Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøver å finne en bra måte og avslutte og enkelt oppsumere denne, halp?

 

 

 

Debattartikkel. Legalisering av marihuana.

 

Du som mange andre, tenker sikkert om narkotika at det er farlige ting og vil ikke komme i nærheten av det. Men er alle ulovlige stoffer så veldig farlige? Mange feilbedømmer narkotiske stoffer, uten å ha nok fakta innabords. Man tenker at når staten har gjort det ulovlig, er det sikkert en god grunn til det. Men er det det?

 

Cannabis som er planten marihuana lages av, er verdens mest vanlige rusmiddel etter alkohol, det er ca 200 tusen som bruker det i Norge. Det fins mange ulemper med at det er forbudt.

 

En undersøkelse i Frankrike tyder på at ulykker i trafikken har 3 % sammenheng med bruk av cannabis, mens 29 % av alle ulykkene skyldes på grunn av alkohol.

 

Med alkohol kjenner man alle skadevirkningene godt. Mens med cannabis er det utrolig mye misoppfatninger og uenigheter.

 

Det er bevist at alkohol er både farligere og mer avhengighetsskapende en marihuana.

 

Kanskje er den største risikoen med å ta marihuana er miljøet du kommer i. For å få tak i marihuana i dag må du gå på gata, hvor det også selges andre tyngre stoffer. Da er det lettere og gå over til farligere ting som heroin etc. Hvis det legaliseres derimot, kan det f.eks. bli solgt på et vinmonopol. Der du ikke kommer i kontakt med andre stoffer. Når du kjøper på et monopol vet man også at det ikke er blandet ut med andre stoffer.

 

Marihuana kan også brukes som legemiddel, og 14 stater i USA lar folk røyke cannabis av medisinske årsaker.

 

 

 

Lenke til kommentar
Nopros: flott at du glatter over det virkelige faremomentet med cannabisrusen; det kan fremprovosere psykiske lidelser selv etter bare en gangs bruk hos de som er genetisk belastet for det. Det i seg selv er ikke et argument mot legalisering, men det er et potensielt faremoment som man ikke vet nok om.

 

Sure, men det vet ikke læreren min, og jeg må bli ferdig innen 23.50. :ermm:

Lenke til kommentar

Joda, men når du skriver en tekst som er biasert i retning at legalisering er flott så bør du også ha med noen balanserende argumenter som du da kan dra fram en potensiell løsning på slik at du ikke får beskjed om at du ikke har gjort nok forarbeid.

 

F.eks kan genetisk screening være en mulighet for å forhindre nevnte problem.

Lenke til kommentar

Gah! Når det endelig går noe interessant på TVen, så får jeg bare lov til å se litt over en time med det, fikk ikke sett Voss heller, fordi pappa sku se Nytt på Nytt, og nå skal søss se CSI eller noe annet idiotisk. Samt lese til eksamen. Gah! Jeg vil se dette. Det er jævlig interessant og lærerikt, men resten av familien er ikke enig med meg.

For en gangs skyld sku jeg ønske at jeg hadde en fungerende TV.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...