, bortsett fra faget.

Hvis man går på skole så burde man vite hvorfor man går der. For å lære, ikke danne en ny lokal syklubb.

Da er problemet at du går i klasse med folk som snakker om feil ting. ;) Og hvis du er den eneste som hører på læreren slik du vil ha det til så burde du vel klage?

Merk deg at læreren jeg hadde på videregående den tiden jeg gikk der stadig gnålte om at nå var vi der frivillig. Det han aldri sa noe om var hvorvidt han frivillig hadde valgt å bli lærer, noe han selvsagt hadde.

En annen ting med lærere er at hvis to eller tre elever ikke følger med så blir de til slutt rasende på andre og lærere som leker tøffinger når bare et par - tre elever har irritert dem får selvsagt igjen! Lærere bidrar selv til at de blir misslikt. Om du har unngått å merke dette så følger du enten ikke med på det som foregår i timen utenom undervisningen eller følger med altfor godt på selve undervisningen.

Om hele klassen utenom deg snakker om alt annet enn faget har antegeligvis læreren et stort problem med undervisningen. Skal man få elevene med seg må man gjøre noe utav undervisningen og ikke være A4. ;)

Lenke til kommentar

Vil man langt så lykkes man på tross av et elendig skolesystem. Vil man ikke noe så mislykkes man selv i det beste skolesystem.

Men når man har muligheten, så bør man strekke seg etter det potensialet man har. Vi er egentlig ganske heldige her i norge som kun trenger å gjøre det helt greit på vgs for å få god utdanning senere, og at man kan klare seg helt uten økonomisk bistand hjemmefra.

Lenke til kommentar

For all del, det kan godt være at læreren er en del av problemet, men min erfaring er som regel at kidsa rundt min alder mangler den folkeskikken og respekten autoritetspersoner bør få. Hvis man ikke er innstilt på eller åpen for å lære noe som helst, er det ens eget problem, ikke lærerens.

Men det er jo en kjent sak at lærere nå til dags har ansvar for alt som angår elevene, fra oppdragelse til kosthold.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sittet på noe gjerde og sagt noe slikt. Glimti kommer derimot med sleivkommentarer à la "du finner ikke kunnskap på skolen" og lignende. Det er flåsete. Han viser jo også en svært trangsynt holdning i postene etter den jeg quotet.

Trangsynt kan du selv være!

Forøvrig har jeg sagt at du ikke bare finner kunnskap på universitetet.

Lenke til kommentar

Glimti, jeg har sagt det til deg før, du står i en forbanna tunnel.

I timene jeg har er det ikke A4. Folk i klassen har dårlig folkekikk.

At folk eier så lite respekt for sine medmennesker finner hardt å forstå. Hvorfor kan man ikke respektere at noen går på VGS for å gi seg selv muligheter? Har folk så lite å gjøre at de må lage faenskap?

Lenke til kommentar
For all del, det kan godt være at læreren er en del av problemet, men min erfaring er som regel at kidsa rundt min alder mangler den folkeskikken og respekten autoritetspersoner bør få. Hvis man ikke er innstilt på eller åpen for å lære noe som helst, er det ens eget problem, ikke lærerens.

Men det er jo en kjent sak at lærere nå til dags har ansvar for alt som angår elevene, fra oppdragelse til kosthold.

Jeg gir jamt faen i autoritet!

Seriøst så skal ikke folk få autoritet og bli sett på som store ledere bare fordi de har en eller annen tittel som lærer, innspektør, lektor, doktor, filosof eller professor! Om man oppfører seg som en arrogant jævel slik svært mange lærere gjør så blir man sett på og behandlet som en! Om man derimot oppfører seg som en ok type blir man sett på og behandlet som en!

Iallefall av de fleste.

Lenke til kommentar

Trangsynt kan du selv være!

Forøvrig har jeg sagt at du ikke bare finner kunnskap på universitetet.

Eller for de som har forstått at skolen er feil sted for å søke kunnskap...

:roll:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...