Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjære, jeg vet sånne ting.

I Terry Pratchett sine Discworld-bøker dukker det opp en pratsom ravn som heter Quoth innimellom Quoth the Raven, liksom.

Husker ikke bursdagen til mamma eller pappa men det husker jeg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Differensialligninger er med i R2 :)

Siden vi er så godt i gang - hva slags? Førsteordens separable? Hadde vært greit å få avklart dette en gang for alle. :p

Det vet jeg faktisk ikke.

Okay, jeg gjorde litt research. Dette skal være fra læreplanen for matematikk R2:

Hovedområdet handler om bruk av matematikk til å analysere og regne på dynamiske fenomener. I dette hovedområdet inngår standardmetoder for lineære og separable differensiallikninger som anvendes på praktiske problemer. I tillegg dreier det seg om sentrale begreper som initialbetingelser, retningsdiagrammer og integralkurver.

Med andre ord - et bra steg opp fra 3MX likevel, da!

Lenke til kommentar
To parallelle samtaler. Den ene om diktet The Raven av E.A. Poe, den andre om den nye læreplanen for fysikk og matematikk i videregående skole.

Hvorfor vet jeg hvem Edgar Allan Poe er? :hmm:

God film- og musikksmak så lenge jeg og Bytex er her.

Skjer det god smak? :hmm:

Skjer i DNFK denne kjipe kvelden?

Jeg erger meg og er ute etter en ny mobil

Erger deg over?

Lenke til kommentar
En annen ting man ikke lærer henger direkte sammen er integrasjon og derivasjon! Scheisse som jeg fikk bakoversveis når jeg fikk den slengt i trynet. Alltid like artig når det går et lys opp for en om at "åja, det er slik det henger sammen!"

:yes:

Hm, det er jo ganske fundamentalt også da (kalles jo integralkalkylens fundamentalteorem, tross alt).^^

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...